De skal bli sykepleiere. Hva tenker de om utdanningen og yrket?

Sykepleierstudentene Brage, Ida og Eirik forteller om en sosial og hektisk studiehverdag og ønsket om et meningsfylt yrke hvor man utgjør en forskjell for andre.

Sykepleierstudent sjekker blodtrykk på medstudent
Ida Risa Justnes valgte å studere sykepleie fordi jeg ønsker å hjelpe mennesker (Foto: Screen Story)

Som sykepleier jobber du med mennesker med behov for helsehjelp. Det er et yrke hvor det hele tiden skjer noe nytt og en arbeidshverdag med fart og spenning. Du får også muligheten til å være til stede for mennesker i både gode og utfordrende perioder i deres liv.

– Jeg gleder meg til å bli ferdig utdannet sykepleier slik at jeg kan hjelpe mennesker i sårbare situasjoner, forteller Ida Risa Justnes.

Hun går 2. året på sykepleierutdanningen ved Universitetet i Stavanger sammen med Eirik Risa Justnes og Brage Endresen.

Brage har tidligere studert økonomi, men i 2022 startet han på sykepleierutdanningen.

– Det å få hjelpe andre mennesker er et privilegium. Jeg opplever så mye interessant og spennende i hverdagen som sykepleierstudent, og antageligvis vil jeg oppleve enda mer som ferdig utdannet sykepleier, sier han.

Hektisk og sosial studiehverdag

Før Eirik startet på sykepleierutdanningen jobbet han som helsefagarbeider.

– Jeg valgte å studere sykepleie fordi jeg hadde lyst på mer kunnskap og ansvar. Jeg ville vite mer og bedre forstå hvordan vi henger sammen og hvordan kroppen vår fungerer, forteller han.

Forelesninger, tid på lesesalen, gruppearbeid, simuleringer og øving på praktiske ferdigheter er en stor del av hverdagen som student.

– Vi lærer mye om sykdommer, symptomer og behandling, og hvordan vi utfører ulike sykepleieprosedyrer. Det kan være å sette sprøyter, eller lære hvordan vi kan gi førstehjelp eller hjerte- og lungeredning. Det gøyeste til nå må være å sette intramuskulære sprøyter – stor nål, rett i hofta! sier Brage.

Sykepleierstudenter øver på PVK på medstudent
Eirik øver på å legge inn PVK på medstudenten Brage. (Foto: Screen Story)

De forteller at studietiden er travel, men også sosial og gøy. Alle tre er i tillegg til studiene ansatt som studentassistenter ved UiS og i bonusstillinger på sykehuset.

– Hverdagen som sykepleierstudent for meg er hektisk fordi jeg syns det er gøy å lære! Vi er en gjeng som koser oss når vi leser sammen eller diskuterer fagene, sier Eirik.

Halvparten av studiet i praksis

Som sykepleierstudent er du halvparten av studietiden i praksis. I løpet av studiet er du innom sykehjem, sykehus og hjemmetjenesten, og i flere felt som medisinsk og kirurgisk avdeling, og psykisk helse.

I praksis får du prøve deg på yrket og møte mennesker som trenger din hjelp.

– Jeg syns både praksisperiodene og flere av fagene vi har hatt er spennende. Det at halvparten av studiet er i praksis gir oss en variert studiehverdag, og en god balanse mellom det teoretiske og praktiske, mener Brage.

Mange muligheter

Som sykepleier utdanner du deg til et yrke med mange muligheter!

Ved UiS kan du spesialisere deg innen anestesi-, intensiv-, kreft- eller operasjonssykepleie. Du kan bli jordmor eller helsesykepleier, eller studere rus- og psykisk helsearbeid.

– Noe av det jeg gleder meg til med å være ferdig utdannet sykepleier er å ha et bredt utvalg av muligheter etterpå. Jeg har ikke helt lyst å gi meg med å være student etter å ha fullført sykepleierutdanningen, legger Eirik til.

Vil du også bli sykepleier?