Ida Risanger Sjursø

Førsteamanuensis

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
HG Q-356
Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Sjursø, Ida Risanger

      (2022)

      Barn og unge som blir utsatt for tradisjonell og digital mobbing. . I: Psykisk oppvekst. Barn og unges psykiske helse fra 0-25 år.

      ISBN 978-82-91635-46-0.

      s.131-136.

    • Fandrem, Hildegunn; Jahnsen, Hanne; Sjursø, Ida Risanger

      (2019)

      Sosiale medier, digital mobbing og konsekvenser i skolen. I: Stress og mestring i skolen.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245032857.

      s.147-167.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2019)

      "All the Time, Every Day, 24/7": A Qualitative Perspective on Symptoms of Post-traumatic Stress in Long-Term Cases of Traditional and Cyber Victimizations in Norway and Ireland.

      International Journal of Bullying Prevention.

      ISSN 2523-3653.

      DOI: 10.1007/s42380-019-00024-8

    • Jahnsen, Hanne; Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

      (2019)

      Digital mobbing : hva er det, og hva kan lærere gjøre for å forebygge og stoppe det?. I: Lærer i skolen 1-7. Lærerarbeid og læringsmiljø.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-56723-1.

      s.187-210.

    • Jahnsen, Hanne; Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

      (2019)

      Digital mobbing : hva er det, og hva kan lærere gjøre for å forebygge og stoppe det?. I: Lærer i skolen 5-10. Lærerarbeid og læringsmiljø.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-62201-5.

      s.206-228.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; O'Higgins Norman, James; Roland, Erling Georg

      (2019)

      Teacher authority in long-lasting cases of bullying: A Qualitative study from Norway and Ireland.

      International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).

      ISSN 1661-7827.

      Volum 16.

      Hefte 7.

      DOI: 10.3390/ijerph16071163

    • Roland, Pål; Støen, Janne; Sjursø, Ida Risanger

      (2018)

      "Jeg hadde ingen glade tanker i hodet" : elever som har blitt utsatt for langvarig mobbing, og deres psykiske helse. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245022155.

      s.139-156.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2016)

      Emotional Problems in Traditional and Cyber Victimization.

      Journal of School Violence.

      ISSN 1538-8220.

      Volum 15.

      Hefte 1.

      s.114-131.

      DOI: 10.1080/15388220.2014.996718

  • Bøker og kapitler
    • Sjursø, Ida Risanger; Gusfre, Kari Stamland

      (2021)

      Trygt og godt på SFO.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-68738-0.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Traditional and Cyber victimization. Emotional problems and perceived teacher support..

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7644-979-2.

      Hefte 566.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Trygt og godt på SFO.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202687380.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2010)

      Lytt til meg. En studie av innvandrerbarns sosiokulturelle og psykologiske tilpasning før og etter overgangen fra en innføringsinstitusjon til bostedsskole.

  • Formidling
    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Radiointervju - NRK Rogaland.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Hva er digital mobbing og hvordan forebygge og håndtere det?.

      Nasjonal PALS konferanse;

      2021-09-16.

    • Sjursø, Ida Risanger; Kari, Stamland Gusfre

      (2021)

      Trygt og godt på SFO.

      Kvalitet i SFO;

      2021-11-18 - 2021-11-19.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Mobbetallene synker, men det er fremdeles over 300 som blir mobbet jevnlig..

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Når mobbingen kan foregår 24 timer i døgnet.

      Høynivåmøte om en trygg digital hverdag for barn og unge;

      2021-08-31.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Tv intervju: 9 av 10 elever og foreldre fikk medhold hos statsforvalteren i mobbesaker.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Radiointervju: 9 av 10 elever og foreldre fikk medhold hos statsforvalteren.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Sier ikke ifra om nettmobbing: ikke alle forstår hvordan det er å vokse opp med sosiale medier. .

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Mobbing på nett: Ungdom i Norden sier ikke ifra om digital mobbing. .

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2021)

      Trygt og godt på SFO.

      Kvalitet i SFO 2021 - Skaperglede & fellesskap;

      2021-11-18 - 2021-11-19.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2020)

      Når mobbing kan foregå 24 timer i døgnet, del 2.

      Forsker grand prix finalen i Trondheim;

      2020-09-26.

    • Sjursø, Ida Risanger; Finne, Johannes Nilsson

      (2020)

      De yngste må bli minnet på at vennene fortsatt er der. .

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2020)

      Når mobbing kan foregå 24 timer i døgnet, del 1.

      Forsker Grand Prix Stavanger;

      2020-09-22.

    • Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

      (2020)

      Ikke ta fra dem mobilen på skolen!.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Sjursø, Ida Risanger; Roland, Erling Georg; Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      A Qualitative Perspective on Symptoms of Post-traumatic Stress in Long-term Cases of Traditional and Cyber Victimizations in Norway and Ireland.

      Workshop on aggresion;

      2019-11-07 - 2019-11-08.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2018)

      Victims's percieved social support from teachers in long lasting cases of traditional and cyberbullying in Norway and Ireland.

      23rd Workshop on aggresion, Radicatization, discrimination & Aggression;

      2018-11-01 - 2018-11-03.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2018)

      Victim’s perceived social support from teachers in long lasting cases of traditional and cyberbullying in Norway and Ireland. .

      23rd Workshop on Aggression;

      2018-11-01 - 2018-11-03.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Hvor mange liv må gå tapt?.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2014)

      Possible emotional consequenses for traditional and cyber victimization.

      EARA 14th Biennial Conference;

      2014-09-06 - .

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2014)

      Offeret har aldri noe sted å flykte.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Fokus på forebygging av digital mobbing i Europa – jevnaldrenes betydning.

      Respektnettet.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2012)

      Hva er digital mobbing?.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

      s.5-5.

    • Sjursø, Ida Risanger; Auestad, Gaute

      (2012)

      Nettmøte om mobbing.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2012)

      Traditional versus cyber - vitimization and emotional problems.

      COST - konferanse;

      2012-10-19 - .

    • Sjursø, Ida Risanger; Auestad, Gaute

      (2012)

      Hva gjør oss til mobbere?.

    • Sjursø, Ida Risanger

      (2012)

      Hva er mobbing?.

      Røde kors konferanse - Sola airport hotel;

      2012-09-22 - .

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Immigrant children's adaptation before and after transition from an introduction institution to a local school.

      ESDP - Jacobs Foundation Preconference Event;

      2011-08-23.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway