Hopp til hovedinnhold

Grete Sørensen Vaaland

Førsteamanuensis

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
HG Q-346
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2020)

      Komplekse klasseromsprosesser : et begrepsapparat for treffsikker beskrivelse av klasserommet. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 9788202643782.

      s.35-58.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2020)

      Frå teori til klasseromspraksis : ein arbeidsmodell for læraren. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 9788202643782.

      s.59-78.

    • Virtanen, Tuomo Erkki; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school.

      Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies

      ISSN 0742-051X.

      Volum 77.

      s.240-252.

      DOI: 10.1016/j.tate.2018.10.013

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Back on track: Approaches to managing highly disruptive school classes.

      Cogent Education

      ISSN 2331-186X.

      Volum 4.

      Hefte 1.

      DOI: 10.1080/2331186X.2017.1396656

    • Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Erling Georg

      (2013)

      Pupil aggressiveness and perceptual orientation towards weakness in a teacher who is new to the class.

      Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies

      ISSN 0742-051X.

      Volum 29.

      s.177-187.

      DOI: 10.1016/j.tate.2012.09.006

    • Vaaland, Grete Sørensen; Idsøe, Thormod; Roland, Erling Georg

      (2011)

      Aggressiveness and Disobedience.

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      Volum 55.

      Hefte 1.

      s.1-22.

      DOI: 10.1080/00313831.2011.539850

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      God start - utvikling av klassen som sosialt system. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-01850-8.

      s.19-33.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Vaaland, Grete Sørensen; Størksen, Svein; Veland, Jarmund

      (2010)

      The Challenge of Continuation: Schools' continuation of the Respect programme.

      Journal of educational change

      ISSN 1389-2843.

      Volum 11.

      Hefte 4.

      s.323-344.

      DOI: 10.1007/s10833-009-9118-x

    • Roland, Erling; Bru, Edvin; Midthassel, Unni Vere; Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      The Zero programme against bullying: effects of the programme in the context of the Norwegian manifesto against bullying.

      Social Psychology of Education

      ISSN 1381-2890.

      Volum online.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Prevention and Reduction of Behavioural Problems in School: An evaluation of the Respect Program.

      Educational Psychology

      ISSN 0144-3410.

      Volum 27.

      Hefte 6.

      s.713-736.

    • Munthe, Elaine; Vaaland, Grete Sørensen

      (2004)

      Mobbing som tverrfaglig tema i lærerutdanningen. I: Norsk Lærerutdanningsdidaktikk i endring. Læring, undervisning og danning i lys av nyere forskning. (Redigert av Mary Brekke.).

      s.164-184.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2003)

      Sosiale og emosjonelle vanskar - i Samtak-perspektiv. I: Om Samtak. For ein betre skole.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Erling

      (1996)

      Lokal kompetanse som langsiktig mål.

      Bedre Skole

      ISSN 0802-183X.

      Volum 4.

      s.110-113.

  • Bøker og kapitler
    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Pupil Aggressiveness, teacher authority, and disruptive classroom behaviour..

      ISBN 978-82-7644-676-0.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Respektprogrammet.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Respekt - Klasseledelse og atferdsvansker.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen; Størksen, Svein

      (2007)

      Respekt. Grunnbok i skoleutviklingsprogrammet Respekt.

      ISBN 9788275780353.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Teachers Guide to the Zero Anti-Bullying Programme.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.; Størksen, Svein; Veland, Jarmund; Roland, Pål; Flack, Tove

      (2005)

      I fjor ville jeg slått, men i år er det ikke lov Rapport fra gjennomføring og evaluering av ConnectOSLO 2002-2005.

      ISBN 8275780292.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen; Straume, Marta S. Bergo; Solberg, Annik-Eline

      (2004)

      Sannhet for barn. Løgn for skolen? Fortvilelse for foreldre.

      ISBN 8275780144.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2003)

      Zero, SAF's program mot mobbing. Lærerveiledning.

      ISBN 8275780179.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2003)

      Høyt spill om samspill: å snu vanskelige klasser.

      ISBN 8275780217.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (1999)

      Rapport fra Skolefritidsordningen, Vaulen skole.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete S.

      (1996)

      Mobbing i skolen. En lærerveiledning.

  • Formidling
    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2020)

      Gjenåpning av skolene .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2020)

      Skolestart.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Lærere føler seg uthengt på Instagram-kontoer.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Lærerne har ingen mulighet til å forsvare seg.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Flere lærere i ungdomsskolen reduserer stillingene sine.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Noen elever ser etter svakhetstrekk hos lærerne.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2019)

      Profiles of teacher-student interaction quality in lower secondary scool classrooms..

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      The Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL)-study .

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Classroom assessment scoring system (CLASS) in Norwegian research.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Classroom Assessment Scoring System (CLASS) - et redskap for bruk i profesjonell utvikling for lærarar .

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Observed and teacher perceived classroom interactions, and their associations with organizational factors, student- and teacher outcome. .

    • Virtanen, Tuomo Erkki; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Observed classroom interactions, students’ classroom engagement, and teachers’ well-being.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Økt mobbing i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Nye mobbetall fra Elevundersøkelsen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Mobbing kan og må stoppes.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Forbud mot mobiltelefoner på skolen?.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Teacher - student interactions - Observer views and teacher views.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Classroom interaction – teacher perceptions and classroom observations .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Skjerpa lærarane sitt blikk før skulestart.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse, mobbing og disiplinproblem.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse på bibelskole.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Utfordrende å være lærer i klasser med disiplinproblem.

      www.læringsmiljøsenteret.no

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Er det risiko med store skoler?.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Lærerens sensitivitet.

      www.læringsmiljøsenteret.no

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Aggressive elever kan ta makta fra læreren.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Om å stille spørsmål som fremmer læring.

      www.læringsmiljøsenteret.no

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Mobbing i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Proaktiv aggressivitet og aggresjon.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse, atferdsproblem og mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet.

      CIESL- nettsider

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Elever som utfordrer lærerrollen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      God start.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Nyheter NRK Rogaland.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Aggressivitet og forstyrrende atferd i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Aggressivitet hos elever, lærerautoritet og disiplinproblem.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseromsinteraksjon - Ledelse som fremmer læring.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Manipulerende elever.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Mobbing og proaktiv aggresjon.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse og utfordrende atferd.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasse-/gruppeledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klassen som sosialt system.

      www.læringsmiljøsenteret.no

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Støtte til læring i klassen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Utvalgte tema om Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Skole med tiltak mot mobbing: Gir bot til foreldrene.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Aggresjon- disiplin - klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Klasseledelse for førsteklasselærere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Oppdage og forstå mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Emosjonelt klima i klassen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Klasseledelse for praksislærere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Den viktige starten.

      Læringsmiljøbloggen

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      NRK Lokalen nyheter.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Organisering og atferdsledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Ledelse i utfordrende klasser.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Utdrag fra doktorgradsarbeid.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Elev-aggresjon og lærer-utfordringer.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Elever mener voksne er de verste mobberne.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      God planlegging av skolestart.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Forebyggende arbeid.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Klasseledelse og problemløsning.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Mobbing som tema for skoleledere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Klasseledelse for nye lærere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Læringsstøtte; gode spørsmål.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Avdekking av mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Hvordan stoppe mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      1.klasse oppstart.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Oppfordrer andre mobbere til å stå frem.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      å lede klasser med vekt på oppstart og etablering av struktur.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Jahnsen, Hanne

      (2014)

      CARE for teachers 3.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Aggresjon og mobbing som tema i opplæring i klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Jahnsen, Hanne; Turksma, Christa

      (2014)

      CARE for teachers 1.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Ekskludering og inkludering. Mobbing.

    • Turksma, Christa; Jahnsen, Hanne; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      CARE for teachers 2.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Arbeid med relasjoner del 2.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Den gode timen med vekt på autoritativ ledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Dynamikk mellom struktur og relasjoner i klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      5.klasse elever og mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Oversikt over satsingsområdet klasseledelse i skolebasert kompetanseutvikling.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Skoleutvikling om klasseledelse.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Utvikling av konsept for arbeid med læringsstøtte.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Klasseledelse - en lærerkompetanse i alle fag. Utfordring for universitetslærere og lærerutdannere i praksis.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Arbeid med klasseledelse for nyansatte og nyutdannede.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Struktur - regler og rutiner Lederposisjon - Sårbarhet og utfordrere.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Hjelp mobberen.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Etablering av strukturar i klasseleiingsarbeid.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Reglar, rutinar og strukturar i arbeid med utvikling av gode læringskulturar.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Mobbeekspert: -Systemet er mer opptatt av å beskyte seg selv enn elevene.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Mobbing - Mobbesak i kommune.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Mobbing; Systemsvikt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Hemmeliholdelse av oppgjør etter mobbesak.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Læringsstøtte- ein bærebjelke i god klasseleiing.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Innhaldsforståing som del av læraren si læringsstøtte.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2014)

      Klasseleiing- læringsstøtte.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Den sårbare mobberen.

      Bergens Tidende

      ISSN 0804-8983.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Klasseledelse i utfordrende klasser.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Relasjonskompetanse 1.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Klasseledelse: Emosjonell støtte, organisering og tilsyn.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Hva kan NSLA bidra med om klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Ny mobbeside skaper sinne.

    • Midthassel, Unni Vere; Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Pål; Flack, Tove; Idsøe, Thormod

      (2013)

      Mobbebegrepet er viktig.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Autoritativ ledelse i klassen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Barn mobbes på fritidsaktiviteter.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen på tvers av satsningsområder.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Endringsprosesser og utvikling.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Vanskelige situasjoner i klasserommet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Samarbeid mellom skole og hjem om mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2013)

      Klasseledelse- tema 2.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Læringsmiljøsenterets modell for arbeid med klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2013)

      KLasseledelse på ungdomstrinnet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      God klasseleing i nye 1.klassar.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2013)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Hvordan lære opp andre om klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Hatefulle ytringer fester seg - de er ikke bare å "delete".

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Klasseledelse i ungdomstrinnsatsingen og NSLA sitt bidrag for skoleledere og skoleeiere.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2013)

      Leading or losing? -Lost in the classroom.

      Laringsmiljosenteret.uis.no

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Trening på formidling om klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Mobbing begynner i barnehagen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Mobbing og klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Klasseledelse og arbeid mot mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Mobbeofre blir ikke tidsnok hørt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Endringsprosesser og skoleutvikling.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Jentemobbere klarer seg bedre enn guttene.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Da June fylte 18 år hadde hun ingen venner å invitere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      God klasseledelse viktig for en god skolestart.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Skolenes mobbedefinisjoner gir skolen bedre beskyttelse enn elevene.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Flack, Tove

      (2012)

      Svarte leserne om mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Ny bok om å lede endringsarbeid i skolen.

      REspekt

      ISSN 1503-1985.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      En pause i hverdagen.

      REspekt

      ISSN 1503-1985.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Forebyggende programmer i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Faglig plattform for arbeid med klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Mobbing - Hvordan kan foreldre bidra.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Skoleleders betydning for et godt skolemiljø - §9A i Opplæringsloven.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Klasseledelse i oppstarten av nytt skoleår.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Mobbingens Psykologi.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Autoritativ klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Øvelse gjør mester.

      REspekt

      ISSN 1503-1985.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Respekt og Zero.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Klasseledelse for nye 1.klasse-lærere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Utfordrende elevtyper, klasseledelse og mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Mer enn 3000 lærere mangler kontroll i klasserommet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      De første fem minuttene.

      REspekt

      ISSN 1503-1985.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Klasseleiing; Trendsettande elevtypar, oppstarten, ein modell for kalsseleiing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Nabokrangel.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Erling Georg

      (2011)

      Aggressive elever - utfordringer i lærerens første møte med elevene.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Foreldreseminar om mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Klasseledelse i videregående skole.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Ikke enkelt å bli sjef i klasserommet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Klasseledelse og klassemiljøutvikling.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Noen trendsettende elevtyper. Aggresjon og samspill om problematferd.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Mobbing i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      "Jeg har seks urolige elever i min klasse. Hva gjør jeg?".

      ?

      Hefte 4.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Klasseledelse for 1.klasselærere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Klasseledelse og samspill i klassen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Forsker mener skolene ofte konkluderer feil.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Forsker tror mobberegister kan bane vei.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Aggresjon, Problematferd og Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Relasjoner i klassen - utfordring og virkemiddel.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Noe å strekke seg etter.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Problematferd og Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Klasseledelse bør få større oppmerksomhet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Hvorfor flytter eleven?.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Klasseledelse. Et håndverk som kan læres.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Relasjoner som utfordring og som virkemiddel.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

      (2008)

      Rettsstridig skolepraksis.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Veland, Jarmund; Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Hvorfor skifter elever skole?.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt: Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Problematferd.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Connect: God Start.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      ConnectOSLO: Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt: Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt - Skoleutvikling.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt: Veilederopplæring.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Lærer- elevrelasjoner og Konsistens i Voksenmiljøet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt: God Start.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt i Skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Skjult mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Respekt - Presentasjon av resultater fra spørreundesrøkelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Mobbing i skolen.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      The Respect programme.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Problematferd i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Skjult mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobbes på nett og mobil.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Vær obs på mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobber på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobber på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Vær obs på mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig flere mobbes på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Hat og rasisme på Facebook.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      God start.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig flere mobbes på nett.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      God start.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig flere mobbes på nett.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Frykter enkle valgkamp-løsninger.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Ny mobbeforskning.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobbes på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Mindre mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig flere mobbes på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Tenk utradisjonelt i kampen mot mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Blir mobbet på internett.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Mange blir Facebook-mobbet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klassel-/gruppeledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Gode råd - flytting.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Respekt - Presentasjon av resultater fra spørreundesrøkelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      God start.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      En gjennom gang av Respekt-programmet, og en smakebit fra programmet: Spill og samspill om problematferd. Hvordan kan foreldrene bidra med å utvikle gode vennskapskvaliteter hos sine barn.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Hvordan snu vanskelige klasser.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Skjult mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      God start.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobber på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

      (2007)

      Respekt-programmet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Gode råd - flytting.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse og læreren som tydelig voksen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig mer nettmobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobbes på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasse-/gruppeledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Vær obs på mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Vær obs på mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Trendsettende elever - aggresjon - problematferd.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Kvisetryne, bitch!.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Disiplin i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Aggresjon i grupper med fokus på jenter.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klarer ikke å redusere mobbingen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse og klassemiljøutvikling.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Lærere mobbes av elever.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Noen trendsettende elevtyper. Aggresjon og samspill om problematferd.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      The Connect-program.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Betre skulekvardag.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Betre skulekvardag.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Gjenreis respekten for læreren.

    • Flack, Tove; Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Jentemobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Fra mobbing til godt samhold.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      - Vis de unge respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Nettmøte nå: - Lite forskjell på jente- og guttemobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Umulig å hindre?.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Vis de unge respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      - Ikke svar på mobbemeldinger.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Vis de unge respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Første skoledag i Respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Nettsted tilbyr barn å sjekke om de er FROSSET ut.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Regel nr. 1: Gjensidig Respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

      (2006)

      - Må ha vilje til løsning.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Klasse-/gruppeledelse. Forebygging og avhjelping av problematferd.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Faglige prinsipper i utviklingsprogrammet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      God start.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Klasseledelse.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Sure voksne vil ikke ha lodd.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Strenge lærere gir mindre mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Skoleprogram gir resultater.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Strenge lærere gir mindre mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Strenge lærere gir mindre mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Lærer best med tydelige lærere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Nyhetspuls 24: Nytt skoleutviklingsprogram med strengere lærere.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Klasseromsinteraksjoner: Emosjonell støtte.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Klasseromsinteraksjoner - Introduksjon til et teoretisk rammeverk.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Berg, Grete Dalhaug

      (2017)

      Lærerens mulighet til å påvirke elev-elev-relasjoner.

    • Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Dialogfilm - Hva er mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway