- Dette er uten tvil mitt favorittsted på campus

Midt i hjertet av campus har UiS-studenten Camilla Sleire funnet sitt absolutte favorittsted.

Bilde av kvinne som sitter på stol og smiler
Camilla Sleire er student ved Universitetet i Stavanger.

- Når du går inn i biblioteket føler du energien med én gang, og for mange studenter er det litt som deres andre hjem. Dette er uten tvil mitt favorittsted på campus og studietiden hadde ikke vært den samme uten. Jeg er her nesten hver dag, forteller Camilla, mens vi går gjennom biblioteket.

Hun tar oss med ned i underetasjen, peker på et ledig bord og smiler.

- Dette er mitt faste sted. Jeg elsker å sitte her i stille lesesal, for da får jeg konsentrasjonen jeg trenger mens jeg skriver, sier Camilla, som holder på med en mastergrad i engelsk og Literacy Studies ved UiS.

Student leter etter bøker i bokhyllen

Et unikt bibliotek

Universitetetsbiblioteket i Stavanger er ikke helt som et vanlig tradisjonelt bibliotek.

I overetasjen er det en konstant lav summing av studenter som jobber sammen og ler. Store planter gir rommet en hjemmekoselig atmosfære, mens dekorative fugler i taklampene gjør rommene unike. Helt innerst i biblioteket ligger tegneseriekroken som tilbyr et fristed for alle som trenger et pusterom. På veggene henger spennende tapeter, og i underetasjen finner du også en massasjestol.

Noe av det studentene setter aller mest pris på er at biblioteket er døgnåpent og tilgjengelig når de trenger det.

Får mye hjelp i biblioteket

Camilla tar plass i en av lenestolene og forteller at mange tror at biblioteket kun tilbyr leseplasser og bøker. Selv bruker hun det som en samlingsplass og en læringsarena, der hun møter andre, deler erfaringer og får hjelpen hun trenger.

- Dette er ikke bare et sted for stille lesing. Har du sett tegneseriekroken der borte? Det er et perfekt sted for å slappe av og bare le. Biblioteket hjelper også studenter med oppgaveskriving, har mange kurs, gir gode råd og tilbyr spennende arrangementer som er åpne for alle, forklarer hun.

Student leter etter bøker i bokhyllen

Camilla har vært student ved UiS i nesten seks år, og har også fått relevant deltidsjobb i biblioteket. Hun jobber både som skrivementor i Studieverkstedet og som studentassistent i biblioteket.

- Det er fantastisk å se hvor mye støtte biblioteket tilbyr. Enten det er hjelp med forskningsprosjekter eller veiledning, får du alltid god hjelp her, sier hun.

Midt i det yrende livet på campus har Camilla funnet sitt lille fristed. Her leser hun, har gruppearbeid med medstudenter, spiser lunsj med venner, jobber og deltar på arrangementer.

For tiden skriver hun masteroppgave om en amerikansk forfatter på 1800-tallet som heter Henry David Thoreau, og hun er spesielt takknemlig for at biblioteket hjelper med å bestille bøker og artikler som fjernlån fra andre bibliotek.

Velkommen til biblioteket!

Tekst: Marie Kulander Knudsen.
Foto: Tonje Elise Karlsen.

Universitetsbiblioteket i Stavanger
biblioteket dataverksted