Finn innhold
Filtrer etter kategori
Om UiS
Vis 359 treff
Landets fremste fagmiljø innen kvalitet og sikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.
Det kan være ekstra utfordrende for sjenerte barn å begynne i barnehagen. For å støtte og hjelpe dem til å trives best mulig, er det viktig at personalet ser og anerkjenner barnas behov i ulike situasjoner. Et ekstra tett og godt samarbeid med foreldrene og i personalet er derfor viktig når man har sjenerte barn på avdelingen.
Nyhet
Hver vår i snart tjue år har UiS invitert nytilsatte lærere, veiledere, ledere og skole-eiere til et felles seminar på Sola. Årets arrangement skal handle om livsmestring i utdanning og veiledning og ser ut til å bli det mest populære i rekken.
Ignacy Antoni Pichler (25) var ferdig utdannet paramedisiner i 2023. Nå er han en av de første paramedisinerne som jobber på legevakt.
Norsk barnehageforskningskonferanse vert arrangert 23-24. oktober i Bergen. I år er det BARNkunne - Senter for barnehageforsking ved Høgskulen på Vestlandet som er vertskap, og hovudtemaet for konferansen er Samskaping og forskingsbasert pedagogisk innovasjon i barnehagesektoren.
Nyhet
Over 200 personer deltok på et arrangement arrangert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS, der tematikken var hvordan vi kan sikre god rekruttering til sykepleierutdanningen og hvordan vi kan sørge for at utdannede sykepleiere blir i yrket sitt.
Nyhet
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehagelærere som begynner yrkeskarrieren som pedagogiske ledere.
Nyhet
Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at nordiske barnehager er bedre rustet til å opprettholde sosial bærekraft og motstandsdyktighet for fremtidige pandemier og kriser.
Nyhet
HelseCampus Stavanger-dagen 24. januar omhandlet hvordan vi møter fremtidens utfordringer i helsesektoren og hva som skal til for å lykkes. Den ble avsluttet med en paneldebatt som satt søkelys på helsenæringsinnovasjon og samarbeid på tvers av sektorer.
Nyhet
Førsteårsstudenter ved grunnskolelærerutdanningen 1 -7 får tilbud om å booste kunnskap og forståelse i matematikk før obligatorisk undervisning i faget begynner. Tilbudet er frivillig og har blitt svært godt mottatt.
Nyhet
Det helsevitenskapelige fakultet, UiS og Norwegian Research Centre (NORCE) har inngått en samarbeidsavtale tilknyttet et nytt helsetjenesteforskningssenter. Denne legger vekt på tverrfaglig samarbeid og integrering av teknologi og samfunnsvitenskap, med mål om å sikre en bærekraftig helsetjeneste i forhold til personell og økonomiske rammer.
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud på 60 studiepoeng som kvalifiserer til fast stilling som pedagogisk leder og styrer i barnehage dersom du er pedagog, men ikke barnehage- eller førskolelærer.
Nyhet
PODKAST: – Det å bruke feil oppsummeringstall for å beskrive et datasett er veldig, veldig nært det å lyve, sier statistiker Kathrine Frey Frøslie.
Nyhet
Påmeldingen har åpnet! Prisen har som formål å stimulere lærere og elever til å arbeide med kritisk tekning i undervisning.
Hvordan skape en inkluderende barnehage hvor alle kjenner seg ivaretatt? Hvordan jobber du som barnehagelærer eller -styrer i et samfunn preget av migrasjon? Mikroemnet "Critical cultural awareness in Migration societies" vil gi deg kompetanse og forståelse i å lede og støtte prosesser som skaper tilhørighet hos barn, foresatte og ansatte.
Tidligere UiS-student Randi Simensen jobber som paramedic i ambulansetjenesten og doktorgradsstipendiat i Stiftelsen Norsk Luftambulanse. I 2023 ble hun også kåret til årets ambulansearbeider!
Nyhet
En ny rapport, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU), ser nærmere på begrepet «utvidet praksis» og hva det. Hensikten er å tilby inspirasjon og nye perspektiver for å tenke kreativt og annerledes, sier forfatterne bak rapporten, Morten Njå og Sanna Forsström.
Nyhet
Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at studenter går glipp av viktig erfaring. Forskere ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS har nå utviklet en praksissimulator hvor studentene får utforske barnehagens rom og betydningen dette har for det pedagogiske arbeidet.
Bevegelseslek handler om fysisk aktivitet i en lekende kontekst. Deltakelse i allsidig bevegelseslek skaper et godt grunnlag for barns helhetlige utvikling, og skal ha en stor plass i barnehagen.