Hopp til hovedinnhold

Elsa Westergård

Førsteamanuensis

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
HG Q-358
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Westergård, Elsa

      (2020)

      Sammenhengen mellom skoleleders individuelle mestringstro læreres kollektive mestringstro og elevenes læringsutbytte. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 9788202643782.

      s.183-198.

    • Havik, Trude; Westergård, Elsa

      (2019)

      Do Teachers Matter? Students’ Perceptions of Classroom Interactions and Student Engagement.

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      DOI: 10.1080/00313831.2019.1577754

    • Westergård, Elsa

      (2018)

      En svale gir ingen sommer. Utvikling av kollektiv kompetanse innen foreldresamarbeid.. I: Å falle mellom to stoler. Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole..

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02944-3.

      s.183-195.

    • Westergård, Elsa; Ertesvåg, Sigrun K.; Rafaelsen, Frank

      (2018)

      A Preliminary Validity of the Classroom Assessment Scoring System in Norwegian Lower-Secondary Schools.

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      s.1-19.

      DOI: 10.1080/00313831.2017.1415964

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Westergård, Elsa

      (2017)

      Observert klasseromsinteraksjon som grunnlag for profesjonell utvikling..

      Psykologi i kommunen (PIK)

      ISSN 1892-3364.

      Volum 52.

      Hefte 6.

      s.49-69.

    • Westergård, Elsa

      (2015)

      Implementering av "den utfordrende samtalen".. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02472-1.

      s.136-150.

    • Westergård, Elsa

      (2015)

      Moving the Theory of Parental Cooperation and Innovation into Practice.

      International Journal about Parents in Education

      ISSN 1973-3518.

      Volum 9.

      Hefte 1.

      s.93-105.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Pers overgang fra barnehagen til skolen - et spørsmål om sårbare samarbeidsrelasjoner?. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-450-1242-2.

      s.95-110.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Teacher Competencies and Parental Cooperation.

      International Journal about Parents in Education

      ISSN 1973-3518.

      Volum 7.

      Hefte 2.

      s.91-99.

    • Westergård, Elsa

      (2012)

      Læreren i hjem - skole samarbeidet. I: Lærere i skolen som organisasjon.

      Cappelen Damm AS

      ISBN 978-82-7634-883-5.

      s.157-181.

    • Westergård, Elsa

      (2011)

      Skolens møte med foreldrenes behov. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-01850-8.

      s.34-50.

    • Westergård, Elsa; Galloway, David

      (2010)

      Partnership, participation and parental disillusionment in home-school contacts: a study in two schools in Norway.

      Pastoral Care in Education: An International Journal of Personal, Social and Emotional Development

      ISSN 0264-3944.

      Volum 28.

      Hefte 2.

      s.97-107.

      DOI: 10.1080/02643944.2010.481309

    • Westergård, Elsa

      (2009)

      Skole-hjem samarbeid. I: Trygge OSLO skole - godt læringsmiljø.

    • Westergård, Elsa

      (2007)

      Do Teachers Recognise Complaints from Parents, and If Not, Why Not?.

      Evaluation and Research in Education

      ISSN 0950-0790.

      Volum 20.

      Hefte no.3.

    • Westergård, Elsa; Galloway, David Malcom

      (2004)

      Parental disillusionment with school prevalence and relationship with demographic variables, and phase, size and location of school.

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      Volum 48.

      Hefte Vol. 48, no. 2.

      s.189-204.

  • Bøker og kapitler
    • Roland, Pål; Westergård, Elsa

      (2015)

      Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02472-1.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Utvikling av ny kunnskap gjennom kollegaveiledning. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-450-1242-2.

      s.43-51.

    • Westergård, Elsa; Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Samarbeid mellom hjem og skole.

      ISBN 978-82-7578-048-3.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Parental disillusionment with school. Prevalence, correlates, development and prevention.

      ISBN 9788276444131.

      Hefte 103.

    • Westergård, Elsa; Ytre-Arne, Elin

      (2003)

      Elevrådets idehefte mot mobbing. Barnetrinnet.

      ISBN 8275780152.

    • Ytre-Arne, Elin; Westergård, Elsa

      (2003)

      Elevrådets idehefte mot mobbing. Ungdomstrinnet.

      ISBN 8275780160.

    • Westergård, Elsa

      (2000)

      Sytemrettet samarbeid melllom skole og PPT.

  • Formidling
    • Westergård, Elsa

      (2020)

      Fra master i utdanningsvitenskap til master i spesialpedagogikk.

    • Westergård, Elsa

      (2020)

      Lekser skal gi mestringsfølelse.

    • Westergård, Elsa

      (2019)

      Implementeringskvalitet. Har den betydning for vår utadrettede virksomhet?.

    • Westergård, Elsa

      (2019)

      Innovasjonsutfordringer ved overgang til Ny master i spesialpedagogikk 2010.

    • Westergård, Elsa

      (2019)

      Utvikling av kollektiv kompetanse innen foreldresamarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2019)

      Utfordrende foreldresamarbeid .

    • Westergård, Elsa

      (2019)

      Foreldresamarbeid for ressursteam i Bremanger kommune.

    • Westergård, Elsa

      (2019)

      Her har de uteskole hver onsdag. Barna lærer mer nå de er i bevegelse..

    • Westergård, Elsa

      (2018)

      Mange føler de trenger opplæring for å være gode nok foreldre..

    • Westergård, Elsa; Havik, Trude

      (2018)

      Classroom interaction and student engagement at a student and classroom level.

