Velferdsstat og -politikk (BST300)
Emnet presenterer ulike perspektiver på velferdsstaten i Norge, og trekker inn velferdsmodeller fra andre land for å øke forståelsen av velferdsstaten som fenomen. Dagens velferdsstat er et produkt av en lang historisk prosess preget av ulike politiske ideer og interesser. Velferdsstaten gir innbyggerne trygghet, men den kan også oppfattes som et virkemiddel for å sikre økonomisk stabilitet i møte med et stadig mer globalisert næringsliv. Emnet gir en innføring i sentrale trekk i velferdspolitikkens utvikling, dagens status for velferdsstaten nasjonalt og internasjonalt og fremtidige utfordringer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BST300
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
I kurset rettes oppmerksomheten mot velferdsstatens ideologiske grunnlag, og framveksten av ulike velferdsstatstyper forklares ut fra ideologiske og materielle forskjeller mellom land. I den sammenheng vektlegges særlig særmerker ved den nordiske modellen. Videre belyser kurset innholdet i dagens velferdspolitikk og aktuelle utfordringer. De sentrale velferdspolitiske utfordringene som tas opp er knyttet til f.eks. trygdeordninger, familiepolitikk og likestilling, automatisering, og finansielt grunnlag. Velferdsstatens møte med globaliseringen gjennom innvandring og økt internasjonal konkurranse for næringslivet er andre viktige spørsmål som diskuteres.
Undervisning vil foregå på norsk og engelsk. Emnet vil bli undervist på engelsk hvis det er innvekslingsstudenter.
Læringsutbytte
Etter endt kurs forventes studentene å ha følgende kunnskap, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskaper
Studentene skal ha kunnskap om
- velferdsstatens politiske historie
- teorier om den norske og nordiske velferdsmodellen sammenliknet med andre lands velferdsmodeller
- samfunnsvitenskapelige metoder for å sammenligne velferdssystemer i ulike land
- ulike statsvitenskapelige og sosiologiske perspektiver på moderne velferdsstater og deres utvikling
Ferdigheter
Studentene skal kunne
- analysere variasjoner i organisering av velferdspolitikken med vekt på den nordiske modellen
- forklare sentrale utfordringer knyttet til velferdsstatens økonomiske grunnlag
- drøfte potensielle forklaringer på hvorfor velferdsstatlige institusjoner varierer mellom ulike land og over tid
Generell kompetanse
Studentene skal
- kunne formulere egne forskningsspørsmål
- kunne lese og tolke forskningsresultat som er basert på både kvalitative og kvantitative metoder
- kunne selvstendig anvende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder
- kunne utarbeide en oppgave som tilfredsstiller kravene til akademisk skriving
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer |
Oppgaveteksten utleveres i begynnelsen av semesteret. Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Carlo Michael KnotzArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.