Fagdidaktikk - drama og teater (PPU470)
Praktisk-pedagogisk utdanning i teater og drama (PPU470) kvalifiserer for undervisning i drama og teater i grunnskolen, kulturskolen, videregående opplæring og folkehøgskolen. Utdanningen kvalifiserer også for annen faglig/pedagogisk virksomhet innen kultur og samfunnsliv. PPU er et praksisbasert og yrkesrettet studium, og den nære forbindelsen med yrkeslivet krever at studenten forplikter seg til og tar ansvar både for egen utvikling og for samarbeid i grupper.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU470
Versjon
1
Vekting (Sp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt emne har studenten kunnskap om:
- drama og teaterfagets plass og betydning i opplæringen
- fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning
- ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater
- læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i opplæringssystemet
- hvordan drama og teater har påvirket samfunn og kultur
Ferdigheter
Etter endt emne kan studenten:
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av drama og teaterpedagogiske forløp, teaterproduksjoner og tverrfaglige prosjektarbeid.
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende drama og teaterpedagogiske prosesser og produksjoner begrunne fagets plass og betydning i opplæringen
- reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn, unge og voksnes estetiske utvikling og bruke denne innsikten i egen undervisning
- bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som for eksempel ulike kulturinstitusjoner, bedrifter og offentlige etater.
Generelle kompetanse
Etter endt emne
- kan studenten utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- har studenten profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan studenten reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- har studenten profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan studenten bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagdidaktikk - drama og teater
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave - individuelt arbeid (2500 ord +/- 10%) | 1/2 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Gruppeoppgave med individuell vurdering tilknyttet teaterformidling | 1/2 | 5 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Hjemmeoppgaven er et individuelt arbeid (2500 ord +/- 10%).Praktisk-metodisk eksamen er en gruppeoppgave med individuell vurdering tilknyttet teaterformidling.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Følgende arbeid må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
Krav til obligatorisk fremmøte til all undervisning er oppfylt. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for utøvende kunstfag. Ytterligere fravær vil medføre tap av retten til å møte til eksamen.
En individuell skriftlig oppgave i forkant av praksis.
Praksisrapporter