Sats- og hørelære II (BAM225)
Hovedmålene for faget er at studenten skal styrke sin tonale og rytmiske orienteringsevne i praksis, forstå bedre hva han/hun hører i et musikkteoretisk perspektiv, og bygge en fast kobling mellom musikalsk notasjon og musikk som lyd. Emnet bygger på førsteårsemnet i satslære og hørelære, og utvikler tidligere kunnskaper og omhandler i større grad musikk som inneholder kromatikk, flertonalitet, osv.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BAM225
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Generell kompetanse
- Ha en god forståelse for sammenhengen mellom notasjon og klingende musikk.
- Reflektere over fagets relevans i forhold til egen utøvende praksis.
Kunnskaper
- Identifisere og reprodusere musikkeksempler fra ulike sjangre i dur- og moll-tonalitet og modal musikk (skriftlig og muntlig)
- Danne seg oversikt over og gjengi mer komplekse rytmemønstre og taktarter samt polyrytmikk
- Identifisere akkorder og akkordprogresjoner i dur- og moll-tonalitet og diverse modus
- Mestre kombinasjonsoppgaver og flerstemmig musikk
Ferdigheter
- Vise en sikker tonal forankring i arbeid med melodiske og harmoniske oppgaver innen tonal musikk
- Beherske dur- og moll-tonalitet og diverse modaliteter (inkludert gehør, notasjon, bladlesing)
- Beherske grunnleggende analysesystemer
- Kjenne til grunnleggende prinsipper for polyfon, homofon og kontrapunktisk sats.
- Imitere og transkribere lengre musikalske forløp melodisk, rytmisk og harmonisk og kunne uttrykke dette gjennom sang og/eller på eget instrument.
- Kunne anvende relevante komposisjons- og låtskrivingsteknikker
- Vise en trygg og stødig rytmisk selvstendighet som rommer relevante stiler, taktarter og polyrytmiske fenomen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappen består av oppgavene som gis i løpet av studieåret som arbeidskrav. Alle delene av mappen må samles i én PDF-fil og må være bestått for å bestå emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Et nærmere bestemt antall skriftlige og muntlige godkjente oppgaver som fastsettes i samråd med faglærere. Detaljene vil bli publisert på Canvas.
Undervisning i emnet er obligatorisk. For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha minst 80 % fremmøte. Det differensieres i utgangspunktet ikke mellom årsaker til fraværet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Esa Olavi LiljaFaglærer:
Thomas Eide TorstrupFaglærer:
Theodor Barsnes OnarheimFaglærer:
Kristian Thunestvedt EvjenStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.