Hallo Veiledningstjenesten!

Disse tre har døra åpen for deg som lurer på stort og smått om studievalg og studentlivet.

Publisert Sist oppdatert
Veiledningstjenesten, tre veiledere foran kontorene sine i Arne Rettedals hus
Inn svingdøra i Arne Rettedals hus, ta til høyre – og der finner du studieveilederne på rekke og rad: Ragnhild Scheen, Anne Marit Aspenes og Siri Haugen.

Først av alt, hva gjør Veiledningstjenesten?

Vi er samtalepartnere som hjelper deg å komme fram til egne svar. Veiledningstjenesten er et lavterskeltilbud som kan hjelpe deg med veiledning om studier, studentlivet og veien videre etter endt utdanning. Du kan snakke med oss om det aller meste, så lenge det er relatert til studentlivet. Vi snakker mye om studievalg, omvalg, trivsel og studiemestring. De fleste vi snakker med kommer til oss med sammensatte spørsmål og problemstillinger.

Vi har også en karriereveileder som du kan snakke med om jobbsøking og karrierevalg.

Hvilke typiske spørsmål får dere fra studenter?

Det er lett å tenke at «det er bare jeg som føler og tenker slik» eller «det er bare jeg som sliter med dette». Men som veiledere ser vi at veldig mange problemer og utfordringer er vanlige og felles for mange studenter.  Derfor lager vi Veiledningspodden som tar utgangspunkt i reelle problemstillinger studentene kommer til  oss med.

Tema som tas opp er blant annet det å være ny student, hvorfor strever jeg når «alle andre» fikser det, planlegging og hvordan du får deg en «work wife».

Hva skjer i en veiledningssamtale?

I en veiledningssamtale kan du snakke om alt som påvirker deg i den situasjonen du er i som studiesøker eller student. Det kan for eksempel være at du er usikker på hvilket studieprogram du skal søke på, eller kanskje du har begynt å studere noe og innser at du ikke trives med det.

Hvordan kommer jeg i kontakt med dere?

Vi tilbyr individuelle samtaler på kontorene våre i Arne Rettedals hus på campus Ullandhaug. Vi kan også ta veiledningen på telefon eller e-post, om det passer deg best.

Hvis du ønsker en samtale med en av oss, bør du sende oss e-post på studieveiledning@uis.no. Vi svarer raskt på e-post. De aller fleste får svar fra oss innen 24 timer.

Det er også mulig med drop-in samtaler, men for at du skal være sikker på at vi har tid til å ta imot deg, er det lurt å sende e-post først. Når du kontakter oss, ber vi om at du skriver så konkret som mulig hva du ønsker å snakke om.

Hør Veiledningspodden: Kan jeg få en veiledningstime?

Finner jeg dere i sosiale medier?

Ja visst! Du finner oss både på Facebook Veiledningstjenesten UiS og på Instagram Veiledningstjenesten UiS.