Finn Martinsen

Assistant Professor

Faculty of Arts and Education
Department of Education and Sports Science

Bio

Jeg underviser ved grunnskolelærerutdanningen og master spesialpedagogikk. Hovedområdene mine er inkludering og deltakelse i mangfoldige læringsfellesskap, samt profesjonsutvikling og veiledning.

Med 19 års erfaring som lærer i den videregående skolen bidrar jeg med kjennskap til utfordringer og dilemma i læreryrket. Med kompetanse i inkluderende pedagogikk, ledelse i skolen, profesjonsutvikling og veiledning har jeg i fokus hvordan lærerutdanningen kan forberede studentene til å delta aktivt i profesjonsfellesskapets arbeid med skoleutvikling.

Jeg er involvert i gjennomføring av skolebasert praksislærerutdanning på Grødem skole som er ny universitetsskole. Formålet er å styrke samarbeidet om kvalitet i lærerutdanning og praksisopplæring. Som faglig koordinator har jeg ansvar for kontakten mellom universitetsskolen og fagmiljø ved instituttet i arbeid med fagdidaktiske prosjekter som kan styrke praksisnær undervisning, samt koordinering av felles FoU-prosjekter for praksisnær forskning og utvikling.

Jeg har kvalitativ forskningsmetodisk kompetanse, og med forskningsprosjektet «Utvikling av inkluderende praksis i skolen gjennom læreres analyse og refleksjon i profesjonsfellesskapet» utforsker jeg sammen med lærere i grunnskolen hvordan teoretiske perspektiv og analytiske modeller kan være nyttige verktøy i felles refleksjoner rundt tiltak for å møte utfordringer knyttet til elevers deltakelse i det felles læringsmiljøet. Prosjektet er knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid for langsiktig kompetanseutvikling gjennom likeverdig partnerskap med skoler i Stavanger og Sola kommuner gjennom DEKOMP. Forankret i lokalt definerte behov og tilpasset den lokale kontekst, er formålet med utviklingsarbeidet å styrke skolenes kollektive kapasitet til å møte mangfoldet hos elevene i det felles læringsmiljøet. Samtidig har det tilknyttede prosjektet som formål å utvikle og løfte frem profesjonsrettet kunnskap som kan styrke praksisrelevansen til undervisningen i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitetet, samt styrke veiledningspraksis i skole og lærerutdanning. 

Publications