Anne Hemkendreis
Postdoktor

Kontakt
E-post: anne.hemkendreis@uis.no
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Kort om meg
Dr. Anne Hemkendreis er kunsthistoriker og arbeider i skjæringspunktet mellom visuell kultur, miljøhumaniora og vitenskapskommunikasjon.
Hun er for tiden Marie SkÅ‚odowska-Curie Actions (MSCA)-stipendiat ved Greenhouse Centre for Environmental Humanities ved Universitetet i Stavanger, hvor hun undersøker samiske kosmologier og bærekraftkonflikter i Arktis gjennom tverrfaglig forskning. Hennes andre bok, som kommer ut på Transcript i 2027, analyserer gjenoppblomstringen av romantikkens estetikk i samtidskunst med et særlig fokus på arktiske landskap. Hun er også redaktør for Communicating Ice in Popular Art and Aesthetics (sammen med Anna-Sophie Jürgens, 2024) og en rekke andre publikasjoner som utforsker forbindelsene mellom kunst, miljø og klima.
Som medlem av både den Junge Akademie (Berlin) og Young Academy for Sustainability Research (Freiburg) er Anne aktiv som medkurator for utstillingsprosjekter, blant annet Infinity, Emptiness, Liveliness ved Planetariet i Hamburg (2025) og Tracing Human Relations ved det Medisinhistoriske Museet i Berlin (2026/27).
Når hun ikke sitter ved skrivebordet, liker hun å utføre luftakrobatikk i de krevende omgivelsene i det sirkumpolare nord og utsetter seg selv for de særegne landskapene hun studerer.
Dette forsker jeg på
Sámicosmologies: Exploring Indigenous Knowledge Cultures and Practices of Star-Gazing
Prosjektet gir økt forståelse av arktiske urfolkskosmologier som en form for miljøkunnskap og sporer deres betydning for lokalsamfunn i tider med miljøkrise. Med et særlig fokus på tradisjonelle samiske kosmologier og samisk samtidskunst er målet å utforske og følge hvordan menneskelige og ikke-menneskelige protagonister opptrer i urfolksfortellinger og hvordan de gjenlyder i dagens kunstpraksiser. Selv om stjernerelaterte fortellinger om polarnatten gir et viktig utgangspunkt for disse kosmologiene, er prosjektet ikke begrenset til dette; snarere søker det å undersøke hvordan slike fortellinger og motiver reiser, transformeres og får betydning på tvers av kulturelle og geografiske kontekster. Særlig oppmerksomhet rettes mot de transnasjonale og transkulturelle forbindelsene mellom Skandinavia og Tyskland, der mottakelsen av samisk kunst og kosmologier åpner rom for dialog om miljøkunnskap, dekolonial kritikk og kulturelt minne.
Publikasjoner (utvalg)
ORCID: 0000-0002-2638-7704
Monografier og redaktørskap
- Romantik in der Gegenwartskunst: Rückenfiguren vor arktischen Landschaften (habiliteringsavhandling, innlevert ved Ruhr-Universität Bochum, oktober 2024)
- Ästhetiken des Heroischen: Darstellung, Affizierung, Gesellschaft (med Achim Aurnhammer m.fl., syntesemonografi SFB 948), Wallstein 2024 (OA)
- Unendlichkeit, Leere, Lebendigkeit (utstillingshefte), Planetarium Hamburg 2024 (OA)
- Communicating Ice in Popular Art and Aesthetics (med Anna-Sophie Jürgens), Palgrave 2024
- Queering Arctic History: Questioning the Heroic in Circumpolar Art, Heroische Gesten. E-Journal – helden. heroes. héros, spesialnummer red. av Ulrich Bröckling og Barbara Korte, 2024, s. 31–42, fagfellevurdert (OA)
- Die monochromen Interieurbilder Vilhelm Hammershøis: Verweigerte Einblicke – Ausgestellte Innenwelten, Fink 2015 (doktoravhandling)
Publikasjoner under arbeid
- 404 not found: Documentary Ends (med Lena Demary, Anna Grelik, Catherin Persing, Ying Sze Pek og Anne Küper), Transcript 2026 (OA)
