Hopp til hovedinnhold

Hanne Jahnsen

Førstelektor

Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Avdeling Porsgrunn
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Nergaard, Svein Erik; Fandrem, Hildegunn; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti

      (2020)

      Inclusion in multicultural classrooms in Norwegian schools : A resilience perspective. I: Contextualizing immigrant and refugee resilience : Cultural and acculturation perspectives.

      Springer Nature

      ISBN 9783030423025.

      s.205-225.

      DOI: 10.1007/978-3-030-42303-2_11

    • Fandrem, Hildegunn; Jahnsen, Hanne; Sjursø, Ida Risanger

      (2019)

      Sosiale medier, digital mobbing og konsekvenser i skolen. I: Stress og mestring i skolen.

      Fagbokforlaget

      ISBN 9788245032857.

      s.147-167.

    • Jahnsen, Hanne; Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

      (2019)

      Digital mobbing : hva er det, og hva kan lærere gjøre for å forebygge og stoppe det?. I: Lærer i skolen 5-10. Lærerarbeid og læringsmiljø.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-62201-5.

      s.206-228.

    • Jahnsen, Hanne; Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

      (2019)

      Digital mobbing : hva er det, og hva kan lærere gjøre for å forebygge og stoppe det?. I: Lærer i skolen 1-7. Lærerarbeid og læringsmiljø.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-56723-1.

      s.187-210.

    • Støen, Janne; Jahnsen, Hanne

      (2018)

      "De har alltid vært uenige" : fire læreres tanker om egne handlinger i etterkant av en langvarig mobbesak. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

      Fagbokforlaget

      ISBN 9788245022155.

      s.95-116.

    • Jahnsen, Hanne; Angelskår, Terje

      (2018)

      "Den kommunikasjonen - jeg kunne gjort det annerledes" : om rektors rolle i mobbesaker. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

      Fagbokforlaget

      ISBN 9788245022155.

      s.71-93.

  • Bøker og kapitler
    • Roth, Solveig; Støen, Janne; Monica, Bekkelien; Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Report on the findings on use of the LP model with data analysis.

    • Jahnsen, Hanne; Støen, Janne; Roth, Solveig

      (2016)

      Report on the findings on use of the Lp-model With T2 Level analysis.

    • Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti

      (2015)

      Kort beskrivelse av LP-modellens omfang, historie og sentrale elementer.

    • Agledahl, Terje; Garvik, Margit; Idsø, Ella Maria Cosmovic; Jahnsen, Hanne; Oterkiil, Tonje Constance; Øverland, Klara

      (2014)

      Kartlegging for PP-tjenesten. Materiell som PP-tjenesten kan ha nytte av å vite om, kjenne til og finne fram til i sitt samarbeid med skoler og barnehager om å utvikle gode læringsmiljø.

    • Knudsmoen, Hege; Jahnsen, Hanne; Tinnesand, Torunn

      (2013)

      «Nå bruker vi tid på analyse» – En flermetodisk undersøkelse om læringsmiljøet etter LP-modellen, LP 5 (2010–12).

      Høgskolen i Hedmark

      ISBN 978-82-7671-901-7.

  • Formidling
    • Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne

      (2019)

      Inkluderende klasseledelse.

    • Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne

      (2019)

      God start -om muligheter for å etablere god praksis og skape endring .

    • Jahnsen, Hanne

      (2019)

      Stories about inclusion in School.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Opplæringsloven og aktivitetsplikten.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Implementering av arbeidet med inkludering.

    • Jahnsen, Hanne; Løkken, Ingrid Midteide

      (2018)

      Tiltak for å forebygge og stoppe mobbing i barnehage og skole.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Innføring i pedagogisk analyse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      "Mitt barn blir mobbet!"-historier om manglende oppfølging i nulltoleranse første år.

      Bedre Skole

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 4.

      s.58-64.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Mobbing og andre krenkelser.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Utfordringer i møte med)A og arbeidet med læringsmiljøet.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Arbeid med barns psykososiale miljø.

    • Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Avdekking, stopping og forebygging av mobbing.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Aktivitetsplikten og mobbing.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Mobbing og krenkelser.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Styrer og rektors ansvar i Læringsmiljøprosjektet.

    • Jahnsen, Hanne

      (2018)

      Mobbing i skolen.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Systemarbeid i PP-tjenesten. Inkludering.

    • Fandrem, Hildegunn; Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti

      (2017)

      Teacher's role in immigrant pupil's experiences of belonging in Norwegian schools.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Nettverk.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Klasseledelse relatert til mobbing.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Systemrettet arbeid- implementering. PPt og skoleeiers roller og oppgaver.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Hvordan observere klasseledelse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Kommunikasjon mellom aktørene.

    • Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Inclusion of Immigrants in Norwegian Schools: The Role of Introductory Classes, Belonging and Diversity.

    • Støen, Janne; Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Mobbing - hva vet vi i 2017.

    • Støen, Janne; Jahnsen, Hanne

      (2017)

      How we handled a bullying case.

    • Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

      (2017)

      Mobbing - Hva vet vi?.

    • Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

      (2017)

      rehabilitering av læringsmiljøet.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Læringsmiljøprosjektet. rektors rolle og oppgaver.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      God start.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Partnerskap mot mobbing, foreldre foredrag.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Lp-suksesser og utfordringer.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Complicate and long lasting bullying cases.The voices of The head Teacher. Workshop on Aggression Cyprus.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      LP-kartlegging analyse av data.

    • Jahnsen, Hanne

      (2017)

      Å høre til, mobbing i barnehagen.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      School Culture.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      profesjonelle voksne i en profesjonell skole.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Systemarbeid i PP-thjenesten.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Learning Environment and Pedagogical Analysis.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Lærende organisasjon.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      How to analyze the results of the LP-survey.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Segregation for inclusion.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Kommunikasjon i stystemperspektiv.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Leadership in successful Intervensjons.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Mobbing og arbeid med læringsmiljø.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Avdekking, stopping og forebygging av mobbing.

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Teknologiforbud hindrer ikke nettmobbing.

      BarneVakten (nettavis)

      DOI: www.barnevakten.no/teknologiforbud-hindrer-ikke-nettmobbin

    • Jahnsen, Hanne

      (2016)

      10 råd til skolen om digital mobbing.

      Forskning.no

      ISSN 1891-635X.

    • Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      C from Norwegian research.

    • Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne

      (2016)

      Kvalitetsutvikling-kompetansebygging. Er vi i rute?.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Profesjonelle læringsfellesskap og skoleutvikling.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Analysemodellen.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      How can we succeed with innovation in Schools?.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Teacher student relationship - what can the teacher do?.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      The Learning Environments influence on students well-being.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Groupleaders and councilors - LP-model.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Councilors - LP-model.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      The LP-Model - Learning Environment and Pedagogical Analysis.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Klasseledelse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Å forske på engen praksis. Den profesjonelle lærer..

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Kartlegging av Læringsmiljø - workshop.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Avdekking, stopping og forebygging av mobbing.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Læringsmiljprosjektet.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Mobbing, avdekking, stopping og forebygging.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Kartlegging av læringsmiljø og kontekst.

    • Jahnsen, Hanne

      (2015)

      Tilpasset opplæring.

    • Jahnsen, Hanne; Grini, Nina

      (2014)

      Læringsmiljø.

    • Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

      (2014)

      How to succeed with innovations in schools.

    • Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

      (2014)

      Videreføring av LP-modellen.

    • Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

      (2014)

      Group leaders and councilors.

    • Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

      (2014)

      Cooperation, home - schools.

    • Tveitereid, Kirsti; Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Brev til PP-tjenesten.Hvordan kan vi støtte?.

    • Tinnesand, Torunn; Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Refleksjonsmodeller i veiledningsarbeid.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Hvordan få til varig endring i hele organisasjonen?.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Erfaringer fra implementeringen av LP-modellen 2010-2013.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Kartleggingsundersøkelsen i LP-skoler.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Videreføring avLP-modellen.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Endringsledelse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Lærerens rolle og ansvar.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Jahnsen, Hanne

      (2014)

      CARE for teachers 3.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      LP-modellens endringsstrategi.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Jahnsen, Hanne; Turksma, Christa

      (2014)

      CARE for teachers 1.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Learning Environment and Social Competence.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Care for Teachers 1.

    • Turksma, Christa; Jahnsen, Hanne; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      CARE for teachers 2.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Endringsarbeid i skolen.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Klasseledelse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2014)

      Profesjonelle lærere i et profesjonelt fellesskap.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      LP5-rapport.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Klasseledelse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Klasseledelse.

    • Grini, Nina; Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Ambulerende team -lokale kompetansesenter for inkludering.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Hefte 7.

      s.39-46.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Rektoropplæring i LP-modellen.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Endringsledelse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Endringsledelse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Pedagogisk analyse, LP-modul Trondheim.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Pedagogisk analyse, workshop PPT-nettverk Telemark.

    • Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti

      (2013)

      Innhenting og bruk av forskningsresultater. Barnehage- og utdanningsavdelingen hos Fylkesmannen i Telemark.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      LP-modellen - en innovasjonsstrategi. I: Rom for læring: Læringsmiljø og pedagogisk analyse.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-450-1219-4.

      s.198-205.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Utvikling av skolens kultur. I: Rom for læring: Læringsmiljø og pedagogisk analyse.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-450-1219-4.

      s.90-109.

    • Tinnesand, Torunn; Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Klasseledelse. Å komme i posisjon som veileder. Relasjonsbygging. Pedagogisk analyse.

    • Tinnesand, Torunn; Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Veilederrollen i systemrettet utviklingsarbeid. Forelesning. PP-tjeneste. Lærende nettverk.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Innovasjon - Lærende organisasjon.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Jenter, jenteproblematikk.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Reflekterende team og pedagogisk analyse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Den profesjonelle lærer.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Sosial kompetanse - plan.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Pedagogisk analyse.

    • Jahnsen, Hanne

      (2013)

      Klasseledelse.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway