Musikkhistorie I (BAM214KD)
Emnet er en del av de teoretiske støtteemnene i studieplanen, og er felles for studieretning klassisk og dirigering. Det vil bli lagt vekt på historiske utviklingslinjer innen vestens kunstmusikk og det skal bidra til å utdype forståelsen av egen utøving. Emnet vil dels presenteres gjennom blokkundervisning fremfor ukentlige forelesninger, dels være basert på selvstudium og dels være inkludert i fakultetets prosjektuker og seminarer. Emnet består av en rekke underemner som musikkhistoriske epoker, elementær verkanalyse, en ukes kurs i folkemusikk på Ole Bull-akademiet på Voss og kurs i akademisk skriving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BAM214KD
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Det vil bli lagt vekt på historiske utviklingslinjer innen vestens kunstmusikk. Emnet vil dels presenteres gjennom blokkundervisning fremfor ukentlige forelesninger, dels være basert på selvstudium og dels være inkludert i fakultetets prosjektuker og seminarer. Emnet består av en rekke underemner som musikkhistoriske epoker, elementær verkanalyse, en ukes kurs i folkemusikk og folkedans på Ole Bull-akademiet på Voss og kurs i akademisk skriving. Det knyttes et lyttepensum til undervisningen i musikkhistorie.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg:
Generell kompetanse
-
En forståelse for elementer i den musikkhistoriske utvikling og utvikle et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
-
Et språk for å kunne beskrive ulike stilistiske trekk ved den klassiske musikken
-
Grunnleggende kunnskaper om kildebruk og referanser i akademiske tekster
-
Kan skrive en selvstendig akademisk tekst
Kunnskaper
-
Kjenne til historiske hovedlinjer i den vestlige klassiske musikken
-
Kan gjøre rede for stil-og sjangermessige hovedtrekk i den klassiske musikken
-
Forstår hvordan en akademisk tekst er bygget opp
Ferdigheter
-
Anvende musikkhistoriske perspektiver på ulike stiler og deres fremføringstradisjon
-
Omsette i praksis og demonstrere ulike innfallsvinkler og innganger til et verk eller en improvisasjon, basert på historiske, kontekstuelle og allmennhermeneutiske refleksjoner.
-
Kan lese og analysere faglige tekster
Forkunnskapskrav
Faglige kvalifikasjoner godkjent ved opptak til studieprogrammet
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamen(er)
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Første del - Hjemmeeksamen - KD | 1/2 | 3 Dager | Bestått/ Ikke bestått | Alle |
Andre del - Avsluttende hjemmeeksamen - KD | 1/2 | 3 Dager | Bestått/ Ikke bestått | Alle |
Emnet vurderes med en 3-dagers skriftlig hjemmeeksamen på slutten av hvert semester. Begge deleksamenene må bestås for å få emnet godkjent. Eksamenene teller like mye. Alle hjelpemidler tillatt. Kandidatene må ha vist tilfredsstillende oppmøte i undervisningen samt bestått resultat i obligatoriske innleveringer, for at emnet som helhet skal bestås.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne møte til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent følgende obligatoriske aktiviteter:
Undervisning i emnet er obligatorisk. For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha minst 80 % fremmøte. Det differensieres i utgangspunktet ikke mellom årsaker til fraværet.
Innlevering av oppgavebesvarelser: beskrivelser av lytteeksempler og korte akademiske tekster.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Halvor Kristiansson HosarStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Gruppe/klasseundervisning som blokkundervisning og individuell veiledning. Undervisningen er organisert etter emner. Det oppfordres til individuelt arbeid alternerende med kollokviearbeid. Studentpresentasjoner er særlig aktuelle i enkelte temabolker.