Grete Sørensen Vaaland

Førsteamanuensis i pedagogisk psykologi

Grete Sørensen Vaaland

Kontakt

Telefon: 51832926

E-post: grete.s.vaaland@uis.no

Rom: HG Q-346

Sted: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Pupil aggressiveness, teacher authority, and disruptive classroom behaviour.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7644-676-0.

      Hefte 315.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Respekt - Klasseledelse og atferdsvansker.

      Universitetet i Stavanger.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Respektprogrammet.

      Universitetet i Stavanger.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen; Størksen, Svein

      (2007)

      Respekt. Grunnbok i skoleutviklingsprogrammet Respekt.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 9788275780353.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.; Størksen, Svein; Veland, Jarmund; Roland, Pål; Flack, Tove

      (2005)

      I fjor ville jeg slått, men i år er det ikke lov Rapport fra gjennomføring og evaluering av ConnectOSLO 2002-2005.

      ISBN 8275780292.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Teachers Guide to the Zero Anti-Bullying Programme.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen; Straume, Marta S. Bergo; Solberg, Annik-Eline

      (2004)

      Sannhet for barn. Løgn for skolen? Fortvilelse for foreldre.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 8275780144.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2003)

      Zero, SAF's program mot mobbing. Lærerveiledning.

      ISBN 8275780179.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2003)

      Høyt spill om samspill: å snu vanskelige klasser.

      ISBN 8275780217.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (1999)

      Rapport fra Skolefritidsordningen, Vaulen skole.

    • Roland, Erling; Vaaland, Grete S.

      (1996)

      Mobbing i skolen. En lærerveiledning.

  • Formidling
    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2024)

      Vanskelige relasjoner. makt og avmakt, tilhørighet og ekskludering.

      Klubbmøte;

      2024-04-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2024)

      Utfordrende relasjoner.

      Foreningsmøte;

      2024-04-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2024)

      God skolestart.

      Kursdag;

      2024-05-31.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2024)

      Teacher-student interactions. Data: Developing/adapting instruments to score dyadic interactions Report from work in progress.

      project meeting with advisory board;

      2024-05-27 - 2024-05-28.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2024)

      The use of video library in supporting Upper Secondary Teachers Improvement in Teacher-Student Interactions.

      Conference;

      2024-06-12 - 2024-06-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Sølvik, Randi M.; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2024)

      Teachers’ experience with systematic observation in the INTERACT online teacher coaching intervention.

      Workshop on systamtic observation in educational research;

      2024-09-17 - 2024-09-18.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun Karin

      (2024)

      Observing personalised interactions in the classroom: Experiences from piloting a novel approach.

      8th Workshop on Systematic Observations in Educational Research;

      2024-09-17 - 2024-09-18.

    • Street, Karin Elisabeth Sørlie; Vaaland, Grete Sørensen

      (2024)

      Observing personalised interactions in the classroom: Experiences from piloting a novel approach.

      8th Workshop on systematic observations in educational research;

      2024-09-17 - 2024-09-18.

    • Bø, Elisabeth Bjørnsson; Vaaland, Grete Sørensen

      (2024)

      "Educational equity as a function of classroom management" .

      "SIG 11 & 13 Conference 2024";

      2024-08-11 - 2024-09-14.

    • Bø, Elisabeth Bjørnsson; Vaaland, Grete Sørensen

      (2024)

      Classroom Management: Observational Insights into Equity in Education.

      8th Workshop on Systematic Observation;

      2024-10-17 - 2024-10-18.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2023)

      Teacher stress and learning interaction quality as predictors of improvement in student engagement .

      Earli 2023;

      2023-08-22 - 2023-08-26.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2023)

      Observasjonsbasert veiledning av lærere for utvikling av kvalitet i klasseromsinteraksjoner. Presentasjon av INTERACT - en RCT studie i videregående skoler i Norge og foreløpig lærdom fra gjennomføring av intervensjonen. .

