Sykepleie i et samfunnsperspektiv (BSY360)
Emnets fokus er sykepleie og sykepleierens ansvar i et samfunnsperspektiv. Det gis en innføring i velferdsstaten med vekt på nasjonal helsepolitikk, organisering av helsetjenesten, helsepolitiske prioriteringer og helseetikk. Samhandlingsreformen, folkehelseperspektivet og bruk av teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten står sentralt. Det vil også gis en introduksjon til lover og forskrifter som regulerer saksbehandling, tilsynsvirksomhet og ytringsfrihet. Videre tar emnet for seg arbeid med kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten, samt ledelse av helse- og sykepleietjenesten med særlig vekt tverrprofesjonelt samarbeid og på organisering og samhandling på tvers av nivå. Emnet rommer teori og refleksjon om profesjonalisering og utvikling av sykepleierens yrkesidentitet, samt en innføring i globale helseutfordringer og sykepleie i et internasjonalt perspektiv.
Det legges i tillegg vekt på studentens evne til å reflektere over tema og problemstillinger i praksis i lys av emnets teorigrunnlag og evne til kritisk vurdering av sykepleieutøvelsen.
Tverrprofesjonell simulering inngår i undervisning og foregår sammen med medisinerstudenter og eventuelt paramedisinstudenter/lærlinger ved ambulansetjenesten. Tverrprofesjonell simulering gjennomføres i høst- og vårsemester. Studenten er selv ansvarlig for å holde seg orientert om gjennomføringen av tverrprofesjonell simulering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BSY360
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Helsetjenesten i den norske velferdsstat
Helsepolitikk: Oppbygging og organisering av helsetjenesten i velferdsstaten, Beslutningsprosesser og ulike forvaltningsnivå, Nasjonale føringer for helsetjenesten
Helseetikk: Verdier og prioriteringer i nasjonalt og globalt perspektiv
Helserett: Lovregulering med særlig betydning for sykepleieren som samfunnsaktør, Sykepleierens ytringsfrihet og varslingsplikt, klage-, kontroll- og tilsynsordninger, pasientens rett til helsehjelp og saksbehandling ved beslutning om tildeling av helsehjelp.
Folkehelsearbeid, helsefremming, forebygging, rehabilitering og arbeidsinkludering
Helseteknologi og digital kompetanse
Globale helseutfordringer
• I et regionalt, nasjonalt og globalt perspektiv
Ledelse og pasientsikkerhet
Modeller for å organisere sykepleietjenesten
Sykepleieren som leder
Ledelse og organisasjonskultur
Innovasjon
Pasientsikkerhet
Kvalitets- og sikkerhetsteorier
Måling og indikatorer
Profesjon og yrkesidentitet
Sykepleieren som samfunnsaktør
Profesjonsutvikling i sykepleie
Sykepleierens yrkesidentitet
Profesjonell danning
Tverrprofesjonalitet og samhandling
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
har kunnskap om ulike maktkanaler og beslutningsprosesser i helsetjenesten
har kunnskap om velferdsstatens utvikling
har kunnskap om lovreguleringen av spørsmål med særlig betydning for sykepleieren som samfunnsaktør
har kunnskap om globale helseutfordringer og hvordan disse angår sykepleie i et regionalt, nasjonalt og globalt perspektiv
har kunnskap om organiseringen av helsetjenesten og ansvarsfordelingen mellom de ulike nivåene i helsetjenesten
har kunnskap om faktorer som påvirker kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten og som kan gi uønskede variasjoner i helsetjenestetilbudet
har grunnleggende kunnskap om informasjonssikkerhet og ulike helseteknologiske og digitale løsninger i helsetjenesten
har kunnskap om sykepleieren som faglig leder i organisasjonen
har kunnskap om profesjonenes rolle og funksjon i dagens helsetjeneste og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid i arbeid med komplekse og sammensatte pasienttilstander og sykdomsbilder
Ferdigheter
Kandidaten:
kan begrunne eget faglig og etisk ståsted i prioriteringsdebatter
kan anvende kunnskap om sentrale utfordringer for folkehelsen og i helsetjenesten i planlegging og gjennomføring av folkehelsearbeid og rehabilitering.
