MENY
Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.


I dette emnet skal studentene knytte teori og praksis sammen og gjøre seg erfaringer gjennom observasjon og reelle undervisningssituasjoner under veiledning av en erfaren lærer.

Læringsutbytte

Etter praksisperioden skal studentene:
Kunnskap
  • ha kunnskap om måloppnåelse i læringsarbeid, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer på ungdomstrinnet i grunnskolen og den videregående skole
  • ha kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid
  • ha kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeidet i praksisskolen

Ferdighet
  • alene og sammen med andre kunne planlegge, tilpasse, variere og begrunne ulike undervisningsmetoder, gjennomføre og vurdere opplæring
  • kunne utvikle mål for opplæringen, vurdere elevenes måloppnåelse og kunne være tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset ulike elever
  • kunne kommunisere og samarbeide med alle parter i opplæringssystemet
  • kunne bruke digitale verktøy i undervisningen

Generell kompetanse
  • kunne vurdere og reflektere over fag, undervisning og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner
  • kunne uttrykke bevissthet om forventningene om å delta i forsknings- og utviklingsarbeid
  • kritisk kunne vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kunne bygge gode relasjoner og kommunisere godt med elever og kolleger
  • ha innsikt i i ungdomskultur og sosialisering
  • kunne identifisere, håndtere og forebygge brudd på normer og regler
  • kjenne til hva som fremmer og hemmer måloppnåelse

Innhold

I dette emnet skal studentene knytte teori og praksis sammen og gjøre seg erfaringer gjennom observasjon og reelle undervisningssituasjoner under utøvelse og veiledning av en erfaren lærer.
Emnet består av en praksisperiode på 6 uker i vårsemesteret i 4. studieår.

Forkunnskapskrav

Må ha bestått tidligere praksis.

Eksamen/vurdering

Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis1/16 ukerBestått - Ikke bestått
All praksis er obligatorisk og alle praksisperioder må være godkjent før studenten får bestått i praksis. Eventuelle tapte timer må tas igjen fortløpende.
Underveis- og sluttvurdering.

Fagperson(er)

Faglærer
Torbjørn Waaland
Praksiskoordinator
Thomas Wiborg Gabrielsen , Benthe Lill Wian
Studiekoordinator
Anne Marie Nygaard
Emneansvarlig
Ketil Knutsen

Arbeidsformer

Emneevaluering

Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Systemet på IKS omfatter studentevaluering av undervisningen.

Litteratur



Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.

Sist oppdatert: 27.06.2019