Bærekraft og grønn omstilling (SV100)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SV100

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Den igangværende klima- og naturkrise gjør, at vi alle må lære å se oss selv som del av et globalt fellesskap der vi sammen finner løsninger på komplekse og vanskelige utfordringer. Problemene vi står overfor krever samarbeid på tvers av faggrenser og derfor får du i dette emnet muligheten for å bruke din egen faglighet sammen med studenter fra andre fag.

Målet med emnet er at du skal få økt tverrfaglig miljøbevissthet og oppøve grønt medborgerskap. Du får mulighet for å utvikle kritisk og kreativ tenkning og tilegne deg verktøy for å bidra til grønn omstilling og bærekraftig utvikling. For å gjøre dette må du lære å knytte teoretisk kunnskap til reelle samfunnsutfordringer og praktiske løsninger. Særlig kommer du til å øve opp evnen til dialog og samarbeid med representanter fra andre fag.

Natur- og klimakrisen er knyttet til komplekse globale systemer med ulik fordeling av hvem som produserer miljøproblemer og hvem som påføres belastningene. Å skape samfunn som bidrar til en bærekraftig verden krever særlig oppmerksomhet på klima, natur og miljø på den ene siden og økonomiske, politiske og sosiale forhold på den andre siden.

Emnet er derfor tverrfaglig, med bidrag fra samfunnsvitenskapelige, humanistiske, økonomiske og naturvitenskapelige perspektiver. Det er åpen for alle bachelorstudenter på andre eller tredje år ved UiS, men begrenset til de 100 første som melder seg opp til emnet.

Læringsutbytte

Ved gjennomført emne forventes det at studenten har følgende læringsutbytte:

Ferdigheter

  • Kan reflektere over relevant kunnskap som bidrar til å forstå klima-, natur- og miljøkrisen vi befinner oss i.
  • Kan analysere konkrete miljøutfordringer på en kritisk, systematisk og tverrfaglig måte.
  • Kan anvende kunnskap om bærekraft på en gitt problemstilling innen eget fagfelt og belyse denne fra ulike perspektiv.

Generell kompetanse

  • Kan reflektere over egen rolle i det grønne skiftet og hvordan denne kan utøves i eget fag, i framtidig yrkespraksis og som medborger.
  • Kan oppdatere og formidle sin kunnskap om bærekraft og grønn omstilling innen eget fagfelt.
  • Kan drøfte hvordan bærekraftig nytenkning kan påvirke eget fagfelt.

Arbeidsformer

  • Forelesninger og gjesteforelesninger med fokus på grunnleggende kunnskap om, samt kontekst og bakgrunn for, bærekraft og grønn omstilling.
  • Problembasert prosjektarbeid i tverrfaglige grupper. Arbeidet er organisert i tre faser: (1) problemdefinisjon, (2) problemanalyse, og (3) problemløsning. Hver fase avsluttes med innlevering av en gruppeoppgave. Emnet avsluttes med presentasjoner av gruppeprosjektene.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studentene må ha fullført minimum det første året av et bachelorprogram.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skoleeksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Skoleeksamen, 4 timer, ingen hjelpemidler

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk aktivitet - gruppearbeid i del 2, 80% oppmøte på organiserte læringsaktiviteter

Studentene må ha fullført gruppearbeid gjennom deltakelse i tre gruppeinnleveringer gjennom semestret. Vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Studentene må i tillegg delta på 80 % av de organiserte undervisningsaktivitetene.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Jens Kaae Fisker

Arbeidsformer

  • Gjesteforelesninger med tverfaglige perspektiver på bærekraft og grønn omstilling.
  • Diskusjoner i grupper og i plenum om læringspunkter og sammenhenger mellom det tverrfaglige innholdet i gjesteforelesningene.
  • «Challenge-based learning» (CBL) med utgangspunkt i ECIU-modellen. Studentene jobber i tverrfaglige grupper med å forstå og finne løsninger på en konkret utfordring i en virkelig situasjon. Dette innebærer tre faser: (1) ENGAGE: Her omsetter gruppene generell kunnskap om bærekraft og grønn omstilling til en konkret utfordring (problem-definisjon); (2) INVESTIGATE: Her innsamler gruppene spesialisert kunnskap om den valgte utfordringen for å forstå den bedre (problem-analyse); og (3) ACT: Her utvikler gruppene løsningsforslag på ett informert og evidensbasert grunnlag (problem-løsning).
  • Individuell refleksjon der hver student med utgangspunkt i gruppearbeidet reflekterer over hvordan bærekraft og grønn omstilling kan integreres i deres egen faglighet.

Åpent for

Emnet er åpent for alle bachelorstudenter ved UiS, men begrenset til de 100 første som melder seg opp på emnet i studentweb etter publisering 15. juni. Merk at opptaket vil være kvoteregulert for de enkelte studieprogrammene for å sikre tverrfaglighet. Det vil si at du ikke kan melde deg til undervisning eller eksamen selv, det gjøres av administrasjonen.

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto