Praksis 3 (SFPPR3)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFPPR3

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Praksisperioden i 3. semester i skolefritidsordningen og skolen tilsvarer 10 arbeidsdager. Praksisperioden er tilrettelagt for praksis i egen organisasjon og skal ha søkelys på Estetisk aktivitet og skaperglede (SFP201) og Relasjoner, lek og læring 1 (SFP202). Praksisen skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen. Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte

Kunnskap: 

Studenten har

  • kunnskap om barns lek og estetiske utrykk sin betydning for helse og livsmestring
  • kunnskap om seg selv og evne til selvledelse i møte med barns lek og skapende prosesser
  • kunnskap om egen rolle som tilrettelegger og deltaker i sammenheng med lek og ulike estetiske utrykk og arbeidsformer, både i undervisning- og SFO delen av skoledagen
  • kunnskap om praktisk tilrettelegging for barns uttrykksmåter, kreativitet, læring og danning
  • kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og skaperglede og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk 

Ferdigheter: 

Studenten kan:

  • legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek forholde seg til barns lek og estetiske utrykk på en anerkjennende og respektfull måte
  • planlegge og legge til rette for estetiske prosesser og allsidig lek og reflektere over eget arbeid i lys av rammeverk, teori og forskning
  • kan lede barnegrupper og møte barns undring og skapende uttrykk med engasjement og anerkjennelse   
  • planlegge, gjennomføre, lede estetiske aktiviteter, både i undervisningsdelen og SFO- delen av skoledagen
  • vurdere og evaluere egen deltakelse i lek og estetiske aktiviteter, både på egenhånd og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
  • anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og bruke digitale ressurser under planlegging og gjennomføring av estetiske aktiviteter
  • støtte og legge til rette for barns egen kunstneriske aktivitet i kunstformene musikk, drama og kunst/håndverk og kunne tilpasse dem til elevenes forutsetninger, interesse og lokale rammefaktorer

Generell kompetanse  

Studenten kan

  • bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.   
  • legge til rette for, støtte og inspirere til et mangfold av lek og estetiske aktiviteter
  • vise faglig innsikt i og etisk refleksjon i sammenheng med eget arbeid og i møte med tema som barns rett til medvirkning, livsmestring og bærekraft  
  • ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon om seg selv, barns væremåter og deres behov
  • kritisk reflektere og analysere relevante problemstillinger knyttet til egen kommunikasjon og væremåte
  • analysere og kritisk vurdere hvordan lek og estetiske aktiviteter kan bidra til samspill mellom barn og mellom barn og ansatte

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

SFPPR2 Praksis 2

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått

 Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

For de 10 dagene med veiledet og vurdert praksis gjelder tilstedeværelse hver dag på praksisskolen.

Arbeidskrav knyttet til Estetiske fag og skaperglede (SFP201) og Relasjoner, lek og læring 1 (SFP202). Se emneplan for fagene.

  • Aktiv deltakelse i før - og etterveiledning. Vurderes av praksislærer som godkjent/ikke godkjent

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Kirsten Halle

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Praksiskoordinator:

Hege Cecilie Nygaard Barker

Arbeidsformer

Emnet består av gruppediskusjoner og individuell veiledning.

Praksis kan ikke tas ved egen arbeidsplass

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto