Sammensatt innføringsemne i kammermusikk og musikkteori - Klassisk (INF200)

INF200 Sammensatt innføringsemne i kammermusikk/teori er et emne på det laveste utøvernivået, og kombineres med VIM100. Emnet er spesielt innrettet for studenter på klassisk musikk. Studenten deltar i kammermusikk/ensemblespill i minst ett ensemble med minst tre utøvere. Innstudering og repertoarkunnskap, konsertpraksis og instrumentkunnskap vektlegges. Emnet setter høye krav til studentens arbeidsdisiplin og evne til å organisere selv, selv om det også gis faglig veiledning av en tildelt lærer. Studentermå påregne en stor mengde egenøving og øving i ensemble. Det kreves også tilstedeværelse på oppsatte seminarer og mesterklasser.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

INF200

Versjon

2

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er i stor grad basert på individuell veiledning og samspill.

Emnet vil i sine delkurs kunne inneholde teoretiske og utøvende elementer som:

  • skala- og akkordkunnskap
  • skala/akkord-relasjoner
  • trinnanalyse
  • funksjonsanalyse
  • rytmikk
  • grunnleggende polyrytmikk
  • lytting til og identifikasjon av musikkens elementer
  • transkripsjon av énstemmig og tostemmig sats
  • opplæring i grunnleggende satstekniske prinsipper og arrangerings/instrumentasjonshåndverk
  • opplæring i musikkhistoriske epoker med deres musikalske karakteristika gitt ved utvalgte verk
  • innblikk i elementær verkanalyse
  • samspill, kammermusikk, akkompagnement

Læringsutbytte

Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Generell kompetanse

  • Utvikle rolleforståelse som ensemblemusiker, oppleve og forstå samhandlingens betydning for resultatet
  • Kunne reflektere over musikkteoriens relevans i forhold til egen utøvende praksis

Kunnskaper

  • demonstrere en viss stilistisk differensiert interpretasjonsevne innen samspillsrepertoaret
  • demonstrere grunnleggende kunnskaper innen teori og satslære
  • demonstrere basiskunnskaper i gehør

Ferdigheter

  • demonstrere grunnleggende ferdigheter innen gehør
  • demonstrere en grunnleggende musikkhistorisk og stilistisk oversikt
  • demonstrere grunnleggende tekniske og musikalske ferdigheter innen kammermusikk

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Utøvende eksamen 1/1 15 Minutter Bestått/ Ikke bestått

Kammermusikkeksamen i vårsemesteret, med repertoar på ca. 10-15 minutter.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

100% obligatorisk frammøte til undervisning og obligatorisk deltakelse i prosjekter og konserter.

For å kunne møte til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav.

Det vises til fakultetets «Krav til fremmøte», som følger UiS sin eksamensforskrift.

Repertoarliste skal leveres på Canvas innen annonsert frist.

De ulike instrumentgruppene vil ha ulike krav og ulike dokumentasjonsformer. Kravene er spesifiserte i faggruppenes årsplaner (eks. antall seminarer med aktiv deltakelse osv.).

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Undervisning i delemnene gis i form av forelesning/fellesundervisning, jevnlig arbeid med gitte oppgaver, gruppeundervisning og individuell veiledning. Korsang vil også være en aktuell arbeidsform. Gruppene bør være av varierende størrelse avhengig av program. I et didaktisk helhetsbilde må en derfor ta hensyn til de fysiske rammene, da særlig rom og utstyr. Det oppfordres også til individuelt arbeid alternerende med kollokviearbeid.

Studentene har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon som gis på Canvas.

Åpent for

Utøvende musikk - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto