Kunstnerisk praksis III (BDA732)

Emnet skal forberede studenten på hvordan det er å arbeide som en utøvende dansekunstner i en profesjonell sammenheng og i en samfunnsmessig kontekst.

Med forkunnskaper og utgangspunkt fra emner i fysisk- og kunstnerisk praksis i 1. og 2. studieår, formulerer dette emnet en dypere forståelse rundt kreative prosesser og samarbeid. Gjennom kunstneriske prosesser undervist i studio og ledet av utvalgte koreografer innen samtidsdans, får studentene omfattende erfaring med å ta del i prosessen med å skape nye verk. Den enkelte student får mulighet til å arbeide med relevante fysiske oppgaver og utvikle refleksjon knyttet til det kunstneriske arbeidet. De koreografiske verkene fremføres på en av regionens scener eller i fakultetets black box.

Daglig trening i danseteknikk knyttes til det øvrige arbeidet i emnet og gir studenten forståelse for hvordan egne ferdigheter og teknikk kan styrke det performative. Erfaringene i forestillingsprosjektet blir tatt med videre i en innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid og metoder.

Innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid undervises som en egen modul i dette emnet og gir studenten kjennskap til hvordan kunstneren/man kan forske gjennom kunsten. Studenten får gjennom varierte arbeidsmetoder tilegnet seg redskaper som kan brukes i eget arbeid, blant annet i utvikling av et eget soloarbeid i uterom eller annen valgt arena. Her får studenten muligheten til å bruke redskaper fra kunstnerisk utviklingsarbeid og også utvikle nye redskaper.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BDA732

Versjon

1

Vekting (stp)

25

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Emnet inneholder flere komponenter:

  • En intensiv 6-9-ukers periode med arbeid med nye koreografiske verk som fremføres offentlig.
  • Et selvstendig soloarbeid knyttet til uterom eller en annen valgt arena i samfunnet
  • Daglig trening, hovedsakelig samtidsdans
  • Selvstendig arbeid, både fysisk og skriftlig
  • Innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid, gjennom kunstnermøter og praksis

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten:

  • Ha god fysisk kunnskap i sitt kunstneriske arbeid som utøver, både i prosess og i fremføringspraksis. Dette tilsvarer et fysisk og kunstnerisk nivå som gjør studenten er i stand til å starte sitt arbeid som profesjonell dansekunstner etter endt utdanning.
  • ha en reflektiv og kroppslig forståelse for ulike metoder brukt i varierte koreografiske prosesser som skaper et dynamisk uttrykk på scenen.
  • ha en forståelse for ulike tilnærminger til fysisk utforskning i en kunstnerisk prosess.
  • vise til gode fysiske ferdigheter og teknikk som kan styrke det performative arbeidet.
  • ha kjennskap til hva kunstnerisk utviklingsarbeid er og tilegne seg metoder som har relevans for dansekunstneren.
  • ha kjennskap til hvordan utvalgte kunstnere i sitt kunstneriske utviklingsarbeid arbeider med metodologi, etikk og teoretisk perspektiv.

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • utøve dans på et godt nivå, og ha de danseriske kvaliteter som er forventet på et pre-profesjonelt nivå. Dette kan være dynamikk, musikalitet og annet som kreves i fremføring av det koreografiske arbeidet.
  • bruke ulike tilnærminger til dans i forhold til en kunstnerisk prosess.
  • benytte sin kroppslige og muntlige refleksjonsevne inn i en kunstnerisk prosess.
  • bruke utvalgte metoder fra kunstnerisk utviklingsarbeid i undersøkelse av eget kunstnerisk arbeid.
  • analysere, reflekter over og drøfte sin egen rolle som utøver, muntlig og skriftlig.
  • beherske og vise til en dyptgående forståelse av danseteknikk og egen fysikalitet.

Generell kompetanse

Etter gjennomført emne skal studenten:

  • ha en fysisk forståelse for ulike metoder brukt i samtidsdansfeltet til å utvikle dansekunst.
  • kunne reflektere over utøverens samfunnsoppdrag og samfunnsansvar
  • ha en fysisk og refleksiv forståelse for ulike tilnærminger til fysisk utforskning i en kunstnerisk prosess.
  • ha en forståelse for dansens betydning og plass i dagens samfunn.
  • anvende og forstå samspillet mellom danseteknisk og scenisk arbeid.
  • redegjøre for forskjellen mellom kunstnerisk arbeid, kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning

Forkunnskapskrav

Bestått fysisk og danseteknisk opptaksprøve.

Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS sitt regelverk/Samordna Opptak.

Eksamen / vurdering

Utøvende eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Utøvende eksamen 1: Deltakelse i koreografier 3/4 Bestått/ Ikke bestått
Utøvende eksamen 2: Soloarbeid 1/4 Bestått/ Ikke bestått

- Utøvende eksamen: Utøvende deltakelse i 2-3 koreografier som fremføres på scene. Vekting: 3/4- Utøvende eksamen: Soloarbeid. Vekting 1/4.Begge deleksamener må være bestått. Ekstern sensur.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.

Disse arbeidskravene må være godkjent

  • godkjent danseteknisk trening i både klassisk og moderne
  • minimum 2 gjennomførte koreografiske prosesser
  • skriftlig eller muntlig refleksjonsoppgave tilknyttet scenisk prosess
  • muntlig oppgave tilhørende modulen om kunstnerisk utviklingsarbeid, samt et selvstendig installasjonsarbeid knyttet til innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid.

Danseteknikk regnes som en egen modul (eget kurs) i emnet og her skal den enkelte sjanger ikke overskride 20% fravær. Det vil si at klassisk og moderne hver for seg skal vurderes etter fraværsregelen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Siri Dybwik

Faglærer:

Hagit Yakira

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Arbeidsformer

  • Studioarbeid, ledet av koreografer - i et omfang som kan sammenlignes med den hverdagen som studenten møter etter endt utdanning.
  • Trening i danseteknikk.
  • Eget skapende arbeid: solo koreografi og arbeid med installasjon.
  • Samtaler og diskusjon i gruppe.
  • Gruppeundervisning/forelesning.
  • Samtaler/møter med inviterte dansekunstnere, forskere og stipendiater

Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.

Åpent for

Dans - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto