Familie, oppvekstsvilkår, helse og utvikling (MHE110)
Emnet gir en innføring i hvordan forstå barn og unges (0-20 år) oppvekstsvilkår, helse og utvikling ut fra et økologisk perspektiv. Psykologiske og sosiologiske perspektiv/teorier vil bidra til hvordan forstå barn, unge og deres omsorgsgivere/familier helse og utvikling. Kulturelt mangfold og oppvekstmiljø er sentrale tema i emnet. Målet med emne er å gi innsikt i forutsetninger for god helse, samt å kunne identifisere og vurdere risiko for avvik.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MHE110
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet formidler kunnskap om oppvekstmiljø sett fra sosiologisk, psykologisk, kulturelt og fysisk perspektiv. Dagens familie og familierelasjoner, foreldre og omsorgsrollen er sentralt. Med utgangspunkt i et økologisk perspektiv søkes det etter å formidle kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer som skal bidra til å forstå barn og unges trivsel, utvikling, og fysiske- og psykiske helse. Tilknytningsteori og samspillets betydning, samt sosial støtte og støttesystem blir vektlagt som betydningsfullt for barns utvikling og helse og for foreldre og omsorgsrollen.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
har inngående kunnskap om hvordan ulike faktorer av samfunnsmessig, miljømessig og personlig karakter skaper betingelser for god helse
har inngående kunnskaper om vilkår for god psykisk og sosial utvikling, helse og trivsel hos barn og ungdom i alderen 0-20 år samt om risiko og beskyttelsesfaktorer
har inngående kunnskap om foreldre/omsorgsrollen og deres behov for støtte
har kunnskap om tilknytningsteorier og faktorer som påvirker samspillet mellom foreldre/omsorgsgiver og barn
har inngående kunnskap om tilknytning og samspill, familiens funksjon, behov og utfordringer, og kan identifisere avvik.
har bred kunnskap om særlige faktorer som etnisk diskriminering, hat-ytringer og rasisme som påvirker folkehelsen til etniske minoritetsgrupper, inkludert samiske barn og unge
har inngående kunnskap om samiske barns rett til samisk språk
har inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, språk, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønns-uttrykk, alder og familieform
Ferdigheter
Kandidaten:
kan reflektere kritisk over sammenheng mellom samfunnsutvikling, økonomi, oppvekstsvilkår og helse
kan analysere og vurdere samspill i familien og dens samspill med omgivelsene, herunder hvordan det flerkulturelle og mangfoldige samfunnet påvirker barn, unge og deres familie
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan vurdere barns utvikling og oppvekstmiljø og iverksette relevante tiltak
kan møte barn og deres foreldre/omsorgspersoner med respekt og bidrar til å skape et inkluderende og mangfoldig samfunn
kan arbeide aktivt for å styrke barn, unge og familien/omsorgspersoners helse, ta initiativ og vise evne til å løse helseutfordringer.
kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter, og minoriteters særlige behov og utøver en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle 1) |
1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 2500 ord (+-10%).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Godkjent to arbeidskrav: en individuell skriftlig innlevering, og et skriftlig gruppearbeid. Ved ikke godkjent arbeidskrav avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
Deltakelse i basisgrupper med obligatorisk 90% fysisk tilstedeværelse. Ved ikke oppfylt tilstedeværelse avtales ekstra arbeidskrav med emneansvarlig.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anette Sola FossFaglærer:
Sølvi Skjørestad JohnsenStudieprogramleder:
Allaug Ulevåg OksumArbeidsformer
Undervisningen er basert på studentaktive metoder både individuelt og i grupper; forelesninger, basisgrupper, simulering, seminar og selvstudier. Studentene vil bli delt inn i basisgrupper ved semesterstart. Undervisningen organiseres i ukesamlinger.