Utenrikspolitikk for et konkurransedyktig norsk næringsliv

Onsdag 20. mars 2024 kl. 09:00-12:00,
Rosenkildehuset, Strandkaien 6, Stavanger.

Responskonferansene i 2023 og 2024 skal bidra til videreutvikling av norsk utenrikspolitikk gjennom diskusjon og dialog om norske interesser, demokrati, sikkerhet og verdier i en verden preget av uro og uforutsigbarhet.

Logoen til respons-prosjektet

Universitetet i Stavanger, i samarbeid med Næringsforeningen i Stavanger-regionen, NHO Rogaland, Innovasjon Norge, ONS og NUPI ønsker velkommen til Responskonferansen: En verden i endring - Utenrikspolitikk for et konkurransedyktig norsk næringsliv. Arrangementet gjennomføres på oppdrag fra Utenriksdepartementet og er en del av Responsprosjektet.

Et overordnet spørsmål for konferansen i Stavanger er hvordan regjeringens utenrikspolitikk bør innrettes for å ivareta norske økonomiske interesser, næringsliv og verdiskaping i lys av en mer komplisert handels- og sikkerhetspolitisk hverdag. Regjeringen ønsker at konferansen skal bidra med innspill til den kommende Stortingsmeldingen om hvordan norsk handelspolitikk og virkemidler for handel og investeringer kan bidra til grønn omstilling.

Du møter utenriksminister Espen Barth Eide, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, Tore Onshuus Sandvik og ledende aktører i akademia og næringslivet.

Påmelding til Responskonferansen

08:30 Registrering og kaffe

09:00 Velkommen og praktisk informasjon, ved Klaus Mohn, rektor, Universitetet i Stavanger.

09:10 Utenrikspolitikk for et konkurransedyktig norsk næringsliv, ved Espen Barth Eide, utenriksminister.

09:30 Sikkerhetspolitikk: paneldiskusjon, ved Ole Andreas Engen, UiS, Fride Solbakken, Maritimt Forum, Karoline Myklebust Linde, Laerdal Global Health - Moderator: Harald Minge, Næringsforeningen i Stavanger-regionen

10:05 Pause og nettverksbygging.

10:20 Næringspolitikk for et konkurransedyktig norsk næringsliv, ved Tore Onshuus Sandvik, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet.

10:35 Handel- og handelsavtaler: paneldiskusjon, ved Torfinn Harding, UiS, Marianne Olsnes, Norske Shell, Lars Rotseth, Kverneland Group og Andreas Kvame, Grieg Seafood - Moderator: Kari Holmefjord Vervik, Innovasjon Norge

11:10 Mulighetene i grønn omstilling: paneldiskusjon, ved Ragnar Tveterås, UiS, Ingvild Meland, Nysnø, Svein Kvernstuen, Beyonder og Arve Rettedal, Equinor - Moderator, Anne Blomberg, ONS

11:45 Oppsummering og åpen diskusjon med alle, ved utenriksminister Espen Barth Eide.

11:50 Lunsj og nettverksbygging.

Møteleder: Klaus Mohn, Universitetet i Stavanger.

Møtet er gratis, men krever påmelding hvis du ønsker å delta fysisk.

Møtet streames. Gå hit for å se arrangementet live på YouTube.

For mer informasjon om programmet, vennligst kontakt Ole Kristian Følgesvold Bratset, UiS eller Randi Mannsåker, Næringsforeningen.