Hva gjør skoler med de komplekse utfordringene de står overfor – og når de trenger ny kunnskap?

Det er økende forventninger fra lærere, ledere, forskere, politikere og foreldre til at skoler forholder seg aktivt til ny forskning. Skoleledere og lærere skal være forskningsorienterte og kunnskapsrike, de skal kunne finne aktuell forskning som holder god kvalitet og er relevant, de skal forstå og kritisk vurdere bruken av forskning og de skal ha gode systemer og strukturer for å kunne implementere eller utvikle praksiser som forholder seg til ny kunnskap om barn og unge, deres læring og utvikling, om faglig innhold og om skoleutvikling.
En slik utvikling blir muliggjort blant annet av lærerutdanninger på masternivå, økt omfang av etter- og videreutdanning og kontakt med forskningsmiljøer, og en enorm vekst i antall publikasjoner med kunnskap som er relevant for skolens arbeid, for å nevne noe.
På den andre siden blir den erfaringsbaserte kunnskapen framhevet, og mange mener forskningsorienteringen har gått for langt. Det kan være vanskelig å finne frem til ny kunnskap, og det er vanskelig å lese og forstå forskning. Skoler kan oppleve for mye press utenfra slik at rektorer opplever at de må skjerme ansatte for alle de mange forskjellige tilbudene om forskningsdeltakelse.
Hva gjør skoler med de komplekse utfordringene de står overfor – og når de trenger ny kunnskap? Hvordan er det mulig å finne tid og rom for oppdatering innenfor arbeidstiden? Finner skoler fram til kunnskap de trenger og kan stole på – og hva slags forskning trenger skolene? Hva må forskere gjøre for at forskningen deres skal være relevant?
Velkommen til Kunnskapssenter for utdanning sitt arrangement under Arendalsuka 2025!
Medvirkende
- Elaine Munthe - Professor, Kunnskapssenter for utdanning, UiS
- Gørill Warvik Vedeler - Studieleder, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet
- Sølvi Mausethagen - Professor, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
- Camilla Gramstad Hagevold - off.stipendiat, Stavanger kommune og Kunnskapssenter for utdanning
- Geir Røsvoll - leder, Utdanningsforbundet
- Helle Christin Nyhuus - leder, Lektorlaget
- Joachim Hirsch - rektor, Hauketo skole (Oslo kommune)
- Vigdis Vatne - skolesjef, Klepp kommune (Rogaland)
- Oddny Judith Solheim - Senterleder, Kunnskapssenter for utdanning
Flere arrangementer ved UiS:
Omvisninger i utstillingen "Katedralens hemmeligheter"
Tir. 05.08 10:00
ons. 06.08 16:00
Inntekts- og substitusjonseffektar av skattlegging av arbeidsinntekt
Ons. 06.08.2025
12:15-13:15
Velkomstseremoni – studiestart 2025
Man. 11.08.2025
12:00-12:45
Arendalsuka: KI-forskning i samfunnets tjeneste
Man. 11.08.2025
14:00-14:45
Arendalsuka: En mer praktisk skole. Hva betyr det for lesingen?
Tir. 12.08.2025
11:30-12:15
Arendalsuka: Perfekte familier, perfekt oppvekst: en veileder for å gå seg vill
Tir. 12.08.2025
13:00-14:30
Arendalsuka: Realfagskrise og ingeniørmangel
Ons. 13.08.2025
11:30-13:00
Arendalsuka: Bør akademia være apolitisk?
Ons. 13.08 13:30
man. 18.08 14:15
Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD
Tor. 14.08.2025
14:15-15:00
Drop-in for deg som skal søke om utveksling våren 2026
Tir. 19.08.2025
12:00-15:00
Grunnkurs i akademisk skriving I: Struktur + språk
Tir. 19.08.2025
14:15-15:00