Vitenskapsteori og forskningsmetode (MJO140)

Emnet vil omhandle vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk. Emnet vil knyttes opp mot kunnskapsbasert praksis, og vil synliggjøre sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske perspektiv med betydning for jordmorfaglig forskning og fødselsomsorg.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MJO140

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Det vil bli fokus på forskningsprosessen fra blant annet formulering av problemstilling, hypoteser/forskningsspørsmål, teoretisk perspektiv, metodiske overveielser og forskningsetiske vurderinger. Emnet bidrar til utvikling av kunnskaper om forskningsetiske overveielser, utforming av forskningsdesign og planlegging av egen forskning.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har

  • avansert kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner samt teorier og perspektiver for jordmorfaget II
  • inngående kunnskap om ulike forskningsdesign og -metoder og de ulike fasene i forskningsprosessen
  • avansert kunnskap om sentrale forskningsetiske problemstillinger relatert til jordmorfaget, inkludert lover og retningslinjer som regulerer forskning
  • avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • identifisere og analysere problemstillinger knyttet til det jordmorfaglige kompetanseområdet
  • utarbeide og argumentere for egnet forskningsdesign med utgangspunkt i et forskningsspørsmål med relevans for det jordmorfaglige kompetanseområdet
  • kan planlegge et avgrenset forsknings-/utviklingsprosjekt innen gitte tidsrammer
  • identifisere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • analysere forholdet mellom vitenskapsteoretiske perspektiv, aktuell problemstilling og relevante forskningsmetoder
  • analysere og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap innenfor det jordmorfaglige kompetanseområdet
  • handle i samsvar med forskningsetiske retningslinjer og lover som regulerer forskning på helseopplysninger

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

Hjemmeeksamen- individuell 5 dager

Fagperson(er)

Faglærer:

Bente Dahl

Arbeidsformer

Forelesninger, studiegrupper, og selvstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto