Hopp til hovedinnhold

Mette Irene Hvalby

Universitetslektor

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
HG R-427
Bio

Institusjonsansvarlig for skikkethet for lærerutdanningene

Er emneansvarlig og/eller underviser i følgende emner:

VVL100/VVL110/VVL120 Profesjonsveiledning for lærerstudenter og lærere i skolen

VLU125 Skolebasert praksislærerutdanning

MGL1100/MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 1 og 2

Kvalifisert veileder i UH-sektor

Medlem av Praksisutvalg 1-7, samt Skikkethetsnemnda

Deltar i Nasjonalt nettverk for institusjonsansvarlige for skikkethet

Deltar i det nasjonale nettverket Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring

Jobber i partnerskap med universitetsskoler i Rogaland

+
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering : praksislæreres sammensatte rolle.

      UNIPED

      ISSN 1500-4538.

      Volum 45.

      Hefte 1.

      s.53-63.

      DOI: 10.18261/uniped.45.1.6

    • Hvalby, Mette Irene; Thortveit, Jorunn

      (2022)

      «Det er en fremmed tanke å skulle ha studentene for seg selv»: Om veilederteam i lærerutdanningens praksisstudium.

      NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk

      ISSN 2535-3047.

      Volum 7.

      DOI: 10.15845/ntvp.v7i1.3465

    • Hvalby, Mette Irene

      (2019)

      Bedre rustet til profesjonsutøvelsen? Studenter som aktører i profesjonsfellesskap. I: Profesjonsrettet pedagogikk : innspill til læreres arbeid med inkludering.

      Gyldendal Norsk Forlag A/S

      ISBN 9788205522596.

      s.176-198.

  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Hvalby, Mette Irene; Nybøe, Øystein

      (2022)

      Anerkjennelse - fra ulike perspektiver.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i en inkluderende skole. Utfordringer og muligheter.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Skikkethetsarbeidet ved Universitetet i Stavanger.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Suitability Assessment of Pre-Service Teachers During the Pandemic.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Forskning på skikkethetsvurdering.

    • Hvalby, Mette

      (2022)

      Kraftig økning i skikkethetssaker på lærerutdanningene.

    • Hvalby, Mette

      (2022)

      "I am still me, even though I am a teacher." Pre-Service Teachers Professional Development in Practicum Related to Suitability Assessment.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Hvalby, Mette Irene

      (2021)

      Tre år med Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte Hva er status nå? .

    • Hvalby, Mette Irene; Tveitnes, Marianne Sandvik

      (2021)

      Vi skaper rom for deltakelse.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2021)

      The Complex Role of Practice Teachers in Suitability Assessment.

    • Hvalby, Mette Irene; Tungland, Inger Benny Espedal

      (2021)

      Evaluering av nasjonale rammer for veiledning.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2019)

      Vold og trusler i skolen.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway