Finn innhold
Filtrer etter kategori
Studier
Vis 29 treff
Studieprogram
Vil du undervise i realfag? Da bør du søke lektorutdanningen i realfag på Universitetet i Stavanger. Etter endt studium har du en mastergrad og mulighet for å undervise på videregående skole.
Studieprogram
Dette femårige masterprogrammet er for deg som ønsker faglig fordypning og spisskompetanse. Du får undervisningsrett for ungdomstrinn og videregående skole og vil som ferdig utdannet lektor ha svært gode jobbmuligheter.
Studieprogram
Som lærer for trinn 1-7 møter du elever som ivrer etter å lære og som ser på læreren som litt av en helt. Du blir en viktig person for mange og kan være med på å forme framtiden til elevene.
Studieprogram
NB: I 2024 kan du ikke søke deg inn på byplanlegging master 5 år. Er du interessert i en slik utdanning? Se bachelor i byggingeniør og toårig master i byplanlegging.
Studieprogram
Masterstudiet i industriell økonomi kombinerer det beste fra to verdener. Kombinasjonen av økonomi- og ledelsesfag, sammen med en ingeniørfaglig fordypning gjør deg godt rustet til jobber i skjæringspunktet mellom teknologi og økonomi.
Studieprogram
Ønsker du en solid dataforståelse? Dette studiet passer for deg som vil jobbe med programvareutvikling, datanettverk, nettskyløsninger, håndtering og analyse av store datasett, samt utvikling av ny teknologi.
Studieprogram
NB: Fra og med 2023 kan man ikke lenger søke seg inn på en femårig master i kybernetikk og robotteknologi. Er du interessert i en slik utdanning? Se bachelor i automatisering og elektronikkdesign og master i robotteknologi og signalbehandling.
Studieprogram
NB: Fra og med 2023 kan man ikke lenger søke seg inn på en femårig master i konstruksjoner og materialer. Er du interessert i en slik utdanning? Her har vi to tilbud: bachelor i maskiningeniør og bachelor i byggingeniør. Deretter kan du søke deg inn på toårig master i konstruksjons- og maskinteknikk og velge den spesialiseringen du ønsker.
Studieprogram
Som lærer spiller du en avgjørende rolle i å forme fremtiden og bidra til å bygge et sterkere, mer kunnskapsrikt og ansvarlig samfunn. Læreryrket åpner døren til ulike roller innen utdanningssystemet, inkludert spesialundervisning, rådgivning, administrasjon og mer.
Dette kurset vil introdusere konsepter og utfordringer involvert i implementering av CO2-lagring i geologiske porøse medier (utarmede gassfelt og saltholdige akviferer).
Det legges da vekt på:
nøkkelaspekter ved CO2-lagring, inkludert lagringskapasitet og injektivitet,
fangstmekanismer
, valg av lagringssted
, godt design og integritet
, overvåking og forskrifter
,CO2-utnyttelse (karbonmineralisering, EOR og CO2 Plume Geothermal)
og CO2-lagringsprosjektdesign.
UiS-student Jone Heramb Damås (25) og dei fleste andre medstudentane kan gå rett ut i jobb etter fullført mastergrad.
UiS-student Genette Våge (26) vil ha ein jobb der ho kan kombinere kunnskapen ho har fått i teknologi og økonomi.
Trådløs kommunikasjon har oppnådd stadig større popularitet de siste to tiårene og har allerede blitt en viktig del av hverdagen vår. Dette kurset vil gi deg en oversikt over de viktigste prinsippene og underliggende teknologiene som gjør 5G mulig.
Johann Odd Solheim Hamre lot historieinteressen styre valget inn mot lektor 8-13. Hamre er snart ferdig utdannet og klar for å undervise i videregående skole. Før han kommer dit, er planer lagt for noe ganske annet.
Thu Hien Nguyen Landrock brenner for matematikkfaget og gode læreopplevelser, helst når de to kan kombineres. Selv har hun overkommet noen utfordringer for å komme der hun er nå, på fjerde året i grunnskolelærerutdanning 5-10.
Stein Erik Hauge valgte lektorutdanning 8-13 med fordypning i nordisk for å kunne konsentrere seg om undervisning på ungdomstrinn og videregående.
Det sto mellom pastor og grunnskolelærer 1-7. I dag er Andreas Lye glad det ble det siste.
‒ Det er praksis tidlig i studiet. Det gjør at man kan raskt kan få føle på om det å bli lærer er det rette.
Lær korleis kritisk tenkning som teori kan gjerast om til praktisk klasseromsundervisning. Vidareutdanningstilbod for lærarar på 5. - 13. trinn.
Nye og skjerpede krav til håndtering av risiko ved planlegging og gjennomføring av prosjekter og
arbeidsprosesser krever større profesjonalitet innen de fleste områder. I virksomheter og forvaltningen er
det behov for slik kompetanse ved oppfølging av helse, miljø- og sikkerhetsforskrifter (HMS), miljørettet
helsevern, og risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS), deltakelse i nødhjelpsoperasjoner og krisehåndtering
i privat og offentlig regi.