Reservoarevalueringsteknologi (GEO504)
Petrofysisk vurdering og tolkning av geologiske formasjoner gjøres for å forstå lagringskapasitet, fluidstrømning og reservoarkarakteristikk, som trengs for å estimere hydrokarbonreserver og å implementere produksjonsstrategier. Denne evalueringen gjøres ved å kjøre en rekke kjernebaserte målinger (rutine og spesialiserte kjernemålinger) og tolkning av brønnloggingsdata som gir informasjon om de petrofysiske egenskapene til steiner i lag i undergrunnen. Studentene vil besøke laber for å se hvordan eksperimentene utføres. Logger fra den norske kontinentalsokkelen blir tolket med industrirelevante software. Prinsippene bak petrofysisk vurdering av bergarter er relevante for olje- og gass leting, karbonlagring og geotermisk reservoarkarakterisering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
GEO504
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Petrofysikk forsøker å integrere kjernebaserte data med brønnlogger for en komplett karakterisering og vurdering av hydrokarbonreserver i ulike geologiske formasjoner. I første del av emnet jobber studentene med Rutine- og Spesialisert Kjerne Analyse. Viktige reservoarkarakteristikker blir introdusert slik som porøsitet, permeabilitet, metning, porestørrelsefordeling, fukt, og relativ permeabilitet- og kapillærtrykksfunksjoner. Disse parameterne er direkte relevante i reservoarsimulering. Metoder for å gjennomføre relevante eksperimenter og tolke dataene for å beregne disse parameterne blir presentert. Praktisk labarbeid gjennomføres og beregninger på data blir gjort med kommersielle software. Dette følges av brønnlogging der tolkning av litologi og bestemmelse av petrofysiske egenskaper blir presentert. Volumetrisk reserveberegning blir gjort på brønndata fra et norsk felt.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Tolke kjernedata for å bergene petrofysiske egenskaper til steinprøver i laboratoriet
- Vite om de viktigste eksperimentelle metodene for å beregne viktige reservoarparametere
- Forstå loggeoperasjoner, datainnhenting og kvalitetskontroll
- Tolke brønnloggdata med tanke på å beregne volumetriske reserver
- Bruke passende software for å tolke kjerne- og brønnloggdata
Ferdigheter:
- Kandidaten kan utføre kjerne-basert dataanalyse og brønnloggdataanalyse for estimering av hydrokarbonreserver
- Simulere ulike enfase- og flerfaseeksperimenter på kjerneplugger
- Tolke eksperimentelle data for å beregne petrofysiske egenskaper
- Bruke software til å analysere ulike logger for reservoarkarakterisering
Generell kompetanse:
- Studenter skal kunne analysere og rapportere dere strategi for å estimere geologiske reserver
- Kunne bruke industriaksepterte software til å implementere disse strategiene for å gjøre formasjonsevaluering
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Rapporter og muntlig presentasjon
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Rapport 1 | 5/10 | 1 Måneder | Bokstavkarakterer | Alle |
Rapport 2 | 3/10 | 1 Måneder | Bokstavkarakterer | Alle |
Muntlig presentasjon | 2/10 | 15 Minutter | Bokstavkarakterer | Alle |
Løpende vurdering. Alle vurderingsdeler i emnet må bestås. Det er ingen kontinuasjonsmuligheter i dette emnet. Studenter som ikke består en vurderingsdel eller ønsker å ta deler igjen, må gjøre det neste gang emnet undervises.
Fagperson(er)
Laboratorieingeniør:
Dagfinn Søndenaa SlevelandEmneansvarlig:
Pål Østebø AndersenStudieprogramleder:
Lisa Jean WatsonFaglærer:
Pål Østebø AndersenStudiekoordinator:
Karina SanniInstituttleder:
Alejandro Escalona VarelaArbeidsformer
Typisk 3-4 timer med forelesning og 2 timer øving per uke. Excel og Sendra (eller lignende software) brukes på ukentlig basis for kjerneanalyse. Interactive Petrophysics (IP) brukes for brønnlogging. Det planlegges også labturer.
Dette emnet vil inkludere digitale undervisningsmetoder: forhåndsinnspilte videoer. Dette emnet vil også ha fysiske møter. Studenten er selv ansvarlig for å sjekke pensum og emneinformasjon gitt av underviser i Canvas.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Formasjonsevaluering (PET670_1) | 5 |