Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130)
Hvorfor er folk mer syke og dør tidligere i områder hvor det er stor forskjell mellom fattig og rik? Er moderat ulikhet i inntektsfordeling en fordel for alle? Hvilken sammenheng er det mellom velferdsstaten og arbeidslivet? Slike spørsmål om samfunnsmessige sammenhenger er tema i dette emnet. Med utgangspunkt i nyere og pågående forskning om det norske samfunn, presenteres utfordringer som gjelder endringer i sosial mobilitet, ulikhet og makt i velferdsstaten. Det legges vekt på sosiologifagets praktiske relevans og samfunnsmessige utfordringer knyttet til tema som utdanning, arbeid, innvandring, velferdsstaten, marginalisering, makt og ulikhet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BSS130
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet handler om hvordan individer og strukturer er bundet sammen og endrer seg i samfunnet. Forholdet mellom sosial mobilitet og sosial ulikhet står sentralt. Et sentralt tema er også spørsmål om hvilken samfunnstype vi lever i, hvilke former for makt og sosiale skillelinjer som dominerer det vestlige samfunnet. Studenten lærer om ulike perspektiver og teorier på dagsaktuelle samfunnsmessige utfordringer knyttet til velferdssamfunnet, migrasjon, utdanning, helse, kriminalitet, ulikhet, makt, arbeidslivet, velferdsstat, klasse, sosial mobilitet, etc. Studentene tilegner seg nyere og pågående sosiologisk forskning innen disse tema og sammenhenger dem imellom. Emnet presenterer kunnskap om disse tema i norsk og internasjonal sammenheng. Konsekvenser av globalisering er et gjennomgående perspektiv på kurset. Ved hjelp av sosiologisk teori vil studentene bli presentert for ulike tilnærminger til økonomiske, politiske, kulturelle og kunnskapsmessige endringsprosesser. Et overordnet mål er at studentene skal lære å anvende faglige begreper og perspektiver på en selvstendig måte med hensyn til å analysere endringer i samfunnet.
Læringsutbytte
I dette emnet lærer du å utvikle analytiske tenkemåter rundt ulike sosiologiske tema. Det handler om å identifisere spørsmål og problemstillinger om sosiale forhold og innhente informasjon til å besvare dem med. Det handler videre om å analysere denne informasjonen og presentere resultatet for andre. Du lærer å få blikk for sammenhengen mellom ulike sosiale forhold i samfunnet. Slik lærer du å produsere og systematisere kunnskap om samfunnsspørsmål, og du lærer å forholde deg kritisk til kunnskap og forskning. Dette gir deg grunnlag til å føre informerte diskusjoner om sosiale forhold fra ulike synsvinkler.
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
Ha innsikt i kjennetegn ved sosiologiske tenkemåter
Ha innsikt i utvalgte tema som: sosial ulikhet, arbeidslivet, sosial mobilitet. marginalisering, innvandring, utdanning, makt, velferdsstaten
Kjenne til viktige sosiologiske forskningsbidrag og relevante studier i emnets ulike temaer
Ha innsikt i relevante teoretikere og viktige teorier om emnets ulike sosiologiske tema
Ha innsikt i nyere sosiologiske perspektivers forståelse på ulike sosiale fenomener
Kjenne til inkluderings- og ekskluderingsprosesser i samfunnet
Ferdigheter
Studenten skal:
Kunne beskrive og fortolke sosiale prosesser og sosial handling
Kunne presentere faglig baserte argumenter i en muntlig diskusjon
Kunne diskutere samfunnsmessige endringsprosesser
Kunne beskrive sentrale sosiologiske begreper og perspektiver i tema om samfunnsmessig endring og stabilitet
Kunne beskrive samfunnsmessige sammenhenger mellom ulike sosiale fenomen som til dømes arbeid, innvandring, utdanning og sosial mobilitet
Kunne gjøre rede for sammenhenger mellom samfunnsmessige endringer og politikk
Generell kompetanse
Studenten skal:
Kunne se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og praktisk kunnskap
Ha oppøvd en viss sosiologisk fagidentitet
Ha respekt og forståelse for emnets vitenskapelig tenkemåte
Kunne bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom emnets ulike tema
Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
Kunne drøfte komplekse sammenhenger og resonnementer
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Turid RødneArbeidsformer
Undervisningen blir gitt som forelesninger og gruppearbeid. Emnet krever utstrakt grad av selvstendig arbeid. For å oppnå forventet læringsutbytte må studentene delta aktivt i den organiserte undervisningsaktiviteten, lese pensum og jobbe med skriftlige arbeider.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Samfunnsstruktur i endring (BSP110_1) | 10 |
Organisering, makt og endring (ØK0303_1) | 9 |