      Högre Seminarium, Linköping Universitet;

      2023-10-18.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2023)

      Samarbeidsprosjekt om tema: Når elever svarer feil.

      BrownBag ;

      2023-05-31.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2023)

      God skolestart for nye førsteklasselærere.

      Forelesning;

      2023-05-30.

    • Street, Karin Elisabeth Sørlie; Vaaland, Grete Sørensen

      (2023)

      SEMPER: Observations of dyadic interactions during math lessons. Brief overview of the SEMPER research project; instrument development.

      7th workshop on systematic observation ;

      2023-09-19.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2023)

      Betydningen av kvalitet i lærer-elev interaksjoner for elevers læring og utvikling.

      Seminar SEMPER;

      2023-10-26 - 2023-10-27.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Sølvik, Randi M.

      (2023)

      INTERACT Intervention completed - lessons learned.

      INTERACT project team meeting;

      2023-09-21 - 2023-09-22.

    • Sølvik, Randi M.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2023)

      INTERACT: ei støtte for å praktisere LK20?.

      Digitalt seminar for lærere i INTERACT tiltaket;

      2023-01-17 - .

    • Sølvik, Randi M.; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2022)

      Teachers' self-observation in research and practice. .

      QUINT Observation System Seminar;

      2022-05-10 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2022)

      Systematisk observasjon i klasserommet med CLASS protokollen og hvordan læreren kan støtte elevenes læring .

      Forskingsseminar;

      2022-09-07.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2021)

      INTERACT-Samarbeid om forsking og utvikling av lærar-elev interaksjonar .

      Rektormøte;

      2021-06-24.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2021)

      Teacher self-observation in Interact.

      European workshop of systematic observation;

      2021-09-21 - 2021-09-22.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2020)

      Gjenåpning av skolene .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2020)

      Skolestart.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2019)

      Profiles of teacher-student interaction quality in lower secondary scool classrooms..

      Symposium;

      2019-01-10.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Noen elever ser etter svakhetstrekk hos lærerne.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Flere lærere i ungdomsskolen reduserer stillingene sine.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Lærere føler seg uthengt på Instagram-kontoer.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Lærerne har ingen mulighet til å forsvare seg.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      The Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL)-study .

      CASTL reesearch meeting;

      2019-10-14.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Classroom assessment scoring system (CLASS) in Norwegian research.

      Research meeting;

      2019-10-17.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Observed and teacher perceived classroom interactions, and their associations with organizational factors, student- and teacher outcome. .

      symposiumbbidrag på konferanse;

      2019-08-16.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2019)

      Classroom Assessment Scoring System (CLASS) - et redskap for bruk i profesjonell utvikling for lærarar .

      fagseminar;

      2019-08-28.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Mobbing kan og må stoppes.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Nye mobbetall fra Elevundersøkelsen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Økt mobbing i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Classroom interaction – teacher perceptions and classroom observations .

      Earli SIG 18 & 23 Conference;

      2018-08-29 - 2018-08-31.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Forbud mot mobiltelefoner på skolen?.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Skjerpa lærarane sitt blikk før skulestart.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Teacher - student interactions - Observer views and teacher views.

      Workshop in systematic observation;

      2018-09-25 - 2018-09-26.

    • Virtanen, Tuomo Erkki; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Observed classroom interactions, students’ classroom engagement, and teachers’ well-being.

      ICM 2018 # Design for Motivation and Emotion ;

      2018-08-15 - 2018-08-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Støtte til læring i klassen.

      Kurs;

      2017-01-02.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Aggressive elever kan ta makta fra læreren.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Er det risiko med store skoler?.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Elever som utfordrer lærerrollen.

      Seminar;

      2017-01-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet.

      CIESL- nettsider.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Proaktiv aggressivitet og aggresjon.

      SKYPE-seminar;

      2017-10-25.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Nyheter NRK Rogaland.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseromsinteraksjon - Ledelse som fremmer læring.

      Åpen fagdag UiS;

      2017-11-14.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Manipulerende elever.

      Seminar;

      2017-01-31.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Aggressivitet og forstyrrende atferd i skolen.

      Utdanningskonferanse;

      2017-02-08 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Aggressivitet hos elever, lærerautoritet og disiplinproblem.

      Konferanse;

      2017-03-21 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse, mobbing og disiplinproblem.

      Undervisning master;

      2017-04-03 - 2017-04-04.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Mobbing.

      Kommunal Planleggingsdag;

      2017-04-18 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      God start.

      Kurs;

      2017-05-31 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse på bibelskole.

      Konferanse;

      2017-06-14 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Mobbing i skolen.

      Undervisning PPU;

      2017-08-09 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse.

      Kurs;

      2017-08-15 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse og utfordrende atferd.

      Kurs;

      2017-08-15 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse, atferdsproblem og mobbing.

      Undervisning master;

      2017-08-29 - 2017-08-30.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasse-/gruppeledelse.

      Konferanse;

      2017-11-12 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Mobbing og proaktiv aggresjon.

      Skolemøtet i Rogaland;

      2017-11-17 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse.

      Konferanse;

      2017-11-16 - 2017-11-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Om å stille spørsmål som fremmer læring.

      www.læringsmiljøsenteret.no.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Utfordrende å være lærer i klasser med disiplinproblem.

      www.læringsmiljøsenteret.no.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klassen som sosialt system.

      www.læringsmiljøsenteret.no.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Lærerens sensitivitet.

      www.læringsmiljøsenteret.no.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Skole med tiltak mot mobbing: Gir bot til foreldrene.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      NRK Lokalen nyheter.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Oppdage og forstå mobbing.

      Kurs;

      2016-05-11.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Klasseledelse for førsteklasselærere.

      Kurs;

      2016-06-07.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Utvalgte tema om Klasseledelse.

      Kurs;

      2016-08-15.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Ledelse i utfordrende klasser.

      Forelesning;

      2016-09-07.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Emosjonelt klima i klassen.

      kurs;

      2016-08-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Organisering og atferdsledelse.

      Kurs;

      2016-11-01.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Klasseledelse for praksislærere.

      Forelesning;

      2016-09-27.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Utdrag fra doktorgradsarbeid.

      Styreseminar;

      2016-09-01.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Aggresjon- disiplin - klasseledelse.

      Personalseminar;

      2016-10-18.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Elev-aggresjon og lærer-utfordringer.

      Seminar for ressurspersoner;

      2016-12-07.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Elever mener voksne er de verste mobberne.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2016)

      Den viktige starten.

      Læringsmiljøbloggen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Avdekking av mobbing.

      Kurs;

      2015-01-27.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Læringsstøtte; gode spørsmål.

      seminar;

      2015-02-04.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Hvordan stoppe mobbing.

      kurs;

      2015-03-10.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Forebyggende arbeid.

      kurs;

      2015-01-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      God planlegging av skolestart.

      Kurs;

      2015-06-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Mobbing som tema for skoleledere.

      Kurs;

      2015-08-10.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Klasseledelse og problemløsning.

      Utdanning;

      2015-08-20.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      1.klasse oppstart.

      kurs;

      2015-05-26.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Klasseledelse for nye lærere.

      Kurs;

      2015-09-29.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2015)

      Mobbing.

      Foreldremøte;

      2015-09-29.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Oppfordrer andre mobbere til å stå frem.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Reglar, rutinar og strukturar i arbeid med utvikling av gode læringskulturar.

      Ungdomstrinn i utvikling - ressurslærarsamling;

      2014-02-04 - 2014-02-05.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Etablering av strukturar i klasseleiingsarbeid.

      Ungdomstrinn i utvikling - ressurslærarsamling;

      2014-02-05.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Den sårbare mobberen.

      Bergens Tidende.