    • Westergård, Elsa; Rafaelsen, Frank

      (2017)

      Measuring classroom interactions between Teachers and students in Norway.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Westergård, Elsa; Rafaelsen, Frank

      (2017)

      Validation of CLASS-S in Norwegian lower secondary classrooms.

    • Westergård, Elsa

      (2017)

      Støtte for læring på skolen og i hjemmet.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Westergård, Elsa

      (2016)

      CIESL-prosjektet: Førebels resultat med mulige implikasjonar for praksis.

    • Westergård, Elsa; Roland, Pål

      (2016)

      Still going strong-12 years after implementing the Respect program.

    • Roland, Pål; Westergård, Elsa

      (2016)

      Antologi om implementering.

    • Westergård, Elsa

      (2016)

      Siste runde med videoobservasjoner i CIESL.

    • Westergård, Elsa

      (2016)

      Preliminary result of reliability and validity of CLASS-S.

    • Westergård, Elsa; Roland, Pål

      (2015)

      Ulike perspektiver på implementering. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02472-1.

      s.14-18.

    • Westergård, Elsa

      (2015)

      Moving the theory into practice.

    • Westergård, Elsa

      (2015)

      Forutsetninger for et godt lærer-foreldresamarbeid..

    • Westergård, Elsa

      (2015)

      Kompetansepakke om implementering.

    • Westergård, Elsa

      (2015)

      Sosiale medier overtar idrettslagene..

    • Westergård, Elsa

      (2015)

      Klasseledelse og foreldresamarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2015)

      Samarbeid med foresatte.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Westergård, Elsa

      (2014)

      Video observations – introduction to the three domains of the CLASS–S scoring system and procedures for the video ovservation.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      nettverksarbeid regionene sør og vest i UIU.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Hvordan kan foreldre motivere for skolearbeid?.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Foreldre teller - om foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Hva er god veiledning?.

    • Westergård, Elsa; Grini, Nina

      (2014)

      Den gode timen.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Motivasjon og mestring.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Erfaringsutveksling i kompetansenettverk. Trøndelag.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Barn i utfordringer - foreldresamarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Videreføring av utviklingsarbeid i skolen.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Nettverksamling for kompetansemiljøer.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Føresetnadar for eit godt lærar-foreldre-samarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2014)

      Jeg føler at jeg har våget å ta et stort skritt, og nå forventer jeg å bli en god klasseleder.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Foreldresamarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Do teachers have sufficient competence in parental cooperation?.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Overganger i opplæringssystemet.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Innovasjonsprosesser.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Klar, ferdig, gå? Del I.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Klar, ferdig, gå? Del II.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Problemorienterte samtaler.

    • Westergård, Elsa

      (2013)

      Sårbare barn - sårbare foreldre.

    • Westergård, Elsa

      (2012)

      Håndtering av krevende situasjoner i klasserommet har betydning for samarbeidet med foreldrene.

    • Westergård, Elsa

      (2012)

      Tidlig innsats.

    • Westergård, Elsa

      (2012)

      Overgang fra barnehage til barneskole og foreldresamarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2012)

      Barriers to effective parent-teacher communication.

    • Westergård, Elsa

      (2012)

      Slik sikrer du barnet ditt en myk skolestart.

    • Westergård, Elsa

      (2012)

      Mobbeoffre blir ikke trodd.

    • Westergård, Elsa

      (2011)

      Foreldre er og usikre.

    • Westergård, Elsa

      (2011)

      Tips for en bra start.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Hvordan etablere gode relasjoenr til foreldrene?.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Foreldrene føler seg ikke ivaretatt.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      God skolestart.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Foreldre føler seg ikke ivaretatt.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Hjem - barnehage/skole samarbeid med fokus på minoritetspråklige foreldre.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Foreldresamarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Foreldre mister motet i møtet med skolen.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Foreldre mister motet i møtet med skolen.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Foreldrene føler seg ikke ivaretatt.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      God skolestart.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Hjem skole samarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      God skolestart.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Hjem skole samarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2010)

      Foreldresamarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2009)

      Parental Involvement in Middle School: A Meta-Analytic Assessment of the strategies the strategies that Promote Achievement. Nancy E. Hill og Diana F. Tyson. Duke University.

    • Westergård, Elsa

      (2009)

      Foreldresamarbeid. Hvordan kan vi etablere gode relasjoner til foreldre?.

    • Westergård, Elsa

      (2009)

      Skolestart: Forbered barna nå.

    • Westergård, Elsa

      (2008)

      Foreldrenes rolle ved skolestart.

    • Westergård, Elsa

      (2008)

      Foreldrenes rolle ved skolestart.

    • Westergård, Elsa

      (2007)

      Foreldrene må bry seg mer.

    • Westergård, Elsa

      (2007)

      Lærere og foreldre - effektive samarbeidspartnere?.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Midthassel, Unni Vere; Westergård, Elsa

      (2007)

      Veiledning i Respekt - introduksjon.

    • Westergård, Elsa

      (2007)

      Hjem - skole samarbeid.

    • Westergård, Elsa

      (2006)

      Gi barna en god skolestart.

    • Westergård, Elsa

      (2005)

      Teacher perceptions of complaints from parents.

    • Westergård, Elsa

      (2004)

      God samhandling mellom heim og skole Kva viser forskinga?.

    • Westergård, Elsa

      (2004)

      Godt samarbeid mellom hjem og skole.

    • Westergård, Elsa

      (2004)

      Parental Disillusionment with Schools.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Westergård, Elsa

      (2020)

      Fullan: innovasjonsprosessen.

    • Westergård, Elsa

      (2020)

      em modell om implementeringskvalitet.

    • Westergård, Elsa

      (2020)

      en oversikt over tema 1.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway