Læringsutbytte
Kunnskap
- ha inngående kjennskap til lærerens ansvar og forpliktelser i henhold til gjeldende lover og retningslinjer for profesjonsutøvelsen
- kunne forstå historiske, sosiale og kulturelle betingelser og den verdimessige basis for utdanning og oppdragelse
- ha kunnskap om pedagogisk idehistorie og estetiske hovedretninger i kunstpedagogisk virksomhet
- kunne gjøre rede for sentrale pedagogiske og didaktiske begreper og deres relevans i opplæringen
- kunne gjøre rede for faglærerens oppgaver i et samordnet opplæringssystem
- kunne forstå hvilken betydning estetiske opplevelser og erfaringar kan ha for barn og unges identitetsutvikling
- kunne forstå prinsippene og å kunne tilrettelegge for likeverdig og tilpasset opplæring
- kunne gjøre rede for yrkesetikk, yrkesetiske holdninger og hvilke etiske valg en lærer står overfor i det pedagogiske arbeidet
Ferdigheter
- kunne delta aktivt i kunst- og kulturpolitiske debatter og argumentere for kunstfagenes plass og rolle i skole og samfunn
- kunne identifisere særskilte behov og utfordringer hos barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep.
- drøfte hvordan man kan legge forholdene til rette for god kommunikasjon og samarbeid mellom enkeltpersoner og personer i grupper
- drøfte hvordan lærere kan reflektere over yrkesetiske dilemmaer, ulike verdier og etiske valg som grunnlag for arbeidet sitt med undervisning, og i det sosiale samspillet med elevene.
Generell kompetanse
- kunne forstå endringer i lærer- og elevrollen ut fra et historisk, filosofisk og samfunnsmessig perspektiv og å kunne reflektere over hvordan disse rollene endrer seg i takt med samfunnsutviklinga
- kunne reflektere kritisk over profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger og utfordringer i hverdagen
- kunne bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med kolleger og andre aktuelle aktører i skoleverk og kulturliv
- kunne søke, behandle og vurdere informasjon, samt anvende resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagområde/egen praksis
- kunne delta i faglig og pedagogisk utviklingsarbeid og frembringe ny forskningsbasert kunnskap i faget
Innhold
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemidler | |
---|---|---|---|---|
FoU-oppgave (individuell) | 3/5 | A - F | ||
Muntlig eksamen | 2/5 | 30 minutter | A - F |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
- Emneansvarlig
- Conrad Hagen, Sanna Pauliina Törmälä-Tranberg
- Faglærer
- Kari Olene Oma Rønnes , Jens Torolf Larsen
- Studiekoordinator
- Rønnaug Rummelhoff Bakke
Arbeidsformer
Åpent for
Litteratur
Bruner Jerome: Utdanningskultur og læring (kap 1) Bø, Aud. K. og Sæther, Wigdis H. (2004): Kunsten som beveger. Fagbokforlaget - Kap. 1 Estetikken i etikkens tjeneste (s. 21-33)
Even Ruud (2013, 2.utg): Musikk og identitet. Universitetsforlaget
Gunn Imsen (2014): Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 5 utg. Universitetsforlaget
Kulturforbundet (2007): Kultur former framtida. Hvordan og hvorfor kultur virker Andrimne forlag a.s
Hanken/Johansen (2013): Musikkundervisningens didaktikk: Cappelen Damm Akademisk
Juell, Elisabeth og Norskog, Trygve-Johan (2006): Å løpe mot stjernene. Fagbokforlaget
Kunnskapsdepartementet (2007): Skapende læring. Strategiplan for kunst og kultur i opplæringen.
Ogden, Terje (1987): Atferdspedagogikk i teori og praksis. Universitetsforlaget - Kap. 1 Hva er atferdsproblemer? (s. 20-40)
I tillegg kommer div artikler og kompendier. Det tas forbehold om justering av litteraturlisten ved semesterstart.
Sist oppdatert: 15.12.2019