Audiovisuell fortelling 3 (BFJ301)

Dette emnet skal gi studentene fordypning i audiovisuell fortelling med vekt på alternative fortellerformer og nye måter å strukturere et materiale på. Et materiale som kan bestå av både tekst, bilde, lyd, musikk og interaktivitet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

BFJ301

Versjon

2

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Faget har to hoveddeler. En del der en fordyper seg i multimedial fortelling og en del der en fordyper seg i dokumentarfilm. Faget vil være strukturert rundt flere større oppgaver som inngår i en mappeevaluering. Det vil bli gitt en teoretisk innføring i alternative fortellermodeller, interaktivitet og hierarkiske strukturer og kritikk av den klassiske aristoteliske fortellingen. Det vil også bli gitt opplæring i software som muliggjør en multimedial strukturering av materiale. Analyse og teoretisk refleksjon rundt eksempler og eget arbeid vil også vektlegges.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Ved avslutningen av emnet skal studenten ha kunnskap om ulike fortellermetoder og sjangre samt en evne til kritisk refleksjon rundt eget og andres arbeider. 
  • Studenten skal ha en forståelse av hvordan en kan bruke de ulike audiovisuelle virkemidlene på forskjellige måter og hva som er de ulike audiovisuelle uttrykkenes styrke og svakheter.

Ferdigheter

  • Studenten skal kunne anvende kunnskapen gjennom praktisk arbeid og utvikle håndverket innenfor fagene foto, lys, komposisjon, klipp, lyd og lyddesign.
  • Studenten skal kunne løse fortellermessige utfordringer og kunne utvikle det kunstneriske uttrykket.

Generell kompetanse

  • Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg grunnleggende teoretisk og praktisk kunnskap om, og forståelse av, audiovisuell fortelling som fag.
  • Studenten skal også ha et reflektert forhold til filmhistorie, analyse og teori. I tillegg skal studenten lære seg å jobbe i team og forholde seg profesjonelt til sin fagfunksjon.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeevaluering 1/1 1 Semester Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk deltakelse på alle produksjoner og workshop i emnet. Alle innleveringsoppgaver er obligatoriske, og de må være godkjent før studenten får å få sensur på mappe eksamen. Oppgaver og produksjoner evalueres i hovedsak muntlig, ofte i felles gjennomganger. Disse gjennomgangene krever obligatorisk fremmøte/deltaking.

For å kunne framstille seg til prøving i et emne må kandidaten ha levert og fått godkjent alle obligatoriske innleveringsarbeider. I tillegg kan kandidaten ikke ha mer enn totalt 20% fravær (inkludert gyldig og ikke-gyldig fravær). Gyldig fravær - som skyldes sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn - jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 3-8 nr.3 - må dokumenteres. Ikke-gyldig fravær kan ikke overstige 10%. Fraværsregelen gjelder deltakelse/oppmøte ved obligatorisk undervisning, seminarer og prosjekter. 

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Sigmund Trageton

Faglærer:

Nadine Zoghbi

Faglærer:

Sindre Skjøld

Arbeidsformer

Forelesninger og laboratoriearbeid. Seminarbasert undervisning.

Studenter bør være oppmerksomme på at temaer som behandles i forelesninger og workshops er eksamensrelevante og at evalueringsform er mappe.

Studiet vil periodevis kunne kreve arbeid utover vanlig arbeidstid. Det kan derfor være vanskelig å kombinere studiet med fast arbeid.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Audiovisuell fortelling 3 (BFJ301_1) 10
Fjernsynsproduksjon 3 (BFJ310_1) 5
Multimediefortellinger (BJO310_1) 5

Åpent for

Fjernsyns- og multimedieproduksjon - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto