Helsesykepleiens fagområde og verdigrunnlag (MHE100)

Hovedfokus i emnet er sentrale begreper og teorier som danner grunnlag for forståelser av helsesykepleiers fagområde og verdigrunnlag. Dette omfatter både politisk, rettslig, etisk og vitenskapelig grunnlag for fagområdet og for profesjonsutøvelsen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

MHE100

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet fokuserer på folkehelse, helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid og på faktorer som påvirker befolkningens helse. Det fokuseres på den enkelte og gruppers evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon. Det settes fokus på lovverk, politiske og administrative føringer som legger premisser for det helsefremmende og forebyggende helsearbeidet i kommunehelsetjenesten og helsesykepleiers rolle i dette arbeidet. Studentene skal ha en to ukers praksis som skal gi en oversikt over helsesykepleiers rolle i det forebyggende og helsefremmende arbeidet i kommunene. Studenten skal bruke hensiktsmessige metoder for å skaffe seg oversikt over påvirkningsfaktorer i nærmiljøet som har betydning for barn og unges helse og utvikling. 

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:  

Kunnskap 

Kandidaten: 

  • har avansert kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og befolkningsnivå   
  • har kunnskap om helsekompetanse og hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg og evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon 
  • har inngående kunnskap om aktuelt lovverk, nasjonale faglige retningslinjer, politiske føringer og administrative virkemidler som legger premissene for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i kommunale helse- og omsorgstjenester  
  • har bred kunnskap om særlige faktorer som etnisk diskriminering, hatytringer og rasisme som påvirker folkehelsen til etniske minoritetsgrupper, inkludert samiske barn og unge 
  • har inngående kunnskap om epidemiologi og smittevern

Ferdigheter 

Kandidaten: 

  • kan anvende kunnskapsbaserte tilnærminger i helsefremmende og forebyggende arbeid og endringsarbeid i møte med individ, grupper og befolkning  
  • kan bruke relevante kilder og en kunnskapsbasert tilnærming for systematisk folkehelsearbeid, herunder kunnskap om påvirkningsfaktorers betydning  
  • kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, herunder barnevaksinasjonsprogrammet. 
  • kan analysere og reflektere over hvordan helseforståelse og faglige verdier påvirker teoriutvikling og yrkesutøvelse. 

Generell kompetanse 

Kandidaten: 

  • har en faglig og etisk bevisst holdning og kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse  
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov og utøver en kultursensitiv tilnærming i arbeidet 
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse 

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 3 Dager Bokstavkarakterer Alle

Individuell hjemmeeksamen, 2 500 ord +/- 10%.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gjennomført to uker praksis , 2 fagnotat/refleksjonsnotat, Deltagelse i basisgrupper

til punkt 1. 2 uker praksis med minimum 90% tilstedeværelse. Ved fravær utover 10%  avtales ekstra undervisningsaktivitet med emneansvarlig.

til punkt 3. 90 % fysisk nærvær i basisgrupper. Ved fravær utover 10% i basisgruppene, avtales ekstra undervisningsaktivitet med emneansvarlig. 

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Linda Horne Mæland

Studieprogramleder:

Allaug Ulevåg Oksum

Arbeidsformer

Undervisningen er basert på studentaktive metoder både individuelt og i grupper; forelesninger, basisgrupper, seminar og selvstudier. Studentene vil bli delt inn i faste basisgrupper ved semesterstart. Undervisningen organiseres i ukesamlinger.  

Åpent for

Master i helsesykepleie

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto