Vil hjelpe bedrifter med kunstig intelligens

Stavanger-regionen skal være et kraftsenter for forskning og innovasjon på kunstig intelligens. Den nye lederen av Stavanger AI-lab, Alvaro Fernandez-Quilez, inviterer studenter og næringsliv til samarbeid på Universitetet i Stavanger.

To menn smiler til hverandre foran en vegg av trespiler.
Eirik Gundegjerde, direktør for strategiske prosjekter i Lyse AS, gratulerte Alvaro Fernandez-Quilez med jobben som fagleder i Stavanger AI Lab under et kickoff-arrangement fredag 3. februar. (Foto: Kjersti Riiber)

Stavanger AI Lab (SAIL) har eksistert i drøyt tre år, som et faglig nettverk ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet. Nå har satsingen imidlertid fått status som forskningsnettverk på UiS og fått ny faglig leder. Alvaro Fernandez-Quilez har store ambisjoner for Stavanger AI Lab.

– Vi ønsker å vise omverdenen at Stavanger har et sterkt forskningsmiljø for kunstig intelligens, og at vi kan hjelpe bedrifter og studenter som ønsker å komme foran i utviklingen. Vi inviterer til samarbeid, sier Fernandez-Quilez.

Helseteknologi

Han tiltrådte som leder av Stavanger AI Lab ved Universitetet i Stavanger 1. februar. Stillingen er sikret finansiering i fem år framover, takket være Lyse AS og deres samarbeidsavtale med UiS.

Spanjolen har tidligere tatt doktorgrad på UiS om bruk av kunstig intelligens for å oppdage kreft. Han har siden jobbet mye med bruk av denne typen teknologi i helsesektoren. Fernandez-Quilez skal bruke 20 prosent av tiden på undervisning, resten vil gå med til å samle regionens krefter innenfor kunstig intelligens.

Lesing og energi

Stavanger AI Lab består av flere forskningsgrupper med over 50 forskere til sammen. De dekker flere fagfelt utover datateknologi, inkludert energi, medisin, leseforskning og samfunnsvitenskap og medisin. Senteret er opptatt av tverrfaglighet, hvordan KI kan brukes til å løse konkrete samfunnsutfordringer og etiske utfordringer med denne teknologien.

Fernandez-Quilez har store ambisjoner for studentene. Nettverket har allerede arrangert en rekke arrangementer for studenter, blant annet om verifisering av fakta i en tid med falske nyheter og desinformasjon og om ChatGPT på eksamen. Slike studentaktiviteter vil det bli flere av.

Studentsamarbeid

– Stavanger AI Lab skal gjøre det mulig for dem å lære mer, forberede seg bedre på fremtiden og komme i kontakt med næringslivet for mulige jobber etter studiene. Ved UiS er det også en egen studentorganisasjon for studenter som er opptatt av kunstig intelligens.

Den nye lederen vil i tillegg at nettverket skal være nyttig for publikum generelt.

– Vi ønsker å gi både studenter og befolkningen ellers et realistisk syn på hva man kan bruke KI til i hverdagen og hvordan man finner de beste verktøyene, sier Fernandez-Quilez.

Mer om KI:

Kunstig intelligens enkelt forklart

Alle artikler om kunstig intelligens-satsingen på UiS

Tekst: Leiv Gunnar Lie