MENY

Revisoren som ble gründer

Som nyutdannet revisor fikk Ole Martin Ølmheim jobb hos KPMG. Fritiden brukte han til å utvikle en sporingsenhet til sykler. Nå er han daglig leder for Bikefinder som lanseres i hele Skandinavia.

  • /Bikefinder.jpg (rw_largeArt_1201).jpg
    I neste uke drar hele Bikefinder til Kina for å overvåke produksjonen av 3000 gps-sendere. – I sommer lanserer vi Bikefinder hos XXL i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Nå er det Make It or Break It!, sier Ole Martin Ølmheim.
  • /DSC_0017redigert.jpg (rw_largeArt_1201).jpg
    Bikefinder holder til i Innovation Dock i østre bydel. – Vi kunne ikke klart oss uten Innovation Dock. Her er det ekstremt mye tverrfaglig kunnskap som åpner dører, både innen teknologiutvikling, markedsføring og lokalisering av investorer.
  • /bikefinder 3.jpeg (rw_largeArt_1201).jpeg
    – Revisjonsfaget har lært meg å bli strukturert. Å kunne regnskap er en undervurdert kunnskap: Det en ting å kunne tjene penger, men klarer en ikke å holde verdiene i et regnskap, vil en heller ikke kunne bli belønnet, eksempelvis i form av utbytte. Foto: Bikefinder.

– Jeg fikk interesse for gründervirksomhet via entreprenørskapsfaget ved UiS. Det ble en del av studiet mitt som valgfag innen økonomi, forteller Ole Martin.

Ole Martin syklet profesjonelt i tre år før han begynte å studere .

– Jeg måtte skrive en praksisplan og da var det nærliggende å velge sykkelen som tema. Jeg var også hovedtrener i Sandnes sykkelklubb mens jeg studerte. En av mine ryttere ble frastjålet sykkelen sin dagen før NM. Det ødela hele rittet hans, forteller Ole Martin.

Ideen om en sporingsenhet for sykler begynte å ta form. Veien fra idé til produkt har tatt noen år. Forretningsplanen er i dag den samme som den var i desember 2013. Det har bare tatt litt tid.

– Jeg engasjerte meg i Start UiS, og fikk med meg studenter som var gode på elektronikk. Vi måtte blant annet utvikle en integrert sporingsenhet i sykkelen, med alarmsystem og hentetjeneste fra sikkerhetsselskapet, sier Ole Martin. Han vurderte å gi opp flere ganger. Så kom Venture Cup, som er en forretningsplankonkurranse for studenter.

– Konkurransen ble god motivasjon til videreutvikling av Bikefinder. Ifølge juryen hadde ikke produktet stort nok marked. Jeg mente at de ikke visste hva de snakket om og trappet opp innsatsen. Jeg bortprioriterte for eksempel deltidsjobb og andre fritidsaktiviteter, og viet mer tid til Bikefinder, sier Ole Martin.

Så begynte ballen (eller hjulene) å rulle

Ole Martin holdt så et forretningsplankurs via Start UiS og spurte gjesteforeleser Leif Andre Skare om råd.

– Skare ba meg finne tre interessegrupper med forskjellig innfallsvinkel til produktet. Han ba meg kontakte ham når forsikringsselskaper og sykkellag var en del av planen. Dessuten burde jeg også få orden på rammeprodusenter og slike ting, sier Ole Martin.

Sykkelteamet Katusha, som er verdens største sykkellag, ifølge Ole Martin, ville så gjerne være med å teste ut produktet. Det samme ville rammeprodusenten Canyon Bikes GmBH, IF forsikring og Trygg forsikring.

– Forsikringsselskapene var veldig interessert i å delta. Det er store erstatningssummer på stjålne sykler hvert år, i fjor var det 125 millioner bare i Norge. Så jeg ringte til Skare igjen og fortalte at alt var på G. Han hadde i mellomtiden startet for seg selv. Heldig for meg, for nå er han styreformann i Bikefinder, sier Ole Martin fornøyd.

GPS med mer

GPS-senderen til Bikefinder er plassert inne i selve sykkelstyret.

– Prøver en tyv å fjerne senderen trigges en bevegelsessensor som er koblet til en sirene på 100 desibel. Det er jo alltids en sjanse for at tyven tar med seg sykkelen allikevel. Da kan du følge sporene, og sikkerhetsselskapet vil hente sykkelen for deg, sier Ole Martin.

Forsvinner sykkelen for eksempel til utlandet har forsikringsselskapene sagt seg villige til å ta risikoen, det vil si at de plikter å erstatte sykkelen uten at brukeren må betale.

- Våre forsikringsselskaper garantere gratis egenandel og rimeligere sykkelforsikring. Generelle forsikringsbetingelser gjør at sykkelkunder stiller svakt, for eksempel skal du ha betalt innboforsikring i 45 år for å få dekket en sykkel til 45 000 kr. Vi senker forsikringspremien slik at du årlig betaler gjennom en abonnementsordning, forklarer Ole Martin.

Make it or break it

Bikefinder har i dag fire ansatte, foruten Ole Martin dekkes områdene produktansvarlig, applikasjons- og systemansvarlig og markeds- og strategiansvarlig. Om noen dager reiser Bikefinder til Kina for å overse produksjonen av 3000 Bikefinder-sendere.

– I sommer lanserer vi produktet sammen med XXL i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Nå er det Make It or Break It! XXL har kjøpt størstedelen av den første batchen. Det er en distributør som tenker marginer, varelager og omsetningshastighet, sier Ole Martin spent.

Bikefinder om 1 år

Ole Martin sitter på kontoret sitt i Innovation Dock, omgitt av fantastisk sjøutsikt, sykkelrammer, loddebolter og ledninger. Han har permisjon fra KPMG fram til oktober.

– Du vet aldri hvordan markedet reagerer på et produkt. For at forretningsmodellen vår skal gå opp har vi basert oss på rimelige enheter og et lite månedlige avdrag. Vi har investert 4,5 millioner kroner fra egen lomme. Nå må hjulene begynne å rulle, sier Ole Martin.

Kombinasjonen regnskap og entreprenørskap er gull verdt for Ole Martin:

– Revisjonsfaget har lært meg å bli strukturert. Å kunne regnskap er en undervurdert kunnskap: Det er én ting å kunne tjene penger, men klarer du ikke å holde verdiene i et regnskap, blir du ikke belønnet, eksempelvis i form av utbytte. Og jeg har alltid full kontroll på regnskapet, det har jeg hørt er lurt, blunker Ole Martin.


Tekst: siri.j.pedersen@uis.no
Foto: kjell.stokke@uis.no