Fysisk praksis II (BDA721)
Emnet er utformet for å gi studentene en dypere forståelse av deres fysiske praksis og et utvidet kunnskapsgrunnlag forankret i ulike tilnærminger til samtidsdans, alternative bevegelsespraksiser / metoder og andre danseteknikker . Gjennom kontinuerlig fysisk undersøkelse og utforskning, samt diskusjon, muntlige presentasjoner og skriveoppgaver går studentene dypere inn i sin fysiske, tekniske og kunstneriske praksis, samt sin evne til å reflektere kritisk over eget arbeid og utvikling.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDA721
Versjon
1
Vekting (stp)
25
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Innholdet omfatter daglig trening i danseteknikk og andre bevegelsespraksiser. I tillegg til samtidsdans fortsetter studentene å jobbe med andre danseformer som for eksempel klassisk ballett og hip hop som støttefag. Analyse og diskusjon av temaer knyttet til en samtidsdansers fysiske praksis underbygger refleksjon og bidrar til utviklingen av en bevissthet rundt studentens egen dansepraksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten
ha en dypere forståelse av sammenhengen mellom danseteknikk, individuelle fysiske evner og eget bevegelsesspråk.
ha god kunnskap om hvordan andre danseformer, fysiske praksiser og andre former for trening er relevante for samtidsdans.
ha god forståelse og kunnskap om metoder og praksiser som utvikler kroppslig bevissthet, tilstedeværelse og en forståelse av de kunstneriske og performative aspektene ved dansepraksis.
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten
demonstrere et høyt ferdighetsnivå i danseteknikk når det gjelder effektivitet, artikulasjon, dynamikk, musikalitet og kompleks koordinasjon.
vise gode ferdigheter for hvordan man tilpasser og aktualiserer dansemateriale i egen kropp gjennom arbeid med ulike tilnærminger til teknikk, fysisk undersøkelse og utforskning.
løse fysiske oppgaver både selvstendig og i samarbeid med andre.
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten
demonstrere ytterligere økt kroppslig bevissthet og fysikalitet, spesielt når det gjelder oppmerksomhet på detaljer, spesifisitet, uttrykksevne og tilstedeværelse.
gi meningsfulle tilbakemeldinger til andre om deres arbeid med danseteknikk.
utøve god evne til å reflektere over og diskutere sammenhengen mellom danseteknikk, alternative fysiske praksiser og dansekunst.
Forkunnskapskrav
Bestått fysisk og danseteknisk opptaksprøve.
Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS sitt regelverk/Samordna Opptak.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utøvende eksamen: Praktisk framvisning i fysisk praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Bestått når alle arbeidskrav er godkjent
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
I tillegg til arbeidskrav vurderes progresjon kontinuerlig gjennom året i undervisningen. Det forventes 80 % tilstedeværelse i de ulike kursene.
Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.
Mappe bestående av 5 arbeidskrav
en individuell skriftlig refleksjonsoppgave
en skriftlig oppgave knyttet til egentrening
en praktisk/muntlig gruppeoppgave
praktisk fremvisning i danseteknikk i første semester
praktisk fremvisning i fysisk praksis i andre semester
Ved ikke godkjent arbeidskrav får studenten en mulighet til å ta arbeidskravet på nytt. Hvis det da ikke er godkjent henvises studenten til å ta emnet på nytt.
Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marie Ronold MathisenFaglærer:
Gry Galta van MerkensteijnFaglærer:
Annemariet Gonzalez ComendadorEmneansvarlig:
Mari FlønesFaglærer:
Brynjar Åbel BandlienFaglærer:
Hagit YakiraStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Trening i danseteknikk og relaterte fysiske praksiser
Gruppeundervisning med fokus på dialog og refleksjon
Workshops
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.