Akuttmedisinske tilstander BPA302
Emnet omhandler undersøkelse, vurdering og håndtering av akutt syke pasienter. Fokuset er rettet mot de vanligste akuttmedisinske sykdomstilstander og gir en viktig innføring i diagnostikk og intervensjoner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
BPA302
1
20
Høst
2
Vår
Norsk
Etter fullført emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om de vanligste akuttmedisinske problemstillinger, herunder sykdommer, fødsel, symptomer, tegn og sykdomsforløp
- kan beskrive metoder for pasientundersøkelse, diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer med tilhørende journaldokumentasjon
- kan diskutere en paramedisiners ansvars- og arbeidsoppgaver i akuttmedisinske behandlingskjeder og i etablering av hensiktsmessige pasientforløp i samhandling med øvrige helseressurser
- kan gjøre rede for ulike arbeidsmetoder, intervensjonsstrategier og medisinsk- teknisk og teknologisk utstyr og hvordan disse skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
- kan diskutere hvordan forskjellige aldersnivå påvirker undersøkelse, behandling og overvåkning av pasienter, inklusive aldringsprosessens betydning for respons på sykdom og skade og behandling av disse, samt barn og unges normale utvikling, særegne behov og respons på sykdom og skade og behandling av disse
- kan gjengi grunnleggende rettsmedisinske prinsipper
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer
- kan gjennomføre en systematisk klinisk undersøkelse, behandling og overvåkning av akutt syke og skadde pasienter og deretter velge intervensjonsstrategier og - metoder og gi anbefaling om riktig omsorgsnivå
- kan vurdere fare for komplikasjoner, ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, selvstendig eller i samarbeid med annet helsepersonell
- kan håndtere normal fødsel utenfor sykehus, herunder ivareta nyfødte
- kan anvende relevant medisinsk-teknisk utstyr og andre faglige verktøy ved undersøkelse, diagnostikk og/eller intervensjon, inklusive telemedisin.
- kan anvende ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis. Videre skal kandidaten kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til diagnostikk og intervensjon ved de mest sentrale, indremedisinske, kirurgiske, nevrologiske, gynekologisk/obstetriske, geriatriske, pediatriske og psykiatriske tilstander
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer |
1) Fagutvikling- og kvalitetsprosjekt i grupper inntil fire personer. Minimum 80 % deltakelse på gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering og kurs. Prosjektet skal være godkjent for å få tilgang til eksamen.
Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må studenten følge neste kull. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Paramedic - Akuttmedisinske tilstander (FXPAT100_1) | 10 |