      ISSN 0804-8983.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Hjelp mobberen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Klasseledelse - en lærerkompetanse i alle fag. Utfordring for universitetslærere og lærerutdannere i praksis.

      Kompetansedager UiT;

      2014-02-18.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Struktur - regler og rutiner Lederposisjon - Sårbarhet og utfordrere.

      Kurs;

      2014-03-06.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Læringsstøtte- ein bærebjelke i god klasseleiing.

      Samling for ressurslærarar i Ungdomstrinn i utvikling;

      2014-04-23 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2014)

      Klasseleiing- læringsstøtte.

      Samling for ressurslærarar i Ungdomstrinn i utvikling;

      2014-04-24.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Innhaldsforståing som del av læraren si læringsstøtte.

      Arbeidsseminar ;

      2014-04-02.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Mobbing; Systemsvikt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Mobbeekspert: -Systemet er mer opptatt av å beskyte seg selv enn elevene.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Mobbing - Mobbesak i kommune.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Hemmeliholdelse av oppgjør etter mobbesak.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Relasjonskompetanse 1.

      konferanse;

      2014-08-11.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      å lede klasser med vekt på oppstart og etablering av struktur.

      kurs;

      2014-08-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Klasseledelse i utfordrende klasser.

      Forelesning;

      2014-08-21.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Dynamikk mellom struktur og relasjoner i klasseledelse.

      Kurs;

      2014-03-06.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Aggresjon og mobbing som tema i opplæring i klasseledelse.

      Foredrag;

      2014-03-25.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      5.klasse elever og mobbing.

      Foreldremåte;

      2014-04-08.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Skoleutvikling om klasseledelse.

      Arbeidsseminar;

      2014-09-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Ekskludering og inkludering. Mobbing.

      Foreldremøte;

      2014-09-22.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Klasseledelse.

      Fagdag på lærerutdanningen;

      2014-09-25.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Oversikt over satsingsområdet klasseledelse i skolebasert kompetanseutvikling.

      Fagdag;

      2014-09-30.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Arbeid med klasseledelse for nyansatte og nyutdannede.

      Kurs;

      2014-10-01 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Arbeid med relasjoner del 2.

      Kurs;

      2014-10-20 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen; Jahnsen, Hanne; Turksma, Christa

      (2014)

      CARE for teachers 1.

      Seminar;

      2014-10-17 - 2014-10-18.

    • Turksma, Christa; Jahnsen, Hanne; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      CARE for teachers 2.

      Seminar;

      2014-10-31 - 2014-11-01.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Jahnsen, Hanne

      (2014)

      CARE for teachers 3.

      Seminar;

      2014-11-29 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Den gode timen med vekt på autoritativ ledelse.

      Fagdag;

      2014-11-25 - .

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2014)

      Utvikling av konsept for arbeid med læringsstøtte.

      Arbeidsseminar;

      2014-12-11 - 2014-12-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Barn mobbes på fritidsaktiviteter.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Ny mobbeside skaper sinne.

    • Midthassel, Unni Vere; Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Pål; Flack, Tove; Idsøe, Thormod

      (2013)

      Mobbebegrepet er viktig.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Endringsprosesser og skoleutvikling.

      Videreutdanning i rusforebyggende arbeid;

      2013-03-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Da June fylte 18 år hadde hun ingen venner å invitere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Jentemobbere klarer seg bedre enn guttene.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2013)

      Klasseledelse.

      Ungdomstrinn i utvikling;

      2013-11-06.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2013)

      KLasseledelse på ungdomstrinnet.

      Ungdomstrinn i utvikling - ressurslærarsamling;

      2013-11-12 - 2013-11-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2013)

      Klasseledelse- tema 2.

      Ungdomstrinn i utvikling - ressurslærarsamling;

      2013-11-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Hatefulle ytringer fester seg - de er ikke bare å "delete".

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Mobbing begynner i barnehagen.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2013)

      Leading or losing? -Lost in the classroom.

