Helse, sykdom og sykepleie del 2 (BSD261)

Emnet fokuserer på sykepleie til mennesker erfaringer og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom i ulike livsfaser og sårbare livssituasjoner, med vekt på å fremme både fysisk, psykisk, sosial og åndelig helse. Det legges vekt på omsorg, pleie og behandling for å ivareta pasienter og pårørende på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte.

Emnet inneholder teoretisk kunnskaper innen ulike temaer: sykepleie, etikk, lovverk, og sykdomslære. Kunnskap i disse temaene, gir forståelse og kompetanse til å observere, vurdere, iverksette og evaluere effekt av sykepleie og behandling.

Videre vektlegges studentens danningsprosess mot en omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleieidentitet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

See course description and exam/assesment information for this semester (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BSD261

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK OG RELASJON

  • Etikk, og sykepleie- og omsorgsteori
  • Å være pasient
    • Personsentrert sykepleie
    • Åndelige og eksistensielle erfaringer og behov
    • Livsfenomener og begrepene håp og mening

SYKDOMSLÆRE OG FARMAKOLOGI INNENFOR OMRÅDENE

  • Blodsykdommer
  • Immunologiske og revmatiske sykdommer
  • Nevrologiske sykdommer
  • Endokrine sykdommer
  • Skader/sykdommer i bevegelsesapparatet
  • Sykdommer i øye, øre, nese- og hals
  • Gynekologi
  • Obstetrikk
  • Sykdommer i mammae
  • Pediatri
  • Geriatri

SYKEPLEIE TIL PASIENTER SOM ERFARER HELSESVIKT, SYKDOM, SKADER OG KRONISKE LIDELSER

  • Sykepleie til pasienter med sykdommer i bevegelsesapparatet
  • Sykepleie til pasienter med revmatiske lidelser
  • Sykepleie til pasienter med nevrologiske lidelser
  • Sykepleie til pasienter ved diabetes mellitus
  • Sykepleie til pasienter med kreft
  • Sykepleie ved seksuelle helse
  • Sykepleie til pasienter med gynekologiske lidelser og obstetrikk
  • Sykepleie til den akutt, kritisk syke eldre pasienten
  • Sykepleie ved akutt delirium
  • Sykepleie til barn og unge
  • Sykepleie ved omsorgssvikt, vold og overgrep
  • Sykepleie og omsorg i livets sluttfase

PÅRØRENDE

  • Pårørendes erfaringer og behov
  • Samhandling og kommunikasjon med pårørende
  • Pårørendes rettigheter

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  1. Har bred kunnskap om sentrale teorier, verdier og etikk i sykepleie
  2. Har bred kunnskap om livsfenomener og begreper som håp og mening
  3. Har bred kunnskap om personsentrert sykepleie
  4. Har bred kunnskap om å møte pasienter og pårørendes åndelige og eksistensielle behov og erfaringer
  5. Har bred kunnskap for ansvaret i å etablere en omsorgsfull relasjon
  6. Har bred kunnskap om årsaker, symptomer, sykdomsforløp og behandling knyttet til sentrale sykdommer
  7. Har kunnskap om farmakologisk behandling av sentrale sykdommer
  8. Har bred kunnskap om hvordan pasienters grunnleggende behov kan være truet i forbindelse med sykdom, lidelse og behandling
  9. Har bred kunnskap om pasienter og pårørendes behov for helhetlig sykepleie, utfra ulike livsfaser og livssituasjoner
  10. Har kunnskap om barn og unges juridiske rettigheter
  11. Har kunnskap om pårørendes rettigheter og deres betydning for kvalitet og pasientsikkerhet
  12. Har kunnskap om relevant lovverk og etikk som regulerer sykepleie og helsetjenesten
  13. Har bred kunnskap om palliasjon og sykepleie ved livets slutt

Ferdigheter

Kandidaten:

  1. Kan anvende kunnskap fra sykepleie, sykdomslære og farmakologi i sine faglige vurderinger av pasientens symptomer/tegn på forverring eller forbedring av sin sykdomstilstand
  2. Kan observere, vurdere og begrunne pasientens behov for sykepleie og iverksette sykepleietiltak
  3. Kan anvende teoretisk og etisk kunnskap i sine sykepleiefaglige vurderinger
  4. Kan planlegge og utøve sykepleie til mennesker i palliativ fase og legge til rette for en verdig død
  5. Kan planlegge og utøve sykepleie på en omsorgsfull, etisk og faglig forsvarlig måte
  6. Kan gjennomføre samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep

Generell kompetanse

Kandidaten:

  1. Kan møte og vise forståelse for mennesker i ulike livsfaser og sårbare livssituasjoner, med vekt på å fremme både fysisk, psykisk, sosial og åndelig helse
  2. Kan etablere en tillitsfull relasjon med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
  3. Kan planlegge, gjennomføre og evaluere helhetlig sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke pasienter
  4. Kan ivareta pasientens og pårørendes reaksjoner, erfaringer og behov ved sykdom, lidelse og behandling på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
  5. Kan reflektere over sykepleiefaglige, etiske og juridiske problemstillinger
  6. Kan reflektere over egen personlig, etisk og faglig utvikling
  7. Kan reflektere over konsekvenser av vold, overgrep og omsorgssvikt

Forkunnskapskrav

BSD160 Sykepleiens grunnlag, BSD161 Sykepleiens naturvitenskapelige grunnlag, BSD162 Sykepleie, samhandling og pasientsikkerhet, BSDPSH Praksisstudier: Grunnleggende sykepleie

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig skoleeksamen: Sykepleie og sykdomslære 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Det er stilt krav til progresjon i studiet. Emnet må være bestått for å gå videre til 3.år

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

100% tilstedeværelse ved gjennomføring av fremlegg, 100% tilstedeværelse i forberedelse til og gjennomføring av simulering

Konsekvenser ved fravær i obligatoriske undervisningsaktiviteter. Av faglige hensyn må obligatoriske undervisningsaktiviteter også innfris ved gyldig fravær.

Vedrørende vilkår 1, 2 og 3:

  • Studenten har selv ansvar for umiddelbart å ta kontakt med emneansvarlig ved fravær i gruppearbeid (1), forberedelse til simulering (2) og gjennomføring av simulering(3).
  • Ved fravær i gruppearbeid (1), forberedelse til simulering (2) og gjennomføring av simulering(3) gis det ett alternativt tilbud for å oppfylle vilkåret.
  • Dersom det er gyldig fravær ved alternativt tilbud, kan student sende skriftlig søknad innen 5 dager etter tildelt alternativt tilbud for å få tilgang til ett ytterligere tilbud
  • Studenten er selv ansvarlig for å orientere seg om alternative tilbud til obligatorisk undervisningsaktivitet.
  • Ikke gjennomført gruppearbeid (1), forberedelse til simulering (2) og gjennomføring av simulering(3) fratar studenten adgang til eksamen i BSD261.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Turid Anita Jaastad

Studieprogramleder:

Torunn Strømme

Arbeidsformer

Studentaktive arbeidsformer, digitale læringsverktøy, gruppearbeid, studiespørsmål, ferdighetstrening/simulering, selvstudium og forelesing

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Helse, sykdom og sykepleie del 2 (BSY261_1) 15

Åpent for

Distriktsvennlig sykepleie - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto