Kunstnerisk praksis I (BDA712)

Emnet omfatter sentrale områder som danner basis for en innføring i samtidsdanseren sin praksis: improvisasjon, komposisjon, og arbeid med repertoar og formidling.

Studenten skal utvide sitt personlige bevegelsesvokabular, utvikle en forståelse for sammenhengen mellom improvisasjon og komposisjon, samt lære å anvende kompositoriske verktøy og metoder i eget skapende arbeid, både solo, i grupper og i samspill med musikere.

I repertoar og formidlingsdelen av emnet, får studenten arbeide med flere sceniske verk, både utvalgte repertoar og ny koreografi, samt student koreografert verk. Fremvisninger inkluderer både uformelle visninger i studio og offentlige forestillinger på scenen.

Gjennom arbeid med de ulike elementene i emnet blir studenten gjort oppmerksom på dansekunstnerens ulike roller, og lærer å reflektere over egen utøvende kunnskap i lys av tradisjon, identitet og fornyelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDA712

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

To seminarer gir elevene muligheten til å samle sine erfaringer og knytte sammen kunnskap fra de ulike komponentene i emnet:

  • et innføringsseminar i utøverkunnskap
  • et midtveisseminar hvor studenten reflekterer over en koreografisk prosess

Studentene introduseres for improvisasjon som en sentral arbeidsmetode i samtidsdans, både som utforskningsplattform, redskap i utvikling av eget bevegelsesspråk, kilde til koreografisk materiale, forestillingsform og, ved kontakt improvisasjon, en hel bevegelsespraksis i seg selv.

Studentene lærer om kompositoriske elementer og verktøy, samt metodene til relevante dansekunstnere, og bruker denne kunnskap i utvikling av solo-, duett- og mindre gruppedanser.

Arbeid i studio med utvalgt repertoar er organisert i korte moduler som avslutter med interne visninger og gruppediskusjon. Større prosjekter kulminerer i offentlig fremføring av nye verk av etablerte koreografer.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten

Kunnskap

  • forstå improvisasjon som et kunstnerisk verktøy og metode.
  • ha kjennskap til relevante dansekunstnere og deres metoder innen improvisasjon og komposisjon.
  • forstå og reflektere over egen rolle som utøvende og medskapende danser i arbeid med repertoar og koreografisk prosesser.

Ferdigheter

  • forstå grunnleggende prinsipper, redskaper og metoder innen improvisasjon og komposisjon og kunne anvende disse både på eget skapende arbeid og utøvende arbeid.
  • ta i bruk improvisasjon som en kilde til utvikling og utvidelse av eget personlige bevegelsesregister, kroppslig refleksjon og skapende arbeid.
  • ta i bruk forskjellige improvisasjonsmetoder i egen utforskning og i samspill med andre utøvere og koreograf.
  • anvende kompositoriske redskaper og metoder for å uttrykke en fysisk idé eller konsept og i utarbeidelse av mindre koreografisk arbeider.
  • gjøre rede for eget arbeid i utøvende og skapende prosesser skrive og snakke om sitt eget utøverkunnskap tilknyttet koreografiske prosesser.

Generell kompetanse

  • samarbeide med andre i utøvende og skapende prosesser
  • arbeid selvstendig med skapende prosesser.
  • reflektere over, og muntlig og skriftlig drøfte eget arbeid i ulike prosess-, og presentasjonsrelaterte situasjoner.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Arbeidskrav som utgjør Innhold i mappen:Skriftlig logg, Minimum 2 mindre skapende arbeider, En mindre skriftlig oppgave.Deltagelse i 2 åpne visninger i prosess og 2 offentlige forestillinger.Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk fremmøteplikt til undervisning i hh til UKs fraværsreglement.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Arbeidsformer

Gruppeundervisning inkludert praktisk arbeid, observasjonskritisk refleksjon og diskusjon.

Praktiske oppgaver

Presentasjon av selvstendig skapende arbeid

Skriftlige oppgaver

Øvinger og forestillinger

Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.

Åpent for

Dans - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto