Kontraktstrategi (IND530)
Målsetting for kurset er at studentene skal erverve grunnleggende innsikt i design av insentiver og kontrakter, til bruk blant annet i ansettelsesforhold og innkjøp. Erverve tverrfaglig innsikt på kontraktsområdet - juridisk og økonomisk. Blant emnene som inngår er kontraktstrategier, prisformat og insentivkontrakter, ufullstendige kontrakter og reforhandling, asymmetrisk informasjon, optimal strategi for innkjøp. Anskaffelsessystemer i privat og offentlig sektor. Case-basert undervisning. Ingen obligatoriske innleveringer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
IND530
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kontraktstrategier, prisformat og insentivkontrakter. Ufullstendige kontrakter og reforhandling. Asymmetrisk informasjon. Optimal strategi for innkjøp. Anskaffelsessystemer i privat og offentlig sektor. Auksjonsteori. Outsourcing. Kontraktsprinsippene anvendes på case, eksempelvis innkjøp i privat og offentlig sektor og design av insentivkontrakter.
Ferdigheter
- Redskap for å utforme systemer for insentiver i ulike sammenhenger
- Systemdesign for komplekse innkjøp
Generell kompetanse
- En grunnleggende forståelse for forhandlinger og insentiver
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Petter OsmundsenInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kontraktstrategi (IND530_1) | 5 |
Kontraktstrategi (MIN130_1) | 5 |
Kontraktstrategi, Kontraktstrategi ( IND530_1 MIN130_1 ) | 10 |
Avtalerett (IND540_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.