Kunstnerisk praksis III (BDA732)
Emnet skal forberede studenten på hvordan det er å arbeide som en utøvende dansekunstner i en profesjonell sammenheng og i en samfunnsmessig kontekst.
Med forkunnskaper og utgangspunkt fra emner i fysisk- og kunstnerisk praksis i 1. og 2. studieår, formulerer dette emnet en dypere forståelse rundt kreative prosesser og samarbeid. Gjennom kunstneriske prosesser undervist i studio og ledet av utvalgte koreografer innen samtidsdans, får studentene omfattende erfaring med å ta del i prosessen med å skape nye verk. Den enkelte student får mulighet til å arbeide med relevante fysiske oppgaver og utvikle refleksjon knyttet til det kunstneriske arbeidet. De koreografiske verkene fremføres på en av regionens scener eller i fakultetets black box.
Daglig trening i danseteknikk knyttes til det øvrige arbeidet i emnet og gir studenten forståelse for hvordan egne ferdigheter og teknikk kan styrke det performative. Erfaringene i forestillingsprosjektet blir tatt med videre i en innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid og metoder.
Innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid undervises som en egen modul i dette emnet og gir studenten kjennskap til hvordan kunstneren/man kan forske gjennom kunsten. Studenten får gjennom varierte arbeidsmetoder tilegnet seg redskaper som kan brukes i eget arbeid, blant annet i utvikling av et eget soloarbeid i uterom eller annen valgt arena. Her får studenten muligheten til å bruke redskaper fra kunstnerisk utviklingsarbeid og også utvikle nye redskaper.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BDA732
Versjon
1
Vekting (stp)
25
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Emnet inneholder flere komponenter:
- En intensiv 6-9-ukers periode med arbeid med nye koreografiske verk som fremføres offentlig.
- Et selvstendig soloarbeid knyttet til uterom eller en annen valgt arena i samfunnet
- Daglig trening, hovedsakelig samtidsdans
- Selvstendig arbeid, både fysisk og skriftlig
- Innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid, gjennom kunstnermøter og praksis
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten:
- Ha god fysisk kunnskap i sitt kunstneriske arbeid som utøver, både i prosess og i fremføringspraksis. Dette tilsvarer et fysisk og kunstnerisk nivå som gjør studenten er i stand til å starte sitt arbeid som profesjonell dansekunstner etter endt utdanning.
- ha en reflektiv og kroppslig forståelse for ulike metoder brukt i varierte koreografiske prosesser som skaper et dynamisk uttrykk på scenen.
- ha en forståelse for ulike tilnærminger til fysisk utforskning i en kunstnerisk prosess.
- vise til gode fysiske ferdigheter og teknikk som kan styrke det performative arbeidet.
- ha kjennskap til hva kunstnerisk utviklingsarbeid er og tilegne seg metoder som har relevans for dansekunstneren.
- ha kjennskap til hvordan utvalgte kunstnere i sitt kunstneriske utviklingsarbeid arbeider med metodologi, etikk og teoretisk perspektiv.
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- utøve dans på et godt nivå, og ha de danseriske kvaliteter som er forventet på et pre-profesjonelt nivå. Dette kan være dynamikk, musikalitet og annet som kreves i fremføring av det koreografiske arbeidet.
- bruke ulike tilnærminger til dans i forhold til en kunstnerisk prosess.
- benytte sin kroppslige og muntlige refleksjonsevne inn i en kunstnerisk prosess.
- bruke utvalgte metoder fra kunstnerisk utviklingsarbeid i undersøkelse av eget kunstnerisk arbeid.
- analysere, reflekter over og drøfte sin egen rolle som utøver, muntlig og skriftlig.
- beherske og vise til en dyptgående forståelse av danseteknikk og egen fysikalitet.
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten:
- ha en fysisk forståelse for ulike metoder brukt i samtidsdansfeltet til å utvikle dansekunst.
- kunne reflektere over utøverens samfunnsoppdrag og samfunnsansvar
- ha en fysisk og refleksiv forståelse for ulike tilnærminger til fysisk utforskning i en kunstnerisk prosess.
- ha en forståelse for dansens betydning og plass i dagens samfunn.
- anvende og forstå samspillet mellom danseteknisk og scenisk arbeid.
- redegjøre for forskjellen mellom kunstnerisk arbeid, kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
Forkunnskapskrav
Bestått fysisk og danseteknisk opptaksprøve.
Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS sitt regelverk/Samordna Opptak.
Eksamen / vurdering
Utøvende eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utøvende eksamen 1: Deltakelse i koreografier | 3/4 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Utøvende eksamen 2: Soloarbeid | 1/4 | Bestått/ Ikke bestått |
- Utøvende eksamen: Utøvende deltakelse i 2-3 koreografier som fremføres på scene. Vekting: 3/4- Utøvende eksamen: Soloarbeid. Vekting 1/4.Begge deleksamener må være bestått. Ekstern sensur.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.
Disse arbeidskravene må være godkjent
- godkjent danseteknisk trening i både klassisk og moderne
- minimum 2 gjennomførte koreografiske prosesser
- skriftlig eller muntlig refleksjonsoppgave tilknyttet scenisk prosess
- muntlig oppgave tilhørende modulen om kunstnerisk utviklingsarbeid, samt et selvstendig installasjonsarbeid knyttet til innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Danseteknikk regnes som en egen modul (eget kurs) i emnet og her skal den enkelte sjanger ikke overskride 20% fravær. Det vil si at klassisk og moderne hver for seg skal vurderes etter fraværsregelen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Siri DybwikFaglærer:
Brynjar Åbel BandlienFaglærer:
Birgitte Bauer-NilsenFaglærer:
Hagit YakiraStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
- Studioarbeid, ledet av koreografer - i et omfang som kan sammenlignes med den hverdagen som studenten møter etter endt utdanning.
- Trening i danseteknikk.
- Eget skapende arbeid: solo koreografi og arbeid med installasjon.
- Samtaler og diskusjon i gruppe.
- Gruppeundervisning/forelesning.
- Samtaler/møter med inviterte dansekunstnere, forskere og stipendiater
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.