Intensivsykepleie 3, Avansert intensivsykepleie (MIS220)
Emnet skal gi studenten avansert kunnskap og forståelse for å kunne utøve personsentrert intensivsykepleie i akutte og komplekse situasjoner. Studenten skal etablere en handlingsberedskap til å kunne fungere selvstendig som funksjonsdyktig intensivsykepleier. I emnet kombineres sykepleie-, medisinsk- og helsevitenskapelig kunnskap i følgende kompetanseområder; fag og profesjon, klinisk observasjons- vurdering-, beslutning og handlingskompetanse, faglig ledelse og samhandling.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MIS220
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Avansert intensivsykepleie (i alle aldersgrupper)
- Traumatologi og traumebehandling
- Organdonasjon
- Beredskap og krisehåndtering
- Stress og mestringsstrategier
- Veiledning og pedagogiske prinsipper
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
avansert kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
inngående kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
avansert kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke
avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
Ferdigheter
Kandidaten kan:
analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner
bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
anvende kunnskap og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
analysere og anvende kunnskap og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
anvende kunnskap og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Dagrunn Nåden DyrstadStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Forelesning, digital undervisning, gruppearbeid, seminar, bruk av læringsplattformen CANVAS og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 150 timer.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Intensivsykepleie II - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MIS121_1) | 5 |
Åpent for
Master i spesialsykepleie med spesialisering i intensivsykepleie
Opptakskrav