Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 15 treff
Nyhet
– Sommarskulen skil seg frå andre kurs ved at mykje av læringa ligg i den aktive deltakinga og høvet til å diskutere og reflektere over andre sine prosjekt og problemstillingar, seier ein av ph.d.-kandidatane som deltok på årets sommarskule ved Roskilde universitet.
Nyhet
Ph.D.-students and UiS faculty spent a full week diving into the methodology of behavioural interventions from Dr. David Yeager, a pioneer in the field and a world-class researcher in the methodology.
– UiS has given us a truly unique opportunity to learn from the leading expert, said Oxford University Ph.D-student Olav Schewe.
Nyhet
Han er ein av dei fremste ekspertane på feltet, og har igjen undervist doktorgradsstudentar frå fleire land her på UiS.
HySchool, en forskerskole som skal utdanne doktorgradsstudenter innen hydrogen, ble nylig lansert ved Universitetet i Bergen. Tre doktorgradsstipendiater og åtte forskere fra UiS deltar.
Nyhet
Professor i samfunnsøkonomi frå Universitetet i Chicago, Magne Mogstad, har undervist i økonometri i ei veke i august ved Handelshøgskolen ved UiS. Doktogradsstipendiatar frå både Noreg og Europa deltok.
Andreas Østbø Fidjeland har undersøkt hvordan barn og elever forberedes og velger i overganger mellom ulike utdanningsstadier.
Nyhet
Norges forskningsråd har bevilget 192 millioner kroner til 12 nye nasjonale forskerskoler, blant annet innen barnehageforskning. Forskerskolen skal ledes av BARNkunne - Senter for barnehageforskning ved Høgskolen på Vestlandet, i tett samarbeid med FILIORUM.
NoRS-EH er et tverrfaglige initiativ for å styrke norsk humaniora sitt bidrag til miljøforskning og de store globale utfordringene.
Her finner du omtaler av forskningen til tidligere kandidater i forskerskolen.
Forskerskolen for økonomiske og administrative fag (ECOBA) utdanner forskere som studerer hvordan mennesker og bedrifter fungerer og samhandler i organisasjoner og markeder.
Alle ph.d.-kandidater på ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap skal gjennomføre midtveisevaluering.
Den sakkyndige komiteen skal vurdere avhandlingen og avgi skriftlig og begrunnet innstilling til fakultetet om hvorvidt den anses verdig til å bli forsvart for doktorgraden ved Universitetet i Stavanger.
Nyhet
En lærer som har et mer lærende tankesett siste året på ungdomsskolen, ser ut til å ha en positiv effekt på elevers eget tankesett og om de velger mer avansert matte på videregående, viser May Linn Auestads forskning.
Nyhet
Hvilke miljøverdier går tapt for det norske samfunnet hvis jærstrendene eller Lofoten forringes? Det har Ana Faria Lopes forsket på i sitt doktorgradsprosjekt.