Videreutdanning for praksislærere i kunstfagene, musikk, dans og teater (VPK400)

Ønsker du å være veileder for kunstfagstudentene i deres praksisstudium ved den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU)? Da er kanskje dette videreutdanningstilbudet aktuelt for deg.

Sist oppdatert
Antall studiepoeng

Søknadsfrist

1. mai

Undervisningsspråk

Norsk

Om studiet

I denne utdanningen har kunstfagstudentene ulike praksisperioder, det kan være i den kommunale kulturskolen, i grunnskolen eller i videregående skole. Studentene kan også ha praksisperioder i fritidskulturlivet. I dette studiet vil du være en del av et tverrfaglig utøvende kunstfaglig miljø.

Dette emnet tar opp sentrale teoretiske temaer innen veiledning, som veiledningsmodeller, veiledningstradisjoner og samspillsprosesser. Etiske forhold og ulike dilemmaer som du kan møte i veilederrollen blir også belyst. Studiet gir deg kompetanse i det å legge til rette for og å gjennomføre veiledning for kunstfagstudentenes praksisopplæring. Veiledningen skal også ivareta skolenes styringsdokumenter, videre skal den pedagogiske veiledningen utvikle den enkelte student til egen refleksjon i forhold til utøvelse av lærerrollen og til de ulike pedagogiske og didaktiske valg som må tas i de enkelte undervisningssituasjoner.

Undervisning

Studiet er samling- og nettbasert med tre samlinger over to dager. Samlingene består av forelesninger, litteraturstudie, erfaringsdeling, diskusjoner og refleksjon i fellesskap.

På samlingene legges det også opp til ulike praktiske veiledningsøvelser. Læringsportalen Canvas vil bli brukt som nettbasert støtte mellom samlingene.

Undervisningen foregår torsdag og fredag fra kl.09.00.- 15.00. I uke 38 og uke 45 høsten 2024, og uke 4 våren 2025.

Forkunnskapskrav

Det kreves godkjent utdanning med minst tre års varighet med kunstfaglig utøvende fordypning innen et av kunstfagene, musikk, dans eller teater. Kandidaten bør ha minimum 60 studiepoeng i et av disse undervisningsfagene og minimum 2 års undervisningserfaring etter fullført utdanning. Søker skal også ha formell pedagogisk utdanning, videre må søker dokumentere et pedagogisk ansettelsesforhold ved skole eller annen relevant institusjon innen fritidskulturlivet.

Les mer i emnebeskrivelsen.

Opptak

For å søke opptak eller har du spørsmål om studietilbudet, send mail til: music-dance@uis.no.

Vi trenger vitnemål for høyeste utdanning og PPU vitnemål, samt dokumentasjon av et pedagogisk ansettelsesforhold.

Søkere som er praksisveileder ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utøvende kunstfag prioriteres ved opptak. Dersom det er ledige plasser, vil det deretter bli rullerende opptak frem til 1. mai 2024, der kvalifiserte søkere tilbys plass fortløpende inntil emnet er fullt.

Det er forbehold om tilstrekkelig mange søkere for at emnet vil bli igangsatt.

Kompetanse for kvalitet - videreutdanning for lærere

Kompetanse for kvalitet (ofte kalt KFK) er navnet på etter- og videreutdanningene til Utdanningsdirektoratet. Det er student/søker selv som må søke om KfK midler.

Merk at UiS sine frister kan være andre enn fristen for Kompetanse for kvalitet og at studiet må være relevant for Udir.