kan reflektere over og kritisk vurdere etiske, juridiske og praktiske utfordringer ved innføring og bruk av teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
kan anvende relevant kunnskap om lovverket i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
kan identifisere og vurdere risiko knyttet til ulike miljøfaktorer som krever kontinuerlig forbedringsarbeid og innovasjon
kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og utarbeide forslag til implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder.
kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling
kan reflektere over sykepleieprofesjonen sitt faglige og etiske ansvar som samfunnsaktør
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har innsikt i sammenhenger mellom sentrale helsepolitiske beslutninger og konsekvensene som disse kan ha for ulike pasientgrupper og for sykepleietjenesten
har innsikt i sammenhenger mellom helse og samfunn, velferd og levekår og hvordan disse påvirker folkehelsen
- har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
har innsikt i hvilken betydning Samhandlingsreformen har for organisering og prioritering i dagens helsetjeneste
har innsikt i helseteknologiske og digitale løsningers muligheter og utfordringer for tjenesteutøver og tjenesteutøvelsen
kan reflektere kritisk over sammenhenger mellom organisasjon, ledelse, kvalitet og sikkerhet
har innsikt i lovverkets innvirkning på sykepleierens samfunnsansvar
har innsikt i sammenhengen mellom lovverk, helsepolitikk og etikk
kan ta ansvar for utviklings- og innovasjonsarbeid innen kvalitet og pasientsikkerhet på oppgave og systemnivå
kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
kan reflektere over egen sykepleierrolle i et organisasjonsperspektiv og hva som kan påvirke rolleutøvelsen
ser betydningen av å videreutvikle sykepleierens yrkesidentitet
har innsikt i sykepleierens og sykepleieprofesjonens ansvar og oppgaver for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsløp i arbeid med komplekse og sammensatte pasienttilstander
Kan vurdere kvaliteten på sykepleien ut fra et samfunnsperspektiv
Forkunnskapskrav
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPKI2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPKO2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPME2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPPS2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPKIME2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPKO2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPKIME2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPPS2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Lovdata |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
100% tilstedeværelse i tverrprofesjonell simulering.
- 75% tilstedeværelse på seminardager.
Konsekvenser ved fravær i obligatoriske undervisningsaktiviteter. Av faglige hensyn må obligatoriske undervisningsaktiviteter også innfris ved gyldig fravær.
Vedrørende vilkår 1:
- Studenten har selv ansvar for umiddelbart å ta kontakt med emneansvarlig ved fravær i simulering.
- Ved fravær i simulering gis det ett alternativt tilbud for å oppfylle vilkåret.
- Dersom det er gyldig fravær ved alternativt tilbud, kan student sende skriftlig søknad innen 5 dager etter tildelt alternativt tilbud for å få tilgang til ett ytterligere tilbud
- Studenten er selv ansvarlig for å orientere seg om alternative tilbud til obligatorisk undervisningsaktivitet.
- Ikke gjennomført simulering fratar studenten adgang til eksamen i BSY360
Vedrørende vilkår 2:
- Studenten har selv ansvar for umiddelbart å ta kontakt med emneansvarlig ved fravær i seminardager
- Ved fravær i seminardager gis det ett alternativt tilbud for å oppfylle vilkåret.
- Studenten er selv ansvarlig for å orientere seg om alternative tilbud til obligatorisk undervisningsaktivitet.
- Ikke gjennomført seminardager eller alternativt tilbud fratar studenten adgang til eksamen i BSY360
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Torunn Beate JohannessenEmneansvarlig:
Aleksandra LatinovicStudieprogramleder:
Torunn StrømmeArbeidsformer
Studentaktive arbeidsformer, digitale læringsverktøy, gruppearbeid, studiespørsmål, ferdighetstrening/simulering, selvstudium og forelesing
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Sykepleie i et samfunnsperspektiv (BSY350_2) | 10 |
Sykepleie i et samfunnsperspektiv, Prosjektpraksis - fordypning ( BSY350_2 BSYP361_1 ) | 15 |
Sykepleie i et samfunnsperspektiv, Prosjektpraksis - fordypning ( BSY360_1 BSYP361_1 ) | 15 |
Sykepleie i et samfunnsperspektiv (BSY360_1) | 10 |
Sykepleie i et samfunnsperspektiv (BSD360_2) | 10 |