      Laringsmiljosenteret.uis.no.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Mobbing og klasseledelse.

      kursdag;

      2013-01-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Endringsprosesser og utvikling.

      forelesning;

      2013-03-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Vanskelige situasjoner i klasserommet.

      Kursdag;

      2013-04-11.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Samarbeid mellom skole og hjem om mobbing.

      kurs;

      2013-04-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Læringsmiljøsenterets modell for arbeid med klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen.

      seminar;

      2013-06-05.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      God klasseleing i nye 1.klassar.

      Kurs;

      2013-06-06.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Hvordan lære opp andre om klasseledelse.

      Konferanse;

      2013-06-14.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Hva kan NSLA bidra med om klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen.

      Nettverkssamling;

      2013-09-04 - 2013-09-06.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Autoritativ ledelse i klassen.

      Kurs;

      2013-09-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Trening på formidling om klasseledelse.

      Konferanse;

      2013-10-24.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Klasseledelse i ungdomstrinnsatsingen og NSLA sitt bidrag for skoleledere og skoleeiere.

      Konferanse;

      2013-10-28.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Klasseledelse: Emosjonell støtte, organisering og tilsyn.

      Kurs;

      2013-11-28.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Klasseledelse i Ungdomstrinnsatsningen på tvers av satsningsområder.

      Konferanse;

      2013-11-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Mobbeofre blir ikke tidsnok hørt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2013)

      Klasseledelse og arbeid mot mobbing.

      Kurs;

      2013-01-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      En pause i hverdagen.

      REspekt.

      ISSN 1503-1985.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Øvelse gjør mester.

      REspekt.

      ISSN 1503-1985.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Ny bok om å lede endringsarbeid i skolen.

      REspekt.

      ISSN 1503-1985.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Flack, Tove

      (2012)

      Svarte leserne om mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Skoleleders betydning for et godt skolemiljø - §9A i Opplæringsloven.

      Seminar for ledere av friskoler;

      2012-03-21.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Respekt og Zero.

      Videreutdanning i Forbygging av psykososiale problemer;

      2012-04-28 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Forebyggende programmer i skolen.

      Videreutdanning i Forebygging av psykososiale problemer med hovedvekt på rus;

      2012-11-03.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Klasseledelse for nye 1.klasse-lærere.

      Kurs for lærere;

      2012-06-01.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Klasseledelse i oppstarten av nytt skoleår.

      Seminar;

      2012-08-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Faglig plattform for arbeid med klasseledelse.

      Kurs for lærere, assistenter og skoleledelse;

      2012-08-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Mobbingens Psykologi.

      Videreutdanning i miljøterapi;

      2012-09-06.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Mobbing - Hvordan kan foreldre bidra.

      Foreldremøte;

      2012-09-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Autoritativ klasseledelse.

      Kurs ;

      2012-11-01.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Utfordrende elevtyper, klasseledelse og mobbing.

      Kurs;

      2012-11-16 - 2012-11-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      De første fem minuttene.

      REspekt.

      ISSN 1503-1985.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Mer enn 3000 lærere mangler kontroll i klasserommet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      Skolenes mobbedefinisjoner gir skolen bedre beskyttelse enn elevene.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2012)

      God klasseledelse viktig for en god skolestart.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Erling Georg

      (2011)

      Aggressive elever - utfordringer i lærerens første møte med elevene.

      SAF-konferanse;

      2011-10-28 - .

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Klasseleiing; Trendsettande elevtypar, oppstarten, ein modell for kalsseleiing.

      Kurs ;

      2011-06-07.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Noen trendsettende elevtyper. Aggresjon og samspill om problematferd.

      Kurs;

      2011-06-21.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Klasseledelse og klassemiljøutvikling.

      Kurs;

      2011-06-22.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Klasseledelse i videregående skole.

      Kurs;

      2011-08-31.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Foreldreseminar om mobbing.

      Foreldrekurs;

      2011-10-25.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Ikke enkelt å bli sjef i klasserommet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2011)

      Nabokrangel.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      "Jeg har seks urolige elever i min klasse. Hva gjør jeg?".

      ?.

      Hefte 4.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Relasjoner i klassen - utfordring og virkemiddel.

      utenTitteltekst;

      2010-02-01.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Klasseledelse og samspill i klassen.

      utenTitteltekst;

      2010-04-06.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Klasseledelse for 1.klasselærere.

      utenTitteltekst;

      2010-06-03.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Aggresjon, Problematferd og Klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2010-06-16 - 2010-06-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Mobbing i skolen.

      utenTitteltekst;

      2010-08-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Forsker tror mobberegister kan bane vei.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Forsker mener skolene ofte konkluderer feil.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2010)

      Noe å strekke seg etter.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Klasseledelse. Et håndverk som kan læres.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Hvorfor flytter eleven?.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Klasseledelse bør få større oppmerksomhet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Mobbing.

      utenTitteltekst;

      2009-03-31.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Relasjoner som utfordring og som virkemiddel.

      Årsmøte for PPT Rogaland;

      2009-04-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Problematferd og Klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2009-06-10 - 2009-06-11.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2009-09-02.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2009)

      Mobbing.

      utenTitteltekst;

      2009-09-15.

    • Veland, Jarmund; Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Hvorfor skifter elever skole?.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

      (2008)

      Rettsstridig skolepraksis.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Mobbing.

      utenTitteltekst;

      2008-01-02.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Mobbing.

      utenTitteltekst;

      2008-01-29.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Mobbing.

      utenTitteltekst;

      2008-02-28.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Mobbing.

      utenTitteltekst;

      2008-03-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt - Skoleutvikling.

      utenTitteltekst;

      2008-03-31 - 2008-04-03.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt: God Start.

      utenTitteltekst;

      2008-05-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2008-05-15.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Connect: God Start.

      utenTitteltekst;

      2008-05-23.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2008-05-28.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Problematferd.

      utenTitteltekst;

      2008-06-05.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2008-08-11 - 2008-08-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt: Klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2008-08-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt: Klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2008-08-14.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      ConnectOSLO: Klasseledelse.

      utenTitteltekst;

      2008-09-04.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Lærer- elevrelasjoner og Konsistens i Voksenmiljøet.

      utenTitteltekst;

      2008-09-04.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt: Veilederopplæring.

      utenTitteltekst;

      2008-12-03.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2008)

      Respekt i Skolen.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Erling; Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      The Respect programme.

      13th European Conference on Developmenta Psychology;

      2007-08-21 - 2007-08-25.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Mindre mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Hat og rasisme på Facebook.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Vær obs på mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Vær obs på mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Vær obs på mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Gode råd - flytting.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig flere mobbes på nett.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig flere mobbes på nett.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Blir mobbet på internett.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Mange blir Facebook-mobbet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Kvisetryne, bitch!.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klarer ikke å redusere mobbingen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Ny mobbeforskning.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Tenk utradisjonelt i kampen mot mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Lærere mobbes av elever.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Disiplin i skolen.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Frykter enkle valgkamp-løsninger.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobbes på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobbes på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig flere mobbes på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

      (2007)

      Respekt-programmet.

      Veilederkurs i skoleutviklingsprogrammet Respekt;

      2007-05-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      God start.

      Respekt;

      2007-05-25.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      God start.

      Respekt;

      2007-06-22.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      God start.

      Respekt;

      2007-08-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      God start.

      ConnectOSLO;

      2007-06-07.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Hvordan snu vanskelige klasser.

      Veilederopplæring i skoleutviklingsprogrammet Respekt;

      2007-09-19.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse.

      Klasseledelse;

      2007-09-28.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasse-/gruppeledelse.

      Klasse-/gruppeledelse;

      2007-08-15.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Mobbing i skolen.

      utenTitteltekst;

      2007-09-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Respekt.

      utenTitteltekst;

      2007-05-30.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Respekt.

      utenTitteltekst;

      2007-08-28.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse og læreren som tydelig voksen.

