Musikkhistorie og improvisasjonskunnskap - Jazz (BAM224J)
Emnet er en del av de teoretiske støtteemnene i studieplanen, og bygger på BAM214J. Det er flere kursholdere tilknyttet emnet, i henhold til de ulike tematiske fokusområdene. Emnet vil gi en fordypning i utvalgte jazzhistoriske studier, med spesiell fokus på improvisatoriske praksiser. Emnet organiseres i blokkundervisning i enkelte uker.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BAM224J
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg
Generell kompetanse
- ha en dypere forståelse i utvalgte musikkhistoriske emner og improvisatoriske praksiser.
Kunnskaper
- artikulere og drøfte musikkfaglige problemstillinger på en kritisk reflektert måte,
Ferdigheter
- kunne bruke ulike musikkanalytiske verktøy
- gjenkjenne og identifisere musikalske drivkrefter som definerer ulike europeiske jazz og improvisasjonsretninger
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering. Emnet blir avsluttet med presentasjon første semester, og essay på slutten av andre semester (med omfang ca. 2500 ord).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne møte til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent følgende obligatoriske aktiviteter:
- Presentasjoner i klassen av utdrag fra pensum
- Innlevering av oppgavebesvarelser
- Oppmøte og mulighet for instruksjon/foredrag i tilknytning til utvalgte eksterne seminarer.
- Undervisning i emnet er obligatorisk. For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha minst 80 % fremmøte.
- Det differensieres i utgangspunktet ikke mellom årsaker til fraværet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Petter Frost FadnesStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Gruppeundervisning og individuell veiledning. Undervisningen er organisert etter tema / musikkhistoriske / analytiske emner som til sammen vil dekke og gi forståelse av musikkhistoriske epoker, genrer og stilarter. Deler av undervisningen legges til praktiske seminarer.
Emnet organiseres i blokkundervisning i enkelte uker.
Studentene har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon som gis på Canvas.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.