Nå er bærekraftsforskning tilgjengelig for alle

En ny søkemotor gjør det enkelt for alle å finne forskning fra Norge om FNs bærekraftsmål.

To ansatte smiler i kamera

Finn Bærekraftsforskning er en ny søkemotor som skal hjelpe deg med å finne og lese norsk forskning knyttet til FNs bærekraftsmål.

Bak tjenesten står bibliotekene ved Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen og Høgskulen på Vestlandet.

På nettsiden baerekraftsforskning.no kan du søke på begreper brukt i titler, eller bla gjennom lister med publikasjoner per bærekraftsmål (og delmål). Mye av forskningen er publisert åpent, som betyr at du kan klikke deg rett til publikasjonene og lese dem. Tjenesten dekker forskning fra norske institusjoner fra og med 2015.

I tillegg til forskningspublikasjoner og informasjon om disse, gir nettsiden deg statistikk over forskning relatert til bærekraftsmålene som er registrert i forskningsinformasjonssystemet Cristin. Søkestrenger og kode som er brukt for å identifisere publikasjoner knyttet til bærekraftsmålene, er tilgjengelig på nettsiden, og kan gjenbrukes for å finne publikasjoner i Web of Science eller andre datakilder.

plakat bærekraft

Finn Bærekraftsforskning er et resultat av prosjektet Bærekraftsforskning for alle, finansiert av Nasjonalbiblioteket (2021-2023). Prosjektet fikk 1,3 millioner kroner og ledes av UiB.

Tilgjengelig for alle

Inger Gåsemyr og Håkon Magne Bjerkan har vært prosjektmedarbeidere ved Universitetsbiblioteket i Stavanger. De har jobbet med prosjektet i 2 år.

Ideen bak prosjektet var at bærekraftsforskning må være gjenfinnbar og lett tilgjengelig, også utenfor akademia.

Ofte er det slik at man må være tilknyttet en utdannings- eller forskningsinstitusjon for å få lett tilgang til forskning. Den nye søkemotoren gjør forskningen tilgjengelig for kommuner, næringsliv og alle som er interessert i forskning knyttet til FNs bærekraftsmål.

Søkemotoren dekker 10 av bærekraftsmålene, og UiS har hatt hovedansvar for målet som handler om bærekraftige byer og lokalsamfunn. Grunnen til dette er at UiS har et etablert forskningsmiljø innen smarte byer.

Arbeidet har blitt presentert i ulike forskningsmiljø, lærernettverk og for andre som er opptatt av bærekraft.

Kom med tilbakemeldinger

Er du interessert i bærekraft? Da kan du teste ut denne tjenesten.

Fremover skal tjenesten driftes videre og forbedres. Har du tilbakemeldinger og forslag til forbedringer?

Ta kontakt:

Univ.bibliotekar