- Greta from Ice: Social and Artistic Figurations of the Climate Debate (med Tobias Schlechtriemen), KWZ: Affektive Praktiken im digitalen Klimaaktivismus: Gesellschaftliche Ansprache, Figuration und Aushandlung im Netz, spesialnummer red. av Steffen Krämer og Susan Reichelt, 2025, fagfellevurdert (antatt, under publisering, OA)
- Bedrohte Vielfalt: Aufmerksames Zuhören in Ursula Biemanns „Acoustic Ocean“, Phin: Philologie im Netz, spesialnummer red. av Evi Zemanek og Tanja van Hoorn, 2025, fagfellevurdert (antatt, under publisering, OA)
- Nachhaltigkeit, Transformation und Verlust in der samischen Gegenwartskunst, Nachhaltig vergänglich: Zur Materialität des Verfalls, red. av Yorick Berta og Jasmin Mersmann, Turia + Kant 2025 (i trykk)
Publiserte artikler
- Heroische Leerstellen in der Historienfotografie: Innere Versenkung und leeres Pathos, i Ästhetiken des Heroischen: Darstellung, Affizierung, Gesellschaft, red. av Achim Aurnhammer, Anne Hemkendreis m.fl., Wallstein 2024 (OA)
- Leid und Triumph in Matthias Grünewalds “Isenheimer Altar”: Affektive Kontrastrelationen als Bedingung der Heroik (med Achim Aurnhammer), i Ästhetiken des Heroischen: Darstellung, Affizierung, Gesellschaft, Wallstein 2024 (OA)
- Queering Arctic History: Questioning the Heroic in Circumpolar Art, Heroische Gesten. E-Journal – helden. heroes. héros, spesialnummer 2024, s. 31–42, fagfellevurdert (OA)
- Sehen mit Bildern: Romantische Ästhetiken in den Chorfenstern des Greifswalder Doms, i Fenster für bewegtes Licht: Olafur Eliassons Ostfenster im Greifswalder Dom, red. av Isabelle Dolezalek, Schnell + Steiner 2024, s. 79–93
- Held:innen und ihr Publikum: Zur Wahrnehmung und Wirkung bildmächtiger Figuren, i Prinzip Held: Von Heroisierungen und Heroismen*, red. av Ralf von den Hoff og Katja Widmann, Hatje Cantz 2024, s. 26–45 (utstillingskatalog SFB 948)
- Normalitätssimulation: Von scheinbaren Banalitäten im Werk Swaantje Güntzels, utstillingshefte Galerie Holthoff 2024
- Communicating Loss: Ice Research, Popular Art and Aesthetics (med Anna-Sophie Jürgens), i Communicating Ice in Popular Art and Aesthetics, red. av Anne Hemkendreis og Anna-Sophie Jürgens, Palgrave 2024, fagfellevurdert (OA)
- On the Aesthetic Facets of Ice Urgency: Some Final Reflections (med Anna-Sophie Jürgens og Karina Judd), i Communicating Ice in Popular Art and Aesthetics, Palgrave 2024, fagfellevurdert
- Frozen Balloons: Aeronautic Heroism and Scientific Knowledge Production, i Communicating Ice in Popular Arts and Aesthetics, Palgrave 2024, fagfellevurdert
- Im Unterwassersalon von Jason de Caires Taylor, i Ins Bild kommen: Spielräume der Kunstkritik, red. av Ania Hosseini, Anna Kipke og Holger Kuhn, Brill 2023, s. 40–45
- Die Wiederentdeckung der Romantik: Eislandschaften im Klimawandel, i Caspar David Friedrich: Kunst für eine neue Zeit, red. av Markus Bertsch og Johannes Grave, Hatje Cantz 2023, s. 65–73
- Tückische Paradiese: Kunst in Zeiten der Krisen, i Swaantje Güntzel: Instant Paradise, red. av Kristin Knebel, utstillingskatalog Villa Dessauer Bamberg, s. 5–12
- Isaac Julian’s "True North": Bewahrende, verweigerte und schmelzende Gesten der Heroisierung, Heroische Gesten. E-Journal – helden. heroes. héros, spesialnummer red. av Vera Marstaller og Dorna Safajan, 2023, s. 31–40, fagfellevurdert (OA)
- Humour for Change? Melting Ice and Environmental Fragility in the Animated Film Comedies “Ice Age: The Meltdown” and “Happy Feet Two” (med Parth Thaker m.fl.), Journal of Science and Popular Culture 2023, s. 95–114, fagfellevurdert (OA)
- Nature Cosmologies Sámi Knowledge and Aesthetics in Sissel M. Bergh’s Hovren Gåetie, Niche: Network in Canadian History & Environment 2023 (OA)
