Suksess for ny elkraft-utdanning

Studiesøkerne flokker seg til elektroteknologi-studiet på UiS, med den nye spesialiseringen i elkraft. Søkningen har over doblet seg sammenlignet med i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Mann i svart dress foran frostet glassvegg dekorert med 1-ere og 0-ere.
Instiutttleder IDE, Tom Ryen

Bachelorstudiet i elektroteknologi har høyest økning av alle utdanninger ved UiS i år. Studiet har gått opp fra 49 til 101 førsteprioritetssøkere i Samordna opptak, noe som utgjør 106 prosent.

I tillegg har den lokale søkningen via Y-veien økt med cirka 35 prosent, fra 87 til 117 førsteprioritetssøkere. Det er satt av henholdsvis 50 og 35 studieplasser til disse gruppene.

– Dette er gledelig, og et godt eksempel på vårt gode samarbeid med viktige aktører i næringslivet. Det vil vi gjøre mer av, sier rektor Klaus Mohn.

Stort behov

Studiet har fått nytt navn og inneholder nå to studieretninger: den eksisterende automatisering og elektronikk og den nye elkraft og elektrifisering.

Elkraft-retningen er utviklet i nært samarbeid med aktører i arbeidslivet som har stort behov for elkraftingeniører. Denne yrkesgruppen er helt nødvendig for å elektrifisere og digitalisere samfunnet, som er et viktig ledd i den grønne omstillingen.

Gir stipend

Kompetansen er så viktig for samfunnet at tre bedrifter, Lyse, Smedvig og SR-bank, i tillegg har inngått en avtale med UiS om å gi stipender til disse studentene.

– Dette er fantastiske tall! Vi skal ta godt imot de nye studentene og sørge for et best mulig læringsutbytte. Det vil gi bransjen gode ingeniører om tre år, sier instituttleder Tom Ryen ved Institutt for data- og elektroteknologi.