Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)
Emnet skal gi grunnleggende opplæring i sansende, utøvende og skapende virksomhet, og bidra til å utvikle breddekompetanse i sang, dans og spill. I slutten av semesteret presenterer du og dine medstudenter et musikkformidlingsprosjekt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
ÅMUS101
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Praktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, samt bruk av digitale verktøy.
Emnet utforsker musikkfaget i grunnskolen gjennom dets kjerneelementer: "Oppleve musikk", "utøve musikk", "lage musikk", samt "kulturforståelse". Studenten skal selv erfare, utøve og skape musikk, og bli kjent med musikkens ulike parametre. Det legges vekt på å skape en god sammenheng mellom studentens egen musikalske erfaring og utvikling, samt utviklingen av fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning og musikalsk formidling.
Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget er sentralt for emnet, noe som forutsetter stor grad av egenøving knyttet til musikalske aktiviteter. Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser, som for eksempel Den Kulturelle Skolesekken eller kulturskolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
har grunnleggende kunnskap om et mangfold av kulturelle og kunstneriske uttrykk.
har kunnskap om grunnleggende musikkteori, ulike former for musikkanalyse og om hvordan musikk og dans blir brukt og integrert i samfunnet.
har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til musikalsk, danserisk, estetisk og kunstnerisk virksomhet
Ferdigheter
Studenten:
kan anvende og delta i et utvalg tradisjonelle og moderne musikkaktiviteter og danser
kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter, samt akkompagnere sang
kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer, og vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, for eksempel dans og drama
kan bruke digitale verktøy i musikalsk skaping, formidling og opplæring
Generell kompetanse
Studenten:
kan initiere faglig samarbeid
har innsikt i musikken og dansens rolle som identitetsskaper og kulturuttrykk i skolehverdagen og samfunnet
kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere i musikk og dans
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt med bakgrunn i musikk eller dans (f.eks videregående skole studieretning musikk, dans og drama, deltaking i kulturskole, kor, korps, band eller liknende).
Eksamen / vurdering
Praktisk-metodisk gruppeoppgave
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
-
80 % tilstedeværelse på undervisning.
-
100% tilstedeværelse på formidlingsprosjekter
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Morten Dahlseng RøsbakStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Det blir benyttet ulike organiseringsformer med forelesninger, gruppearbeid og egenøving. I tillegg blir det praktisk musisering, dansing, komponering individuelt og i grupper samt utprøving av interaktive læringsressurser. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.
Åpent for
Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.