- Jellyfish from Outer Space. Tentacular Creatures and Cosmic Responsibility in Environmental Art and Pop Culture(med Anna-Sophie Jürgens), i Outer Space and Popular Culture, red. av Annette Fröhlich, Springer 2023, s. 17–23
- Who owns the Arctic? Polar Heroism and Climate Criticism in Mariele Neudecker’s Tankwork “Cook and Peary”, 21: Inquiries into Art, History and the Visual 4, 2022, fagfellevurdert (OA)
- Heroes in Miniature: Wandering Images of Thule between Greenland and Denmark (1935–36), Nordlit 6, 2022, s. 1–13, fagfellevurdert (OA)
- Can one estimate aerosol optical depths from Colour Painting? (med Christian von Savigny m.fl.), Atmospheric Chemistry and Physics, Climate of the Past 8/10, 2022, fagfellevurdert og utpekt som ‘highlight article’ (OA)
- Affizierungsästhetiken, Compendium Heroicum (med Andreas Gelz m.fl.), online-leksikon SFB 948, OA
- Ausbalanciert. Der Traum vom Fliegen in den Zirkusbildern Edgar Degas und James Tissots, i Manegenkünste. Zirkus als ästhetisches Modell, red. av Margarete Fuchs og Anna-Sophie Jürgens, Transcript 2020, s. 253–263
- Balancierend Pfeife rauchen: Der Elefant in den Zirkusbildern Henri de Toulouse-Lautrecs, i „Mit Pauken und Trompeten“. Der Elefant in der Geschichte, Literatur und Kunst, red. av Theresia Raum og Frank Jacob, Büchner 2018, s. 215–241
- Inner and Outer Realms: Opaque Windows in Vilhelm Hammershøi’s Interior Paintings, i Interiors and Interiority, red. av Ewa Lajer-Burcharth og Beate Söntgen, De Gruyter 2016, s. 297–311
- The Essence of Things: Hammershøi as seen through the eyes of Rainer Maria Rilke, i Hammershøi and Europe, red. av Kasper Monrad og Maryanne Stevens, Prestel 2014, s. 164–179
Akademisk bakgrunn
Jeg arbeider for tiden som Marie SkÅ‚odowska-Curie-stipendiat ved Universitetet i Stavanger, Norge, innenfor European Horizon-programmet, basert ved The Greenhouse – Center for Environmental Humanities og i samarbeid med Arctic University of Tromsø og Sámi Center for Contemporary Art i Karasjok.
Siden september 2024 har jeg vært medlem av Young Academy for Sustainability Studies ved FRIAS, Universitetet i Freiburg, og siden mars 2024 medlem av den tyske Young Academy (Leopoldina og BBAW). Fra mai 2024 til mai 2025 var jeg forskningsassistent ved doktorgradsprogrammet 2132 The Documentary: Excess and Privation ved Ruhr-Universität Bochum og leverte min habiliteringsavhandling (andre bok) i 2024. Siden april 2022 har jeg vært Senior Lecturer ved Humanities Research Centre ved Australian National University i Canberra og var redaktør for det fagfellevurderte nettidsskriftet w/k – Zwischen Wissenschaft und Kunst / Between Science and Art. Tidligere arbeidet jeg som forskningsassistent ved Collaborative Research Center 948 Heroes – Heroizations – Heroisms ved Universitetet i Freiburg (2020–2024), hadde et stipend ved Alfried Krupp Wissenschaftskolleg (2020–2021) og var aktiv som fysisk teaterkunstner og underviser ved Universität der Künste Berlin (2017–2019).
Jeg fullførte doktorgraden min med summa cum laude ved Leuphana Universität Lüneburg i 2013, der jeg også mottok en pris for fremragende yngre forskere, etter en mastergrad i kunsthistorie med utmerkelse fra Ruhr-Universität Bochum i 2010 og bachelorstudier ved samme institusjon. Jeg har undervist ved Universitetet i Freiburg, Universität der Künste Berlin og Leuphana Universität med fokus på kunsthistorie, filosofi og tverrfaglige tilnærminger som kobler kunst og miljøhumaniora. Sist, men ikke minst, er jeg som regel opptatt med å kuratere utstillingsprosjekter som Liveliness, Emptiness, Infinity ved Planetarium i Hamburg (2024) og Tracing Relations: Dem Menschlichen auf der Spur (Medisinhistorisk museum, Charité, Berlin, kommende).