      Klasseledelse - Randaberg videregående skole;

      2007-01-02.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse.

      Klasseledelse - Bryne ungdomdsskule;

      2007-02-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klassel-/gruppeledelse.

      Kvadraturen videregående skole;

      2007-03-15.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Trendsettende elever - aggresjon - problematferd.

      Kvadraturen videregående skole;

      2007-04-19.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Aggresjon i grupper med fokus på jenter.

      FAS-Seminar Inkludering! Veggen eller veien;

      2007-05-08.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Noen trendsettende elevtyper. Aggresjon og samspill om problematferd.

      Gjesdal;

      2007-06-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse og klassemiljøutvikling.

      Gjesdal;

      2007-06-14.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Problematferd i skolen.

      Sandefjord;

      2007-09-17.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Klasseledelse.

      Kvalaberg skole;

      2007-11-19.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Skjult mobbing.

      Våland skole;

      2007-09-04.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Respekt - Presentasjon av resultater fra spørreundesrøkelse.

      Respekt;

      2007-09-11.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Respekt - Presentasjon av resultater fra spørreundesrøkelse.

      Respekt;

      2007-10-01.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      En gjennom gang av Respekt-programmet, og en smakebit fra programmet: Spill og samspill om problematferd. Hvordan kan foreldrene bidra med å utvikle gode vennskapskvaliteter hos sine barn.

      utenTitteltekst;

      2007-03-07.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Skjult mobbing.

      utenTitteltekst;

      2007-05-22.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Skjult mobbing.

      utenTitteltekst;

      2007-10-31.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobber på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobber på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobber på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig flere mobbes på nettet.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Flere mobbes på nett og mobil.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Stadig mer nettmobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Vær obs på mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2007)

      Gode råd - flytting.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Sure voksne vil ikke ha lodd.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      - Vis de unge respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Veland, Jarmund

      (2006)

      - Må ha vilje til løsning.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      The Connect-program.

      utenTitteltekst;

      2006-06-13.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Betre skulekvardag.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Betre skulekvardag.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Umulig å hindre?.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Fra mobbing til godt samhold.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Gjenreis respekten for læreren.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Nettsted tilbyr barn å sjekke om de er FROSSET ut.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Vis de unge respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Vis de unge respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Regel nr. 1: Gjensidig Respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Første skoledag i Respekt.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      - Ikke svar på mobbemeldinger.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Nettmøte nå: - Lite forskjell på jente- og guttemobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Klasse-/gruppeledelse. Forebygging og avhjelping av problematferd.

      utenTitteltekst;

      2006-04-26 - 2006-04-27.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Klasseledelse.

      3. kursdag Respekt;

      2006-11-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      God start.

      1. kursdag respekt;

      2006-08-16.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Faglige prinsipper i utviklingsprogrammet.

      Forankringsseminar Respekt;

      2006-04-19.

    • Flack, Tove; Vaaland, Grete Sørensen

      (2006)

      Jentemobbing.

      utenTitteltekst;

      2006-06-12.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Skoleprogram gir resultater.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Lærer best med tydelige lærere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Strenge lærere gir mindre mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Strenge lærere gir mindre mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Nyhetspuls 24: Nytt skoleutviklingsprogram med strengere lærere.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2005)

      Strenge lærere gir mindre mobbing.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Klasseromsinteraksjoner: Emosjonell støtte.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Vaaland, Grete Sørensen

      (2018)

      Klasseromsinteraksjoner - Introduksjon til et teoretisk rammeverk.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Berg, Grete Dalhaug

      (2017)

      Lærerens mulighet til å påvirke elev-elev-relasjoner.

    • Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Dialogfilm - Hva er mobbing.

    • Vaaland, Grete Sørensen

      (2017)

      Klasseledelse.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway