Forskningsmetode og dataanalyse (MRR250)

Dette er et metodeemne på mastergradsnivå som skal være forberedende til å skrive masteroppgaven, og det vil øke studentens kompetanse til å foreta analyser i arbeidslivet etter endt studium. Private og offentlige selskaper produserer mye data, og slik data brukes til analyser både internt i selskapet og av eksterne aktører. Dette emnet gir studentene nødvendig kunnskap for å kunne ta i bruk informasjonen som ligger i slik data, og noen sentrale teknikker man kan bruke for å analysere disse. Emnet vil gjennomgå de sentrale stegene i forskningsprosessen. En viktig del av hele forskningsprosessen er å vurdere ulike etisk aspekter, og kritisk reflektere over de etiske implikasjonene av beslutningene som fattes underveis i prosessen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MRR250

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vil være todelt. Den første delen av emnet, som er den største delen, er en teoretisk tilnærming til metode. Her vil studenten blir kjent med viktige steg i forskningsprosessen, fra utforming av en ide til et ferdig produkt. Fokuset vil være på empiriske metoder, og ulike design innenfor kvalitativ- og kvantitativ metode blir belyst. En rekke eksempler fra forskningslitteraturen i regnskap og revisjon blir presentert. Studenten vil få god kjennskap til forskjellen på det å hevde at to hendelser korrelerer eller å hevde at det er en kausal relasjon mellom hendelsene. I tillegg vil studentene bli kjent med ulike datakilder, enten data genereres selv eller samles inn fra ulike registre. En sentral del av det å gjennomføre empiriske studier er analyse av data, og dette emnet introduserer studentene for flere teknikker som ofte blir brukt i praksis. Til dette blir det statistiske verktøyet R Studio benyttet. I tillegg vil studenten lære å tolke resultatene fra analysene.

Den andre delen av emnet har en mer praktisk tilnærming. Her vil studenten se eksempler på empiriske studier som allerede er gjennomført og som er relevant for fagområdet regnskap og revisjon. Dette kan være ren regnskaps- og revisjonsforskning, eller forskning fra tilgrensende fagområder som finans, samfunnsøkonomi eller juss. I denne delen av emnet vil det i varierende grad også være gjesteforelesere som presenterer sin forskning. Det vil også være aktuelt å ta utgangspunkt i datasett, hvor studenten skal gjenskape empiriske resultat som andre har publisert. Det viktigste med den andre delen av emnet er at studenten skal få ideer om hvordan de selv kan gjennomføre en empirisk studie, så som masteroppgaven.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført dette emnet skal studentene ha kunnskap om:

  • De forskjellige fasene i en forskningsprosess og inngående forståelse av hver fase
  • Implementering av kvalitative og kvantitative metoder i studier relatert til regnskap, revisjon, eller tilgrensende fagfelt
  • Anvendelse av ulike empiriske design for å adressere og besvare forskningsspørsmål på en effektiv måte
  • Betydningen av etiske overveielser gjennom hele forskningsprosessen, og innsikt i hvordan og hvorfor disse overveielsene er kritiske
  • Etiske implikasjoner av beslutninger som gjøres i forskningsprosessen
  • En klar forståelse av forskjellene mellom korrelasjoner og kausaliteter
  • Metoder for generering eller innsamling av data, og innsikt i forskjellene mellom primær- og sekundærdata
  • Teknikker for dataanalyse og tolkning av forskningsresultater på en inngående måte
  • Forskning utført av andre forskere innenfor regnskap og revisjon, og tilhørende fagfelt
  • Strukturering av en masteroppgave for optimal organisering og presentasjon
  • Effektive strategier for kommunikasjon og formidling av forskningsfunn

Ferdigheter

Etter å ha fullført dette emnet skal studentene kunne:

  • Gjennomføre de forskjellige fasene i en forskningsprosess, inkludert formulering av forskningsspørsmål, utførelse av et systematisk og kritisk litteratursøk, anvendelse av vitenskapelig litteratur i utarbeidelse av akademiske tekster, samt valg av en passende metode
  • Vurdere og bestemme hvilken vitenskapelig metode, enten kvalitativ eller kvantitativ, som er mest egnet for å besvare et bestemt forskningsspørsmål
  • Utarbeide et empirisk design basert på den valgte metoden, og kunne vurdere og forsvare valget av design
  • Generere eller innsamle nødvendig data, enten det er primærdata eller sekundærdata, med en klar og metodisk tilnærming
  • Utføre dataanalyser ved hjelp av statistikkprogrammet R Studio, med en systematisk og teknisk korrekt tilnærming
  • Tolke resultatene fra dataanalysene og kunne reflektere over dets betydning i forhold til forskningsspørsmålet
  • Lese, forstå og analysere forskning utført av andre forskere
  • Formidle forskningsfunnene på en klar og overbevisende måte, både skriftlig og muntlig
  • Kritisk reflektere over de beslutningene som er tatt både i planleggings- og gjennomføringsfasene av empiriske studier, herunder også etiske implikasjoner, og kunne vurdere deres innvirkning og relevans

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer - 1), Ordbok,

1) Alle ikke-digitale hjelpemidler er tillatt

Ordinær eksamen arrangeres i begge semestrene.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske undervisningsaktiviteter i gruppe

De obligatoriske undervisningsaktivitetene i grupper består av:

Gruppeoppgave med presentasjon

Obligatorisk oppmøte på seminarer når studenter skal presentere sin oppgave.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, seminarer, og innleveringsoppgaver.

Åpent for

Enkeltemner ved Handelshøgskolen ved UiS
Regnskap og revisjon - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto