Rogaland i miniatyr – et prosjekt i utvikling

Totalt 18 tredjeårsstudenter på journalistikk og fjernsyns-og multimedieproduksjon deltok på prosjektet Rogaland i miniatyr.

Studenter som deltok på prosjektet.
Det var topp stemning da studentene la frem sine case.

Gründeren bak prosjektet er Jorun Hodne. Det var hun som inviterte mediestudentene fra UiS. Målet var å lære studentene om Rogaland som fylke. Dette gjorde de gjennom miniatyrmodeller med spesiell betydning for de ulike kommunene. Oppgaven var å bidra med kreative impulser til hvilke historier som kan fortelles og oppleves når en oppsøker en av miniatyrmodellene. Modellen de har jobbet med er Skudeneshavn, stedets egenart og historie.

Et utrolig spennende og intensivt prosjekt

En av studentene som deltok var Anna Rosè Walderhaug. Hun studerer fjernsyns-og multimedieproduksjon og hun syns prosjektet var utrolig spennende.

Portrett av Anna Rosè Walderhaug.
Walderhaug mener prosjektet var veldig nyttig og lærerikt.

- Det har vært et utrolig spennende og intensivt prosjekt. Jeg valgte dette faget fordi det var noe annerledes fra andre fag jeg ellers har tatt på min bachelor i Fjernsyns og multimedieproduksjon. Jeg ville gjøre noe nytt. Vi har jobbet masse i grupper, som jeg finner veldig lærerikt og givende i seg selv.

Walerhaug sier de fikk en utfordrende oppgave å løse, og at det var spennende å jobbe felles. Å få besøk fra bransjen i de ulike stegene fra idéutvikling til ferdig produkt var også givende.

- Det er utrolig givende og motiverende å se at vi startet med ingenting, men endte opp med noe utrolig kult! Jeg tror også alle i dette faget synes det var gøy å gjøre noe helt annerledes, men samtidig se at det vi har lært gjennom bacheloren kan hjelpe oss i en helt annen bransje. sier hun.

En av gruppenen presenterer sin case.
Fra venstre: Elin Ødegård, Hilde Olaussen, Sofie Nervik Grønås og Johannes Helland-Hansen. Gruppen til Sofie ville motivere barneskoleelever til læring med sin ide.

Utviklet app for engasjert læring

En av gruppene hadde utviklet en app som skulle bidra til at elever på barneskolen blir engasjert i læringen.

Sofie Nervik Grønås hadde rollen som innholdsutvikler på gruppen.

- Det har vært et spennende prosjekt, veldig nytt for de fleste av oss. Vi har jobbet i team hvor vi hadde klare roller. Det har vært gøy å kunne steppe inn i en ny rolle og tenke litt annerledes og nytt. Samtidig har det vært godt samarbeid innad i gruppen og jeg føler resultatet viser nettopp dette, sier hun.

Studentgruppe min sin miniatyrmodell.