Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)

Her får du grunnleggende opplæring i sansende, utøvende og skapende virksomhet, og utvikler breddekompetanse ved hjelp av opplæring i sang, dans og spill. I slutten av semesteret lager du og dine medstudenter et musikkformidlingsprosjekt for elever.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

ÅMUS101

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innholdsområde 1: Musikkfagets kunnskapsgrunnlag

Musikkfaget i grunnskolen har som mål å gi alle barn og unge musikkopplæring slik at de selv kan ta aktivt del gjennom kjerneelementene: Oppleve musikk, Utøve musikk, Lage musikk samt Kulturforståelse. I musikkstudiet rettet mot grunnskolen er det derfor lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom lærerstudentens egen musikalske utvikling og utviklingen av fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisningen.

Innholdsområde 2: Utvikling av egenferdighet

Arbeidet med faget skal omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjenningsformene vi finner i musikkfaget.

Studiet skal gi grunnlag for musikkfaglig samarbeid med andre fagområder og instanser utenom skolen, for eksempel Den Kulturelle Skolesekken eller kulturskolen. Utvikling av de utøvende, personlige og kunstneriske sidene ved musikkfaget krever øving og modning over tid og er derfor sentrale.

Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til musikalsk, estetisk og kunstnerisk virksomhet
  • har kunnskap om psykologiske, kroppslige og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barns musikalitet, estetiske sans, uttrykksformer, kreativitet og identitet
  • har grunnleggende kunnskap om et mangfold av kulturelle og kunstneriske uttrykk, inkludert kulturarv som døråpner for fellesskap og sosial kompetanse
  • har kunnskap om kulturforståelse og samspillet mellom historie, samtid og egen identitet
  • har kunnskap om grunnleggende musikkteori, ulike former for musikkanalyse og om hvordan musikk og dans blir brukt og integrert i samfunnet.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke et representativt utvalg av tradisjonelle og moderne musikkleker og danser fra vår egen og andres kulturer
  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk på eget hovedinstrument og flere hjelpeinstrumenter, kan akkompagnere sang
  • kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer, og vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, for eksempel dans og drama
  • kan skape musikk og dans på varierte måter, improvisere med instrument, stemme og kropp og kunne lede improvisasjons- og komponeringsprosesser
  • kan bruke digitalt opptaksutstyr og digitale musikkprogram med tanke på musikalsk skaping og formidling

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
  • har innsikt i musikken og dansens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Samlet karakter

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig innlevering 2/5 Bestått/ Ikke bestått
Muntlig/praktisk fremføring 3/5 Bestått/ Ikke bestått

To-delt eksamen.- En skriftlig innlevering - vekting 4/10, bestått/ikke bestått: Individuell prosjektoppgave knyttet til et musikkdidaktisk emne- En muntlig/praktisk fremføring - vekting 6/10, bestått/ikke bestått: Egenprodusert formidlingsfremføring der du viser utøvende ferdigheter i musisering (sang, dans, spill) (ca. 15 min.) med påfølgende muntlig/praktisk refleksjon (ca. 15 min) der du viser at du kan reflektere over kreativ prosess og produkt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppgaveporteføje

80 % deltakelse i undervisningen, siden samspill, utprøving, fremføring og refleksjon er sentrale arbeidsformer i musikk.

- Gruppepresentasjon Innholdsområde 1: «Musikkfagets kunnskapsgrunnlag»

- Individuell presentasjon Innholdsområde 2: «Utvikling av egenferdighet»

Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Emneansvarlig:

Jens Torolf Larsen

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Det blir benyttet ulike organiseringsformer med forelesninger, gruppearbeid/verksted og mye egenøving. I tillegg blir det praktisk musisering og dansing, komponering individuelt og i grupper samt utprøving av interaktive læringsressurser. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.

Åpent for

Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto