Studievalg: Finn ut hva du er nysgjerrig på å lære om

Bruk tid på å finne ut hva du er interessert i å lære om. Interesse og motivasjon går ofte hånd i hånd. Derfor kan det være lurt å finne et fagområde du synes er spennende. Det er rådet til avgangselever i videregående skole fra erfarne studieveiledere.

Published Sist oppdatert

Anne Marit Aspenes (t.v.), Ragnhild Scheen og Siri Haugen i Veiledningstjenesten ved Universitetet i Stavanger gir råd til usikre vgs-elever. Foto: Universitetet i Stavanger

– Mange av elevene blir faktisk litt satt ut når vi spør hva de selv ønsker og hva de er interessert i, forteller Ragnhild Scheen i Veiledningstjenesten ved Universitetet i Stavanger (UiS). 

Så langt i livet har ungdommene fått læreplaner og pensum servert, uten å kunne påvirke noe særlig selv. I tillegg mener foreldre og andre voksenpersoner rundt dem mye på ungdommenes vegne om hva som er «lurt».   

– For mange er studievalg en av de første selvstendige avgjørelsene de tar. Det oppleves veldig stort. For mange også skummelt, påpeker Anne Marit Aspenes fra Veiledningstjenesten ved UiS. 

– I studietiden lærer du å bli voksen  

I samtalene med vgs-elever bruker veilederne tid på å fortelle at studietiden ikke bare er en tid for faglig utvikling, men også en periode der du lærer å bli voksen. En viktig del av å bli voksen er å ta egne valg og avgjørelser, og ta konsekvensene – på godt og vondt – av valgene.  

 Mange er bekymret for å «velge feil»: 

– De har gjerne lest nyhetsoppslag og hørt fra voksne rundt seg at du «må ha master for å få jobb», at «det og det er fremtidens yrker», og tror at det er ett studieprogram som passer for dem og gir dem en bestemt jobb. Mange er trygghetssøkende og forventer at hva som er «rett utdanning for meg» har et svar med to streker under, forteller Scheen.  

– Feilvalg kan også være nyttige 

 – Vi prøver å få fram at kompetanse er allsidig, at hvem du er som arbeidstaker handler om mer enn vitnemålet ditt, og at det så godt som aldri er utelukkende sånn at utdanning A fører til jobb B, sier hun.   

– Vi er også tydelige på at om du begynner på noe, og så finner ut at du ikke trives med det, er det både helt naturlig og helt ufarlig. Vi lærer mye av feilvalgene våre også – både av formell fagkompetanse hvis du tar eksamen, men også realkompetanse om hva som motiverer oss, hvordan det er å studere på universitetet, hvordan det er å ta eksamen, og så videre. Dette er livserfaring, og det er nyttig, sier Aspenes. 

– Helt greit å ikke ha ferdige planer 

Veilederne er også opptatt av å få fram at det er greit at man som 19-åring ikke vet hvor man vil være 20-30 år frem i tid. Livet skjer, interesser endrer seg, og muligheter dukker opp. Det er helt greit å ikke vite hvor man skal i et langt perspektiv.  

– Derfor er det viktig å fokusere på å lære om noe du synes er spennende når du skal velge studium, oppleve mye som er både gøy og passe utfordrende, og finne ut hvem du er som menneske, sier Scheen.   

 Vil du ha flere tips? Sjekk ut podkast-serien Veiledningspodden

Tekst: Elin Nyberg