Sped –og småbarn og deres omsorgspersoner Helsestasjonstjenesten (MHE120)
Emnet gir innføring i sped- og småbarns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale helse og utvikling.
Emnet gir innføring i metoder for å kartlegge/vurdere barns helse, utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, samt tiltak for å fremme barn og familiens helse. Emnet gir videre innføring i sped- og småbarns ernæringsbehov, ernæringsutfordringer og betydningen av amming. Videre hvordan forebygge og avdekke psykososiale belastninger, omsorgssvikt og vold.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MHE120
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om spedbarn og barns fysiske, psykiske og seksuelle og sosiale helse og utvikling
- har inngående kunnskap om barns beskyttelses- og risikofaktorer
- har inngående kunnskap om sped- og småbarns ernæring
- har avansert kunnskap om barns språkutvikling, om oppfølging av barns språkutvikling og om nødvendig i samarbeid med andre instanser
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn og deres foreldre/omsorgsgivere
- kan forebygge, identifisere og avverge psykososiale belastninger, omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, rusmisbruk og iverksette relevante tiltak
- kan forebygge, avdekke og følge opp fysiske og psykiske helseplager hos barn
- kan selvstendig veilede om ernæring, ernæringsutfordringer, amming og vekst og henvise videre ved behov
- kan bruke relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns helse, tilknytning og samspill, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen helsesykepleie knyttet til arbeid med barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan analysere faglige problemstillinger (med medisinsk- og helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper,) for å bidra til forsvarlig helsetjeneste for barn og deres familie/omsorgsgivere
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Fagnotatene er 1500-2000 ord (+/- 10%) Refleksjonsnotat er på 1000 ord (+/- 10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Anette Sola FossEmneansvarlig:
Sølvi Skjørestad JohnsenStudieprogramleder:
Allaug Ulevåg OksumArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.